Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-04-02, 09:02
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag rekommenderar allt av Paulo Coelho, speciellt Zahiren! Håkan Nesser är också en favorit!
Gunilla
Svara med citat
  #42  
Gammal 2007-04-02, 17:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Vet inte hur det är på andra ställen, men här på Kalymnos kan man gå till den lilla posten i Elies, som har satt upp fina hyllor till böckerna nu, många engelsmän bor ju där så det blir mest engelska böcker. I Myrthies och Masouri finns böcker hos resekontoren och i Armeon hos Birgit som har Climbers Nest. I övrigt lånar vi av varann, men det är nog ändå något jag saknar: bibblan , kära bibblan. Se upp så att inte det blir nerdragningar där ni bor!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2007-04-12, 17:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Ni som åker i juni och kan tänka er att släpa med er en 700-sidig inbunden tegelsten:

Stieg Larssons tredje och avslutande del i Millennium-serien, Luftslottet som sprängdes, släpps den 30 maj.

Den som vill ha ljudbok behöver dock bara vänta till nästa vecka, ljudversionen släpps den 18 april.

Kan inte tänka mig bättre semesterläsning
Svara med citat
  #44  
Gammal 2007-04-12, 17:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag läser just nu "Hemma i Grekland" av Ebba Segerström mfl , en bok jag läst flera gånger tidigare sen jag fyndade den på bokrea i mitten av 90-talet... Underbara färg-och svartvita bilder, historia och berättelser från MÅNGA av alla de älskade platser man besökt... Från fastland och öar och med olika författare som berättar, svenska och grekiska.Fint varvat med historia. Nu hittade jag ett kapitel av Staffan Stolpe där han beskriver JUST den byn Kardamili där vi var förra veckan..Så texten får ju ny innebörd! Förra gången läste jag texten på ett annat sätt då jag ju inte varit på platsen, men min längtan till Peloponnessos startade med denna bok...
En bok att läsa om och om igen! Slut på förlaget och trycks ej mer så vill ni hitta den så får ni gå på antikvariat...En riktigt bra bok...

Har läst färdigt Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" - en riktig PÄRLA!!!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2007-04-12, 19:41
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Läser just nu "Där vi en gång gått", en roman av en finlandssvensk författare Kjell Westö. För denna roman fick han årets Finlandia-pris, en motsvarighet till August-priset i Sverige. Boken handlar om Helsingfors och några finlandssvenska människors liv där under 1900-talets första hälft.
Har precis läst avsnittet som handlar om inbördeskriget (brödrakriget), röda mot vita, grymt och väldigt gripande.

Jag älskar Westös språk...smaka på det här:
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."

Läs Westö!

Ivi
Svara med citat
  #46  
Gammal 2007-04-19, 04:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

När jag haft med mig böcker på semestern brukar det vara sådana som går in i ena ögat och ut i det andra... Jag brukar ha med mig en eller två pocket hemifrån, och så köper jag några till där nere. Jag har några som är stämplade på försättsbladet att de kostar 350 Drakar... Det var tider det...

Att sitta i skuggan på en terrass med öl och en bok som bara är spännade och inte betyder någonting. Underbart... Absolut inget intellektuellt eller engagerande... Det kan jag läsa hemma Robert Ludlum tex skrev en mängd av denna typ spänningsromaner. Men det finns många fler.

Men kl 04.45 (!) igår avslutade jag Dan Brown:s Änglar och Demoner. Jag läste i sängen först, för att bli trött, men klev upp. Så sittandes vid köksbordet iförd morgonrock och febrilt rökandes lästes denna bok färdigt... Mycket bra och spännande. En typisk semesterbok! Han skrev den före Da Vinci-koden, och den är riktigt bra. Skippa I Cirkelns Mitt. Den är inte alls lika bra.

Sedan tror jag att Arne här har kommit på en bra grej. Detta med att ladda ner och "låna" en talbok under 30 dagar. I min ungdom gillade jag faktiskt radioteater! Min favorit var: I Plommonstop och Paraply... Helt underbar. Humpff, nu avslöjade jag min ålder....

Men jag tror att detta med talböcker kommer att komma mer och mer. Tja, vi slipper ju anstänga ögonen... Och utlåningen på biblioteken ökar tydligen lavinartat!

Det är väl ingen dum idé att sitta i skuggan på en terrass med öl och låta någon annan läsa upp boken... Njutning...

Peter
Svara med citat
  #47  
Gammal 2007-04-19, 10:39
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 96
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag älskar Westös språk...smaka på det här:
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."

Jag har också läst boken, visst skriver han fenomenalt!!!

Själv läser jag för tillfället Göran Schildts I Odysseus kölvatten. Blev inspirerad efter att jag såg hans utställning i Stockholm.Mycket underhållande och intressant läsning från Grekland på 1950-talet!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2007-04-19, 18:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Skriv gärna ett par rader här när du läst Waters och Pleijel, jag är nyfiken på båda.
Nu är båda böckerna färdiglästa, båda var bra. Pleijels bok (Drottningens chirurg) handlar om:

(Saxat från SvD)
Det skall fan vara kirurg. Förr i världen, dagens kirurger är ju en sorts rockstjärnor på den medicinska scenen. Att det var annorlunda förr kan man utläsa av Agneta Pleijels nya roman Drottningens chirurg, som utspelar sig i Stockholm på 1760- och 70-talen... Om en sådan kirurg, Herman Schützer, adlad Schützercrantz (1713-1802) handlar denna fascinerande och suggestiva roman. På sin tid var han mycket känd, arkiater och hovläkare, ordförande i den kirurgiska societet som så småningom skulle bli ett världsberömt sjukhus, Karolinska.

Språket är mustigt, det är fekalier och kroppsvätskor, födslovåndor och dvärgar. Smutsigt och fattigt är det... Inget för kräsmagade, kanske? Jag tyckte om den, det var "rakt på"...

Nattvakten handlar om förbjuden kärlek, hur kriget förändrar livet på människor. Mycket intressant, speciellt beskrivningen av London under blitzen.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2007-04-19, 22:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Tack Gita! Det låter som att båda är läsvärda, alltså.

Jag vet vad båda handlar om fast när det gällde chirurgen tvekade jag lite. En god vän hade läst nåt annat av Pleijel och varnade för henne. Därför var det kul att få en positiv recension också
Svara med citat
  #50  
Gammal 2007-04-20, 09:38
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Detta var det första jag läste av henne, och hennes sätt att skriva fick mig först att tycka att det var inte det språk jag föredrar, det var lite enkelt, inte så stiliserat, rakt på. Det jag fastnade för var mer beskrivningen av kirurgin på 1700-talet än hennes språk.

Man kan läsa av olika skäl, pga att man än intresserad av ämnet, man njuter av det fina språket, stilen att skriva eller att man bara vill ha spänning, romantik, undehållning. Ibland väljer jag en bok som "gör ont att läsa" för att jag inte är van vid den författarens språk. Jag "fostrar" mig själv lite . Man skall inte välja bara det som man är van vid...

Förresten - är det någon som vet vad boken som läses upp i P1 denna veckan heter? Det handlar om England, kloonade människor... missade boktiteln igår.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2007-04-20, 16:46
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmi Visa inlägg
Jag älskar Westös språk...smaka på det här:
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."

Jag har också läst boken, visst skriver han fenomenalt!!!!
Härligt att någon annan också har upptäckt Westö! Har inte många kapitel kvar av boken nu, den håller hela vägen. En värdig Finlandia-pristagare helt klart!

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmi Visa inlägg
Själv läser jag för tillfället Göran Schildts I Odysseus kölvatten. Blev inspirerad efter att jag såg hans utställning i Stockholm.Mycket underhållande och intressant läsning från Grekland på 1950-talet!
Schildt är också en favorit. Har du läst hans "Dianas ö", som handlar om Leros? Härlig bok!

Ivi
Svara med citat
  #52  
Gammal 2007-04-20, 17:40
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 96
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Schildt är också en favorit. Har du läst hans "Dianas ö", som handlar om Leros? Härlig bok!

Ivi[/QUOTE]
Nej, men den skall jag absolut läsa snart! För så fascinerande som han skriver så bara måste jag läsa flere böcker av honom!

Jag är själv finlandssvensk, så därför läser jag ganska mycket finlandssvenska författare.En annan stor favorit är ViviAnne Sjögren som rest mycket i världen också.Favoritboken där är Morgon och afton i Sahara.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2007-10-05, 11:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Ett tag sen nagon hade tid att lasa?
Jag ar mitt inne i Nadine Gordimers "Burghers daughter" och laser den i sma sma bitar for den ar sa bra, jag vill inte att den tar slut. Skildrar hur det var i Sydafrika under apartheid och hur det var att leva som dotter till en lakare som stred for de svartas rattigheter. Den ar pa engelska och till och med jag som svensk forstar att hennes bruk av engelskan ar suverant.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2007-10-05, 21:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag läser Shantaram av Gregory David Roberts. Nyutkommen tegelstensroman med lite kultrykte, handlar om en förrymd australisk straffånges liv i Indien.

Normalt läser jag inte äventyrsromaner men den här ger en sån underbar skildring av Indien och indier att det är ren lustläsning. Allt är inte bra men tillräckligt mycket för att den ska vara klart läsvärd.

Kom hem från bokmässan med tolv böcker så nu är det köpförbud på bokfronten året ut...
Svara med citat
  #55  
Gammal 2007-10-05, 21:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag som nästan aldrig läser böcker har nu faktiskt tagit tag i en bok och börjat läsa den, ska försöka hinna igenom den denna månad. Den bok som jag gav mej på är Schildts "Loggbok". Jag var egentligen på jakt efter "Dianas ö" i våras då jag köpte denna men den fanns inte att få tag på för tillfället så jag köpte ett par andra av hans böcker i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Kom hem från bokmässan med tolv böcker så nu är det köpförbud på bokfronten året ut...
Hmm, tolv böcker, skulle nog innebära köpstopp i minst 12 år för mej.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #56  
Gammal 2007-10-05, 22:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Schildt har jag inte läst på många år... Men jag köpte lite annat Greklandsrelaterat på bokmässan:

På resa med Herodotos/Ryszard Kapuscinski
Tillbaka till Kreta/Byron Ayanoglu
Illusionisten/John Fowles

- fast jag har inte läst dem än. Nån som gjort det och kan ge ett litet utlåtande?
Svara med citat
  #57  
Gammal 2007-10-05, 23:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jeg er en sånn som sluker ca. tre bøker i uken, men den deiligste, vakreste, mest livslystgivende boken jeg vet er "Kilden" av Gabriel Scott. Den må jeg lese med jevne mellomrom. Scott skriver om fiskeren Markus, som "ser det store i det lille og skjønnheten i det enkle." Det finnes ikke bedre måte å virkelig øke gleden over livet på enn å lese denne boken.
Jeg vet ikke om "Kilden" er oversatt til svensk, men det er virkelig en nydelig liten bok som alle burde lese minst en gang. Enfoldige Gabriel er en stakkarslig person i andres øyne, likevel makter han å gjøre sin lille verden og naturen som omgir ham, til en symfoni av lykke.
"Kilden" er min valium, min psykolog og min evige følgesvenn.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2007-10-05, 23:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Snabbletade - jodå, den ska finnas på svenska, Källan eller Brevet till fiskaren Markus.

Tack för tipset
Svara med citat
  #59  
Gammal 2007-10-06, 10:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Själv läser jag ofta böcker på både norska och danska utan några som helst problem. Även om jag inte förstår alla ord blir sammanhanget klart ändå. Rekommenderas för den som vill förbättra sina kunskaper i våra grannländers språk.

Eva
Svara med citat
  #60  
Gammal 2007-10-06, 16:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

..och jag parallelläser Kallifatides Mödrar och söner och Kristendom för ateister av Olle Carlsson.....två mycket bra böcker!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT