Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-06, 20:30
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sjukvård på öarna?

Jag och kontrollfreak på sjukvård Finns sånt på öarna? Tror uppenbarligen att vi åker till stenåldern eller nåt kan man tro?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-06, 21:53
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Hej!
Du kan vara lugn! Det finns sjukvård på de flesta av öarna med undantag för de allra minsta då. De större öarna har sjukhus(ex Syros, Rhodos, Kreta m.fl.) och på de något mindre finns vårdcentral och/eller läkarmottagningar. Så skall du inte föda barn eller genomgå hjärtoperation, så är det ingen fara!
Apotek med bra sortiment finns det gott om på de flesta öar jag besökt.

Mvh. Stina, lätt hypokondrisk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-07, 09:46
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Har varit på vårdcentralen nere i hamnen på Ios. Stort, fint & fräscht! I receptionen fanns en stor skylt som visade att rökning var förbjuden såklart..
Väl framme min tur, satt en läkare där i receptionen och frågade om han kunde hjälpa till..........med en cigg i munnen, storblossandes............
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-07, 10:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Det är mycket riktigt bra beställt med sjukvården på öarna. I Dodekaneserna finnes exempelvis en ambulerande vårdcentral i form av en ombyggd "Vessla" som angör småöarna enligt i förväg fastställd tidtabell.
Tvenne läkare, sjuksköterskor samt utrustning för röntgen och enklare operationer. Direktuppkolling till Universitetssjukhuset på Rhodos ingår även.

Så finns på en del öar en helikopterplatta dit ambulanshelikopter kan kallas inom 30 minuter.

Avslutningsvis kan det finnas skäl att påminna om att man alltid ska ha med sig sitt "European health insurance card", alltså EU-kortet.
Kan kostnadsfritt beställas via nätet hos Försäkringskassan.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-09, 10:28
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Det där kortet. Vad händer om man inte har med det, får man ingen vård då?
Gäller samma larmnummer där som i Sverige tro?

Och står det någonstans rek. om att ha med kortet (hade aldrig tänkt på det innan), menar att många måste glömma?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-09, 10:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Jo, vård får du alltid, men om inrättningen är på sitt sura humör då kan du få betala hela bruttokostnaden själv och direkt!! Kan bli dyrt. Du får förvisso pengarna tillbaka av kassan när du kommer hem.

Alltså: Beställ ett kostnadsfritt försäkringskort från F-kassan och ha detsamma med dig på öarna så slipper du alla besvär.

Arne


Larmnummer inom hela EU är 112.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-09, 10:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Naturligtvis får man vård, men man kan tvingas lägga ut för kostnaderna själv. Detta ersätts av försäkringskassan senare om man har kvitton och intyg som visar vad man har betalat och för vad.

Sjukvårdsförsäkringen gäller enbart så kallad nödvändiga sjukvårdsförmåner (=sjukhusvård, läkarvård, tandvård, läkemedel) och enbart inom ramen för det allmänna sjukvårdssystemet.


Edit: oops, jag tog lite tid på mig att skriva inlägget, blev avbruten av tel, så hade inte sett Arnes inlägg innan jag postade det, därav onödig upprepning.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-02-09 klockan 10:44. Anledning: Förklaring
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-09, 12:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Horrdu Paddington, nu skojar du val? Det bor ju folk har aret om och medelaldern ar hog TROTS rokning, trafikolyckor, alkoholintag, farliga jobb, sjukhusinfektioner , ja allt annat som kan hota vara liv. Lakarna ar det inget fel pa och man blir sakkunnigt bemott, men vanta dig inte svensk lokalstandard , nummerlappar, journal per dator och annat.
Senast igar satt jag ett antal (intressanta) timmar i flera vantrum vartefter proceduren gick att genomfora nagra labtest. Ingen blir t.ex forvanad om lakaren tar in fler i taget i undersokningsrummet. Kanske det spar tid, men det ger ju ocksa utmarkt stoff till samtal pa kafeet efterat...
Du kommer att bli bra bemott, jag lovar. Men bast ar ju som alltid att slippa se vardinrattningarna fran insidan .
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-09, 13:24
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

nej, jag skojar inte.
Öluffa här i sthlms skärgård å inte har du sjukvård där, hur ska man veta?
Jag är så allergisk mot så mkt, så om något händer så vill jag veta lixom..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-09, 13:47
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
nej, jag skojar inte.
Öluffa här i sthlms skärgård å inte har du sjukvård där, hur ska man veta?
Jag är så allergisk mot så mkt, så om något händer så vill jag veta lixom..
men da kan man gjøre som andre her; tar med antihistamin 'i bøtter og spann'? Og en liten akutt-sprøyte eller to, just in case...Som man gjør hjemme også, om man er redd for allergisjokk.

Senast redigerad av malou den 2008-02-09 klockan 13:50.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-09, 14:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Jag tycker det är en helt rimlig fråga när man åker någonstans där man inte har varit tidigare. Säkert frågar sig grekerna samma sak när de åker till Sverige.

När det gäller allergier så förvänta dig ingen förståelse från folk i allmänhet. Förståelsen är ju liten i Sverige bland icke-allergiker, men tyvärr ännu mindre i Grekland. "Det är så lite x i det här så du kommer inte att märka det" är svar du kan få om du till exempel frågar om en maträtt innehåller ett visst livsmedel.
Enligt min erfarenhet svarar också greker även när de inte vet svaret. (Förmodligen är det därför man kan få så många olika svar på samma fråga..)

Om du tvingas till läkare så får du med stor sannolikhet rätt behandling, så det behöver du inte oroa dig för. Självklart är det viktigt att ha med alla mediciner, både de du tar regelbundet och för eventuellt akut behov, men det tror jag nog det är helt onödigt att säga, allergiker brukar ju vara duktiga på det.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-09, 18:12
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Är inte all sjukvård kostnadsfri i Grekland Jag har då aldrig betalat nåt när jag besökt "vårdcentral" i Grekland.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-09, 18:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Alla eu-medborgare betalar samma avgift som innevånarna i det land man befinner sig i, för allmän sjukvård. Dvs om det är gratis för greker så är det även gratis för svenskar. För att visa att man har denna rätt, ska man ha ett europeiskt sjukförsäkringskort utfärdat i det land man är medborgare.

Det är långt ifrån alltid de frågar efter det - men om de gör det och man inte har kortet kan man tvingas lägga ut den faktiska kostnaden för vården.

Med kvitton och intyg får man igen pengarna från försäkringskassan när man kommit hem, men det hade kanske varit roligare att använda reskassan på annat sätt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-09, 23:43
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Inte sjuttsingen var det gratis inte! Fast jag hamnade nog hos en privat läkare.. det kostade verkligen skjortan! Det var innan jag förstod att dottern fått vattkoppor. Däremot fick jag ersättning på resans pris..av resebolaget eller hemförsäkringen............
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-02-10, 10:43
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

När vi var på Alonissos i slutet av augusti så hände det som inte fick hända! Det var sent på kvällen och på väg hem skulle vi stanna för att köpa vatten. Då vi skulle gå in i affären snubblade vår 2 åriga lilla dotter på en stentrappa och slog i munnen ordentligt!!! Det fullkomligt sprutade blod och paniken var ett faktum! Hade hon slagit ut sina små framtänder eller vad hade hänt?! Eftersom vi redan innan vi åkt dit hade lagt in diverse telefonnummer i mobilen (läkare, tandläkare, polis o sjöräddning) fick vi snabbt tag på en jourläkare som bad oss att möta honom vid "sjukhuset".

Det tog oss 2 minuter att ta oss dit och ytterligare 3 innan han var på plats!!! Alltså 5 minuter allt som allt!!! Han hade precis satt sig till bords på en taverna för att äta en sen middag då vi ringde, men avbröt direkt för att det gällde ett sådant litet barn!

Otroligt snabbt och proffsigt bemötande!!!


Hemma i Göteborg hade vi aldrig fått så snabb hjälp!!!
Där fick vi bara nån vecka innan Greklands resan vänta i över 5 timmar på akuten för att samma lilla tös skulle få hjälp med en arm som hoppat ur led!!! "Ge henne dubbeldos alvedon" var tipset, "för det finns ingen ortoped här förrän kl 15.00" Man blir så arg!!!

Nu kanske vi hade tur som fick hjälp så snabbt, men jag tror inte ni behöver vara oroliga! Ta bara reda på alla tänkbara "emergency numbers" så ni är förberedda ifall något mot all förmodan skulle inträffa!

Katta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-02-10, 10:56
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

[QUOTE=Ioslina;116381]Inte sjuttsingen var det gratis inte! Fast jag hamnade nog hos en privat läkare..

Sjukvården i Grekland är gratis på vårdcentralen! Därav kanske ointresset av kortet från försäkringskassan.

Camilla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-02-10, 17:37
Spigget Spigget är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Höllviken
Inlägg: 31
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Hej, Vi har öluffat på Naxos, Paros, Antiparos, Milos, Koufinissi, Amorgos och överlevt alla gånger. Våra barn har varit från 2 år och uppåt. Dottern har alltid haft mkt svår astma, mkt svåra eksem som förvärras ibland i sol men förbättras ibland i sol. Sonen fick ngt djur fr vattnet när han lekte som brände som en typ manet, hela benet svullnade upp osv. Varje gång har vi fått jättebra hjälp från antingen läkarstationer eller apotek. På apoteken är de jättekunniga och har alla möjliga bra läkemedel som vi inte får köpa receptfritt hemma. Ett år glömde vi t om extra astmamedicin!! Bara att köpa ny exakt likadan på lilla Antiparos på apoteket.
Om de som bor där året runt kan klara sig så gör vi också det.

Res iväg och släpp det svenska. Svensk sjukvård är inte den världsbästa den heller!



Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Jag och kontrollfreak på sjukvård Finns sånt på öarna? Tror uppenbarligen att vi åker till stenåldern eller nåt kan man tro?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-02-10, 21:00
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

såg på en annan greklandsajt en massa nummer till olika räddningsställen (om de nu gäller), är det "riktnummerlösa" så att säga
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-02-14, 14:08
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Har utnyttjat läkare på Andros. Väntrummet var på gatan, men läkaren var mycket proffsig, en ung kille som talade utmärkt engelska, skrev ett recept, men ville inte ha något betalt. Fast medicinen fick vi betala
I Portugal fick vi betala (dyrt) för liknande konsultation, men fick tillbaka pengarna när vi kom hem.

Sten-Åke
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-02-14, 16:59
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Sjukvård på öarna?

Hej!

Vet någon hur det är på "våra" öar Korfu, lefkas, kefalonia och zakynthos gällande vårdcentraler, apotek och dyl. Är diabetiker och kan behöva tex mer insulin...

Mvh ZoM

*Som åker om 98 dagar Weeeeeee*
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT