Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-30, 12:32
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Amorgos - lång resa till slutmål

Jag behöver Er hjälp. Vi tänker ta oss till Amorgos i sommar. Men det ser inte ut att vara det allra lättaste att passa in flyg och färja. Som jag ser det kommer det att ta mer än 1 dygn att komma fram till Amorgos.
Vi har kollat flyg till Athen och färja till Katapola och det passar aldrig in. Vi kan chansa och frågan då är om det räcker att ha två timmars marginal från Athens flygplats till färjan, vad säger Ni? Hur många mil är det till hamnen? Det blir så att vi då måste ta in på hotell över natten och färjan går eftermiddag nästkommande dag.
Ni som har erfarenhet av att rest den här turen, jag vill gärna höra Era erfarenheter och vad Ni tipsar om!

Tack på förhand / Tina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-30, 12:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Att åka direkt till Amorgos innebär lång tid på resande fot. Ta båten till Naxos eller Paros den dag ni kommer om den passar bättre med er flygtid, stanna där en eller två nätter och res sedan vidare, det hade jag gjort.
Två timmar är för lite tid att hinna ta sig till båten om ni checkat in ert bagage, det kan i bland dröja en bra stund innan bagaget kommer. Även om ni väljer att resa med bara handbagage är tiden knapp, men det kan gå, men då skall det stämma bra med tunnelbanan som är det snabbaste sättet att ta sig från flygplatsen till Pireaus, det beror också på vilken tid på dagen ni kommer, eftermiddagstrafiken i Aten är inte kul, taxiresa sker med livet som insats. Vi åkte en tidig morgon från Pireaus till flygplatsen, det tog ca en halvtimma. En resa jag aldrig vill vara med om igen
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-30, 15:59
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Håller med Hellen, två timmar kan vara väl snävt. Ni behöver ju inte förboka båtbiljetter, hinner ni så hinner ni.
Vi landade en gång 13.40 och båten vi ville hinna med skulle gå 16.00. Vi var inte i Piraeus förrän ca 16.10. Men vi hade tur, båten stod kvar och vi hann med att köpa biljetter och kliva ombord.
Hinner ni INTE med båten til Katapola finns det säkert någon båt till Naxos senare den dagen, det kan ni ju kolla upp innan. Det är bättre att övernatta där, kostar bara hälften så mycket som i Piraeus, och sen kommer ni snabbare fram till Amorgos nästa dag.
Bluestar har dagliga turer till Naxos ca 17.30, vet förstås inte när ni landar... Ett alternativ är också att ta bussen från flygplatsen till Rafina och därifrån ta en båt till Naxos.

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-31, 13:04
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Man kan boka och betala sina båtbiljetter på nätet och hämta dem på flygplatsen mot en extra avgift på 10 E så hinner man fint till Amorgosbåten.
Krisse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-31, 16:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
..två timmar kan vara väl snävt. Ni behöver ju inte förboka båtbiljetter, hinner ni så hinner ni.
Vi landade en gång 13.40 och båten vi ville hinna med skulle gå 16.00. Vi var inte i Piraeus förrän ca 16.10. Men vi hade tur, båten stod kvar och vi hann med att köpa biljetter och kliva ombord.
Carina
Hur åkte ni, det måste varit med buss eller taxi och mycket trafik? Jag har aldrig åkt i tidsnöd den sträckan så jag har inte funderat på hur lång tid det tar, men två timmar känns för lite, förra året åkte vi med tunnelbanan, tog det en timma tro, någon som vet?
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-03-31 klockan 17:26. Anledning: Tillägg i texten
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-31, 17:19
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Mener tunellbanen tar temmelig nøyaktig 1 time Tror man regner 40 min inn til Athen og 20 min fra Athen til Pireus

Ia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-31, 17:19
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

to ganger...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-31, 18:09
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur åkte ni, det måste varit med buss eller taxi och mycket trafik? // Helén
Vi åkte buss. Först fick vi vänta en stund på bagaget, sen en stund på bussen... Eftersom det var fredageftermiddag gick bussresan otroligt sakta, den tog mellan 1,5 och 2 timmar. Bussen brukar väl annars bara ta ca 1 timme.

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-31, 18:11
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av krisse Visa inlägg
Man kan boka och betala sina båtbiljetter på nätet och hämta dem på flygplatsen mot en extra avgift på 10 E så hinner man fint till Amorgosbåten.
Krisse
Då gäller det att flyget inte är försenat. Själv vågar jag inte förboka båtbiljetter om jag bara har två timmar mellan landning och båtens avgång.

Carina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-31, 18:51
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

[quote]
Har prövat resan till Amorgos på ett dygn dörr till dörr. Vi lämnade hemmet kl 11.45 för färd mot Arlanda. Planet landade i Athen kl 19.35, snabbt hämta väskorna för att hinna med flygbuss X96 kl.20.10 mot Pireus. Mycket trafik och bussen fastnar i köer ett par gånger. Nervöst eftersom vi vet att färjan mot Naxos går kl 22.00 och därefter inga fler förrän nästa dag. Kommer till Pireus kl 21.30, Snabbt försöker vi få en uppfattning om vart färjan går och vart vi kan köpa biljetter. Med biljetterna i handen snabb jogging mot färjan. Framme på Naxos kl 04.40 på morgonen. Vi beslutar att fortsätta till Amorgos och ej stanna på Naxos. Ser soluppgången mellan husen när vi äter frukost. Färjan mot Amorgos avgår 40 minuter försenad kl 10.40 mot Amorgos. Väl framme i Katapola ordnar sig boendet snabbt och på kvällen äter vi middag på the Corner. Helt slut men lyckliga är vi åter på Amorgos!
Tycker personligen att det är skönt att komma så långt ut bland öarna som möjligt på en gång för att sedan sakta ta sig tillbaka mot Athen, men då skall man ha tre, fyra veckor på sig och gott om tid. Skall man var borta en kortare tid kan det kanske vara en tuff med en sådan start.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-01, 14:16
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Vi har köpt flygstolar med Apollo till Santorini och tar båt därifrån. Verkar vara snabbaste alternativet?
/Athina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-01, 15:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
Vi har köpt flygstolar med Apollo till Santorini och tar båt därifrån. Verkar vara snabbaste alternativet?
/Athina
Ja det har varit så hittills, men nu finns inga avgångar från Santorini till Amorgos, om inte läget ändras, så får det nog bli resa via Naxos.
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-01, 16:26
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Hej

Amorgos går det inte charter dit i år??

//PA
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-01, 16:31
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Amorgos går det inte charter dit i år??
Visst gör det väl, det!! Kanske nåt att tänka på om ni ändå bara ska dit!? Men jag tror nästan allt är slut. Det var väldigt glest sist jag kollade, och det var ett tag sedan.

Som flera redan sagt, jag skulle ta ett flyg till Aten alt. Santorini, hoppa på första bästa båt till Naxos tillbringa första natten där och kanske även ett par dagar innan resan in till Aten.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-01, 17:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej
Amorgos går det inte charter dit i år??
//PA
Jag funderade också på hur de skall transportera gästerna dit.

Följande är citat från Apollos hemsida och beskrivning av Amorgos:

"Hit kommer man med båt från Santorini, via Naxos, vilket nog är den primära orsaken till att ryggsäcksfolket är de turister som oftast hittar hit."

Och angående transfer så står det:

"Transfer
Från Santorinis flygplats till hamnen ca 25 min. Båtresa från Santorini till Amorgos ca 2-3 timmar beroende av båttyp. Väntetider (upp till 6 timmar) förekommer. Även övernattning på Santorini på ut- och/eller hemresan kan förekomma. Transfer från hamnen i Amorgos ca 10-30 minuter beroende på vilken hamn man ankommer till. Starka vindar förekommer. Reservation för eventuella ändringar."

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-04-01 klockan 17:29.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-03, 23:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Och angående transfer så står det:
"Transfer
Från Santorinis flygplats till hamnen ca 25 min. Båtresa från Santorini till Amorgos ca 2-3 timmar beroende av båttyp. Väntetider (upp till 6 timmar) förekommer. Även övernattning på Santorini på ut- och/eller hemresan kan förekomma. Transfer från hamnen i Amorgos ca 10-30 minuter beroende på vilken hamn man ankommer till. Starka vindar förekommer. Reservation för eventuella ändringar."
Jag blev nyfiken på hur transfern sköts och frågade Apollo och frågade om det var med de vanliga färjorna som transfern sker, de svarade:
"Det är lokala båtar men de håller hög säkerhetsklass och är inte så små direkt"

Jag blev inte klokare av detta, vad tror ni andra om färjetrafiken mellan Santorini och Amorgos?
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-04, 09:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Jag tolkar det som att de tänker åka med egen båt.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-04, 12:26
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Enligt vår kontakt med Apollo är det inte deras egen båt. (Men att det går en...) Förra året har jag läst någonstans att det gick båtar varje dag från Santorini till Amorgos från mitten på juni. Jag hoppas det stämmer men som sagt, båtbolagens tidtabeller lär inte bli aktuella på en månaden ännu så vi får väl ta det "siga,siga.."
/Athina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-04, 12:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

Den som gick förra sommaren i mellan och högsäsong var Flying cat 3 och det verkar vara oklart vilken rutt den gör i år. Det kanske blir turen över Naxos även för charterresenärerna om de inte kör med egen båt.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-04, 17:53
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Amorgos - lång resa till slutmål

När vi var på Amorgos första gången 1996 var det med Always (tror jag) på "charter på egen hand". Flyget gick till Santorini och sedan chartrad båt till Naxos (den här som också går/gick till till Mykonos/Delos på dagsutflykt, kan den ha hetat Alexander månne?). Det var övernattning på Naxos både på dit- och hemvägen. Färden gick sedan vidare till Amorgos med Scopelitis, d v s gamla Skopan som var typ hälften så stor som den nya Express Scopelitis. Även då avgick den på eftermiddagen och guiden sa att vi skulle vara framme ett par, tre timmar senare... Fram till Koufonissi var turen helt ok, som den brukar vara, även om det tagit, i vårt tycke, helt vansinnigt lång tid. Vi låg nog inne i hamnen på Schinoussa en hel timme för en massa armeringsjärn skulle lastas av. När turen vände av mot Donoussa började det naturligtvis att blåsa och gunga en hel del. Vi hade fortfarande humöret uppe, någon öppnade tax-free-whiskeyn och turen blev ännu bättre . Men framme i Aegiali var vi naturligtvis inte förrän långt efter det hade blivit kolmörkt.

När vi väl var tillbaka på Naxos igen efter en helt underbar vistelse på Amorgos påtalade vi för guiderna hur lång restiden med Scopelitis verkligen var. De trodde inte på oss!!! Tillbakaturen var egentligen inte mycket bättre den med informationen. Det blev då tidig uppstigning för att stiga på en stor färja i Aegiali kl 06.00. Denna gick vidare till Katapola, låg inne i hamnen tre timmar för att sedan gå till Naxos. Vi satt på färjan och muttrade över planeringen...

Vi blev i alla fall inte avskräckta utan året därpå började våra båtluffaräventyr och de ser inte ut att sluta på länge än .

Men det ska bli intressant att se hur Apollo tänker ta sina resenärer till Amorgos .

Celbe
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT