Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-23, 22:09
tjoddans avatar
tjoddan tjoddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 12
Standard stanna lång tid med många barn

Tänker mig att resa iväg drygt ett par månader april-juni 13 och möta vårsommaren i Grekland igen. Kanske en ny rutt (funderar bl a på Milos som vi inte varit på ..), och helt öppen för förslag. Nu är det så att jag troligen reser själv med fyra barn i mycket spridda åldrar. Har någon ett vettigt förslag på vart jag kan slå mig ner för att skriva på en bok, vandra litet, och ha en bra sandstrand till barnen under någon månad ..? Gillar det genuina Grekland och bra stränder. Vore hemskt tacksam för förslag, gärna så konkret som det går .. tänkte boka den första tiden hemifrån
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-24, 07:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Kan Sifnos vara ett alternativ? Behöver barnen gå i skola? Folegandros Chora är en levande grekisk by året runt men det är ju en bit till stranden därifrån.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-24, 10:12
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Ag Apostoli utanför Chania,Kreta .Sandstränder .nära till affärer .nära till Chania .Och du kan vandra upp genom närliggande byar .och du kan hitta boende .t.ex Villa Katerina,där Uffe Wiman bodde han kanske kan maila dig adr. om du är intresserad.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-24, 17:57
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Naxos är ett bra alternativ, med ett lokalt ö-liv som pågår året om och lite lagom turism under den period du beskriver och en möjlighet att antingen bo i stan, i bergen eller invid de långa turiststränderna. Jag gillar Naxos stad, har bott där veckovis t ex i mars och april, oktober och november. Man kan bada bredvid hamnen men även vid St Georgestranden om man inte vill ta bussen till någon annan strand på ön. Vattnet är dock rätt kallt på våren!
Våga
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-27, 22:47
tjoddans avatar
tjoddan tjoddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Naxos är ett bra alternativ, med ett lokalt ö-liv som pågår året om och lite lagom turism under den period du beskriver och en möjlighet att antingen bo i stan, i bergen eller invid de långa turiststränderna. Jag gillar Naxos stad, har bott där veckovis t ex i mars och april, oktober och november. Man kan bada bredvid hamnen men även vid St Georgestranden om man inte vill ta bussen till någon annan strand på ön. Vattnet är dock rätt kallt på våren!
Våga
Tack för förslag! Är mycket förtjust i Naxos, brukar bo invid Plaka eller ännu längre söderut. Har vandrat många "leder" på den ön, i Lord Byrons fotspår hette en rutt som jag minns särskilt. Tänkte att det är för tidigt på året att hålla till på Plaka-stranden, så Naxos stad (som jag aldrig bott i) är helt klart ett alternativ! Vi är ju fyra-fem personer så frågan är hur vi får plats, vi bör nog boka något hemifrån oavsett.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-27, 23:00
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Citat:
Ursprungligen postat av tjoddan Visa inlägg
Tack för förslag! Är mycket förtjust i Naxos, brukar bo invid Plaka eller ännu längre söderut. Har vandrat många "leder" på den ön, i Lord Byrons fotspår hette en rutt som jag minns särskilt. Tänkte att det är för tidigt på året att hålla till på Plaka-stranden, så Naxos stad (som jag aldrig bott i) är helt klart ett alternativ! Vi är ju fyra-fem personer så frågan är hur vi får plats, vi bör nog boka något hemifrån oavsett.
Jag kan inte tro att det ska vara något problem att få plats om ni kommer obokade till Naxos även om ni är 4-5 personer. Vi var ute och luffade i juni ett år med tre familjer, enda stället där vi hade lite problem var på Folegandros då vi råkade komma precis då det var ett stort bröllop på ön. Alla hotell var fullbokade och vi behövde tre rum. Det löste sej småningom då det var ett hotell som kunde öppna upp för säsongen tidigare än de hade tänkt göra, de fick också fullt den helgen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-27, 23:18
tjoddans avatar
tjoddan tjoddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag kan inte tro att det ska vara något problem att få plats om ni kommer obokade till Naxos även om ni är 4-5 personer. Vi var ute och luffade i juni ett år med tre familjer, enda stället där vi hade lite problem var på Folegandros då vi råkade komma precis då det var ett stort bröllop på ön. Alla hotell var fullbokade och vi behövde tre rum. Det löste sej småningom då det var ett hotell som kunde öppna upp för säsongen tidigare än de hade tänkt göra, de fick också fullt den helgen.

Mvh Janérik
Det låter ju bra! Vi tänkte åka runt mitten av april så Naxos kan ju vara en bra start, Folegrandos och Sifnos (som jag fått förslag på här också) verkar som en möjlig spännande fortsättning. Brukar inte bekymra mig - fyra barn är dock en hög att hålla ordning på och tänkte inte åka runt och byta boende så mycket denna gången. Tre ställen på två månader..kanske.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-27, 23:23
tjoddans avatar
tjoddan tjoddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan Sifnos vara ett alternativ? Behöver barnen gå i skola? Folegandros Chora är en levande grekisk by året runt men det är ju en bit till stranden därifrån.

Eva
Tack för förslag! Folegrandos är definitivt ett alternativ! Och ja, barnen måste gå i skola (internet/ självundervisning). Ett gymnasiebarn och två grundskolebarn, minstingen är bara ett. Vet du något om bokning av boende kan göras på plats i slutet av april eller är det bättre hemifrån?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-27, 23:42
tjoddans avatar
tjoddan tjoddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Ag Apostoli utanför Chania,Kreta .Sandstränder .nära till affärer .nära till Chania .Och du kan vandra upp genom närliggande byar .och du kan hitta boende .t.ex Villa Katerina,där Uffe Wiman bodde han kanske kan maila dig adr. om du är intresserad.
Tack för förslag! Det kan nog vara både klokt och riktigt trevligt på våren. Skall kolla upp det, barnen behöver ju skolgång också. På Kreta kanske det till och med går att ordna med undervisning..? Hade tänkt oss internetgymnasium och för de mindre att undervisa själv.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-28, 11:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: stanna lång tid med många barn

Citat:
Ursprungligen postat av tjoddan Visa inlägg
Tack för förslag! Folegrandos är definitivt ett alternativ! Och ja, barnen måste gå i skola (internet/ självundervisning). Ett gymnasiebarn och två grundskolebarn, minstingen är bara ett. Vet du något om bokning av boende kan göras på plats i slutet av april eller är det bättre hemifrån?
Jag tror nog att ni hittar bra boende på plats. Alla ställen är inte öppna i april men i Chora finns det flera boenden som öppnar tidigt. Jag tycker defintivt att ni ska välja att bo i Chora. Om ni bor lite längre är det lättare att förhandla fram ett bra pris. Finns en turistbyrå i Chora som har information om vilka boendemöjligheter som finns. Aegeon där jag bodde förra gången jag besökte ön öppnar tidigt men det finns det flera andra som gör också.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT