Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-12, 17:07
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Mina lyckade cd-köp

På Rhodos flygplats (av alla platser) hittade vi en skiva ur serien med olika grekiska komponister ”Ellines Sinthetes”. Den är med den mäktige Stamatis Kraounakis. En helt underbar kraftfull komponist med känsla och styrka. Han sjunger själv flera nummer, specielt gillar jag ”Anthropon Erga” och ”Sperantza” som han sjunger tillsammans med Tzoulia Souglakou, men även andra artister medverkar och helt specielt gillar jag Dimitra Paniou med helt underbara ”Afti i nihta meni”.
Och pianisten? Vem är han? Låter som en ung grabb vi såg på Stin Igeia Mas förra året – en helt otrolig kille att spela piano! Tyvärr står hans namn inte på skivomslaget.
Många härliga instrumentala låtar finns med på skivan, t.ex. tema ”Selini”, så njutbart…
En dubbel-cd med mer än två timmars mustig musik.

En annan riktig lyckoträff bland inköpen hittade jag dock inte på flygplatsen, men i en riktig skivaffär. En minneskonsert för Viky Mosholiou ”Den ksero poso s’agapo” med tio härliga kvinnliga artister: Haris Alexiou, Marinella, Glykeria, Eleftheria Arvanitaki, Melina Aslanidou, Melina Kana, Dimitra Galani, Eleni Tsaligopoulou, Tania Tsanaklidou och Andriana Babali. Vad sägs?
Musiken är med Stavros Xarhakos, Apostolos Kaldaras, Dimos Moutsis, Akis Panou, Giorgos Zabetas, Giannis Spanos, Giannis Markopoulos och Loukianos Kilandonis.
Denna dubbel-cd är ett måste för alla älskare av grekisk musik!

Lyckoträffen fortsatte när jag hittade en dubbel-cd ”Stavros tou Notou” med musik av Thanos Mikroutsikos, även han en komponist i min smak. Häftig musik! Skivan är inspelad i Atens konserthall Megaro Mousikis Athinon och jag var tipsad av Lissi som lånat ut en DVD därifrån. Jag gick efter DVD’n, men den fanns inte. Däremot fanns en dubbel-cd. Kombinationen DVD och CD finns icke när det gäller denna skiva. Men jag är mycket nöjd med dubbel-cd’n med sång av följande stora artister: Giannis Kotsiras, Lavrentis Mahairitsas, Hristos Thivaios och Giannis Koutras.
En stor njutning med härliga, kraftfulla låtar. Rekommenderas absolut om man gillar häftig musik av Mikroutsikos och artister som t.ex. Lavrentis Mahairitsas.
(Tack för lån av DVD’n, Lissi!)

Mario Frangoulis är en av mina stora favoriter när det gäller bra och seriösa artister. Hans senaste ”Skoteinos Erotas” är ingen besvikelse, Mario sjunger som en gud. Absolut värd att köpa om man är fan av Mario Frangoulis! Hitta en skön plats, slut ögonen och se denne tjusige karl framför dig!

En skiva med Giorgos Margaritis ”Zilia pou ’xei i agapi” blev det också till, en cd från 2005. Gillar man Margaritis hesa röst och speciella stil, så kan denna rekommenderas. Hristos Nikolopoulos namn står nämnt på omslaget, men jag är osäker på om det är hans musik, inte typisk Nikolopoulos-musik i alla fall, han medverkar nog mest med sin bouzouki och baglamas plus som orkesterledare, inte dåligt det heller!

Ska jag nu vara helt ärlig så blev det lite fler köp, även om vi var helt nöjda med 4-5 skivor.

”Juke Box” med Melina Kana från 2004, härlig traditionell grekisk musik.

”21 megala tragoudia” med Viky Mosholiou, urval från 1964-1976.

”Stigmes” med Giannis Ploutarhos, ’Best of’ + 6 nya, från 2007.

“Me to ‘na podi st’ astra” med Giorgos Dalaras, ny cd från 2007.

“To resital mias fonis” med Giannis Parios, ny dubbel-cd + DVD från 2007.

De sistnämnda var ju måsten, men jag har varken hunnit se eller höra dem ännu. Härligt att spara lite på dessa ess.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-12, 17:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mina lyckade cd-köp

Inga dåliga köpJag köpte bara två skivor på Karpathos

En av samma som du hade köpt,nämligen Viky Mosholiuos minneskonsert.
Härliga kvinnor som sjunger

Sedan köpte jag Tolis Vaskopoulos: I Sosti apantisi.
Har börjat lyssna på honom mer och mer på sista halvåret

Fast i dag kände jag för Dalaras, så det fick bli hans musik när jag lagade mat

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-12, 17:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Mina lyckade cd-köp

Vad kul att du också köpte minneskonserten för Viky Mosholiou, Riitta!
Det är verkligen en grupp kvinnor som kan sjunga, dessa tio! Toppenartister! Och sen är det ju bra komponister också.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-13, 11:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mina lyckade cd-köp

Hvilke h e r l i g e kjøp, Marianne
- de lyder som musikk i ørene mine

Cd'n med minnekonserten bare m å jeg kjøpe etterhvert, både fordi de kvinnene som synger er t o p p , og fordi jeg liker ΜΟΣΧΟΛΙΟΥ spesielt godt - h e l s t ville jeg hatt den på DVD, men det finnes kanskje ikke?
Jeg har de 4 dc'ene som kom ut i "limited edition" etter hennes død.

Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-13, 11:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Mina lyckade cd-köp

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg har de 4 dc'ene som kom ut i "limited edition" etter hennes død.
WOW! Var hittade du dem?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-13, 11:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mina lyckade cd-köp

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
WOW! Var hittade du dem?
- på flyplassen hos Metropolis for ca et par år siden
Mulig den fortsatt finnes, det er ikke alltid "limited forblir limited" om salget går bra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-13, 16:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mina lyckade cd-köp

ÅH vilka köp Marianne och Jens!

Ta med någon bra så spelar vi till lunchen på lördag!
Det ska bli härligt med mat och prat!!!!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT