Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-27, 16:28
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard resa till amorgos

Hej alla amorgosfans!

* Har några frågor! idag ser det inte ut som det går båtar mer än morgon tid och sen kväll. Brukar det finnas ngt däremellan? skall åka från aten 30/6. Vore skönt slippa komma fram mitt i natten. Snabb båt vore trevligt!

* Var tror ni man skall bo med 4 ungdomar 20-14 år? Vill gärna ha strandnära. Finns det badbar strand i Katapola?

* Brukar det finna bra förbindelser Amorgos - Mykonos?

Har aldrig varit på Amorgos men är efter många års luffande till andra öar nu lite sugen på denna ön. Tar tacksam emot allt tips på stränder o dylikt samt trevligt (skulle älska havsutsikt) men ändå lugnt boende.

Tackar på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-27, 16:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: resa till amorgos

Men du,, Vad är det för fel på Hellenic Seaways tur från Pireus 07.15 med ankomst Katapola/Amorgos 13.50?? Snabbt och bra ehuru lite dyrt kanske.

Ett annat alternativ skulle då vara att du tar Blue Star 07.25 till Naxos med ankomst 12.55. Så hinner ni lagom äta lunch på Naxos innan ni tar Skopelitis till Katapola 15.00 med ankomst 18.45

Är icke detta tvenne bra färdalternativ??

Allt ovan baserat på ditt angivna datum 30 Juni.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-28, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: resa till amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Var tror ni man skall bo med 4 ungdomar 20-14 år? Vill gärna ha strandnära. Finns det badbar strand i Katapola?
Det längsta sandstranden är den i Egilai, där finns flera strandnära boende. I Katapola finns det två stränder i själva byn, en något utanför byn (Maltezi) och ett klippbad (Plakes) i närheten av Maltezi. Det går badbåt till Maltezi och Plakes.



En av stränderna i Katapola. (Nedanför Eleni Rooms.)

Citat:
Brukar det finna bra förbindelser Amorgos - Mykonos?
Nej, det gör det inte. I alla fall har jag aldrig sett någon sådan båt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-28, 15:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: resa till amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
* Brukar det finna bra förbindelser Amorgos - Mykonos?
Jag vet inte om det hjälper dig men i Sept i fjol fanns det en Superjet FRÅN Myconos till Amorgos. Avgång 15.00 och kostade 35.10 €. Jag har för mig att den tog ung 2 tim ner.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-28, 23:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: resa till amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nej, det gör det inte. I alla fall har jag aldrig sett någon sådan båt.
Nu spelar det ingen roll i just detta fall men för några år sedan så körde faktiskt Skopolitis till Paros och Mykonos också. Till Mykonos har jag aldrig åkt men till Paros har jag åkt och då gick båten till Pisso Livadi.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-30, 16:30
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: resa till amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men du,, Vad är det för fel på Hellenic Seaways tur från Pireus 07.15 med ankomst Katapola/Amorgos 13.50?? Snabbt och bra ehuru lite dyrt kanske.

Ett annat alternativ skulle då vara att du tar Blue Star 07.25 till Naxos med ankomst 12.55. Så hinner ni lagom äta lunch på Naxos innan ni tar Skopelitis till Katapola 15.00 med ankomst 18.45

Är icke detta tvenne bra färdalternativ??

Allt ovan baserat på ditt angivna datum 30 Juni.

Arne
Arne! Det enda och inte oväsentliga felet är att vi landar vid 12tiden och skulle ju önska att komma ifrån fastlandet så fort det bara går. Men kanske vi tar någon ö på vägen då?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-30, 19:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: resa till amorgos

Använd GTP "baklänges". Dvs knappa in Amorgos i fältet för ankomsthamn och lämna fältet för avgång tomt. Då får du alla hamnar (öar) som har förbindelse med Amo! Du ser tider och typer av båtar osv. Troligtvis är det enklaste för er att åka till Naxos första natten och sedan vidare med Skopan dagen efter. Men det kan finnas många andra alternativ.

Det brukar finnas en Blue Star från Pireus till Amo två (?) gånger i veckan. Avgår vid 17 och framme vid 01 - 02... Kolla GTP veckan innan ni åker. Och så måste ju dagarna passa... Men ni kan helt säkert lämna fastlandet samma dag ni anländer och ta er till Amo dagen efter.... Nooo problem...

Senast redigerad av Peter den 2009-04-30 klockan 19:48. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT