Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-15, 13:47
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Amorgos 2009

Hejsan!

Vi har planer på att upptäcka den vackra ön Amorgos i sommar för första gången. Det skall bli riktigt spännande. Vi har gått i flera år men aldrig kommit dit!
Det som vi värdesätter mycket är det genuina och trevliga grekland. Det ser ut att stämma in på just den här ön.
Hur ligger det till med små badpärlor mån tro?
Någon av boendena The Big Blue eller Eleni Rooms funderar vi på. Någon som har erfarenhet av de ställena och vill berätta mera. Andra boenden tas gärna tacksamt också emot!
Hur tar vi oss på bästa och enklaste sätt? Flyg och färjeförbindelse.
Jag är väldigt tacksam på många fina svar från er alla Kalimeraläsare!

Vänligen / Tilde
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-16, 23:03
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Amorgos 2009

Hej! Vi har bott på The big blue, 3 veckor i maj för 5 år sedan, och reser tillbaka dit i år i september, denna gång med barn och barnbarn. Det är några trappor upp till hotellet, men vi tyckte inte att det var något problem, trots att vi är lite skröpliga på benen. Ägarna är underbara, vänliga och hjälpsamma.Rummen är enkla men fina, utsikten något alldeles särskilt. Förste man som vaknar går ner en liten bit till bageriet och köper bröd till frukosten. Mycket snart infinner sig den ultimata semesterkänslan, vi har varit på fler fina öar, men längtar ständigt tillbaka. Båtresan från Aten ÄR lång, (med Blue Star)men vi åker på kvällen, sover, och låter kropp och själ komma ikapp. Lycka till! Ingegerd
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-17, 10:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Amorgos 2009

Flyger du till Santorini, brukar det gå en snabbåt till Amorgos under sommaren. Förra året började den trafikera runt den 13:e juni.
Annars gäller morgonbåt till Naxos, för att sen ta sig vidare med Express Scopelitis runt tresnåret.

Från Aten, så är det kvälls/nattbåt med BlueStar som gäller. Framme i Katapola ca 02:50

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-17, 11:38
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos 2009

Big Blue och Eleni är båda bra ställen, har bott ett flertal gånger på bägge. Personligen föredrar jag Big Blue dock. Något lägre priser, lika fina rum och bättre utsikt (man får dock inte ha något emot trappor).
Men begränsa er inte till dessa, det finns egentligen inget dåligt boende i Katapola, standarden är ganska hög.
Och baden, det är ingen bad-ö direkt på samma sätt som Naxos, det måste ni vara inställda på. Men det finns ett par fina stränder. Det kan dock blåsa lite eftersom Amorgos ligger mitt ute i havet, men i september borde klara er bra.
Lite av min personliga favorit är klippstranden man når med badbåten från Katapola, riktigt fin snorkling där.
Färja åker man lättast med Blue star direkt från Pireus. Dessa kommer dock fram sent på natten, så det kan vara skönt att ringa i förväg och boka åtminstone för några nätter. Annars brukar alltid hotellägarna stå på en fin rad, även mitt i natten.
Vill man inte göra detta så kan man mellanlanda på Naxos och "varva ner" en dag eller två. Sedan tar man lämpligen den lokala båten M/s Skopelitis från Naxos, brukar gå kl 15.00 varje dag (ej söndagar utom i högsäsong). Beroende på vilken väg den tar (olika dagar) så är man framme mellan kl 19 och kl 23.
Alternativt flyger man till Santorini, men då får man åka "omvägen" runt Naxos. I högsäsong kan det gå direktkatamaran från Santorini, men den är inget att lita på.
Ja det var lite snabbt, har ni fler frågor så säg bara till, jag har varit på Amorgos varje år i 4 år nu!
Åker själv tillbaka i Juni, jag kan inte vara utan Amorgos! <3
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-17, 14:18
blues blues är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Amorgos 2009

Hej Tilde!

Vill bara informera dig om att det finns flera bra boende i Katapola. Vi har under 16 år bott hos Titika pension och det är alldeles underbart, och vi kommer att bo där i år också. Alltså år 17! De två första åren bodde vi på Anna pension mitt inne i Katapola och det är också utmärkt.
Badpärlor hittar man överallt på ön egentligen om man har lite tid på sig. Men som tidigare nämnts så är Plakes (klipphällar) som nås med badbåt en makalös badplats med fantastiskt vatten. Är det hårda vindar kan det vara lite problem för båten att angöra landningsplatsen och det kan vidare vara lite svårt att ta sig upp ur havet. Men som sagt här har ni en badpärla!
Ett råd vi vill ge er är att stressa inte runt på ön. Stanna hellre några dagar extra, ni kommer inte att bli besvikna det kan vi garantera.

Hoppas ni får en trevlig vistelse i Katapola!

Hälsningar
Jimmy Johansson
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-17, 16:22
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Amorgos 2009

Sen kan man ju alltid bo i Aegiali, också!
Och där har man ju stranden mitt utanför dörren... eller en underbart vacker promenad bort till Levrasos-stranden där det för det mesta är mer ostört...

Skönare by, mindre trafik, lugnare liv...

Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-28, 15:56
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Amorgos 2009

Tack för era fina svar!
Nu har jag lite mera kött på benen känns det som.
Någon som vet hur långt det är mellan Katapola och Aegiali?
Vid två veckors resa så kan ska vi testa att bo på några olika ställen har vi tänkt.
Skriv gärna mera och berätta!

Hälsningar Tilde!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-28, 17:00
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Amorgos 2009

Om ni ska vara så länge på ön skulle jag absolut rekommendera att byta ort en gång. Katapola och Egiali har lite olika karaktär. Katapola är mysig med sina tavernor på båda sidor om bukten och ett avspänt turistliv. K är också centralt belägen med närhet till den trevliga choran och lämplig som utgångspunkt för utflykter till klostret och till stränder mm söderöver på ön.
Egiali ligger långt upp i norr, med buss ca 1 knapp timma har jag för mig. E har en mycket bättre sandstrand, och själva byn är också mysig på sitt sätt. I bergen ovanför Egiali ligger ett par mycket besöksvärda byar, i en av dem har vår familj intagit en av våra bästa greklands-middagar, med grym utsikt över Egeiska havet.

Lars
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-01, 15:26
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Amorgos 2009

Vi bodde nedanför Eleni rooms, det var en farbror som hade rum uppe i Chora som hette Panorama view. Men han hade även lägenheten i Katapola. Vet ej om han har fler där. Vi betalade 20 € i mitten av juni. vi var 2 personer. Där finns allt, pentry, kyl och badrum. Tom fläkt i pentryt och draperi i duschen! Vi bodde bokstavligen ett kort stenkast från vattnet. Hade en strand inom räckhåll som dög till ett dopp... Utemöbler...nära till affär..
Ett bra tips helt enkelt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-03, 11:35
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos 2009

Jag vill också passa på att påpeka att det finns boende även i de mindre byarna på Amorgos, förutom de "tre stora" (katapola, Eigiali och Chora). Vill man verkligen komma bort från allt vad turism heter så finns det rum att hyra i t ex Kolofana längs vägen till den södra delen av ön. Det kanske blir lite VÄL lugnt men det kan ju vara en intressant upplevelse också
Är lite nyfiken på hur det är så jag kommer nog prova det några dagar i år!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-11, 20:47
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Amorgos 2009

Hej! Har blivit Amorgosfrälst och har varit där visserligen bara två år i rad men kommer att återvända dit många gånger till hoppas jag. Sist bodde jag o min man på ett väldigt trevligt ställe som hette aigaion studios i Katapola. föredrar att bo i Katapola. Tycker om det genuina där. Mysigare på något sätt. Aigaion hyrdes ut av en mycket trevlig o glad man som kom o bjöd oss på underbara självodlade oliver o gurka när vi satt på verandan på kvällen med trevliga grannar. Myyyyysigt. Man blir aldeles lyrisk när man tänker på det.Mouros måste ni ta er till likaså Agia Anna som ligger på östra kusten rakt under klostret. Finns bussförbindelse med Katapola om man inte vill hyra moppe. Obs en upplevelse att ta moppe till Mouros. Hoppas ni får en härlig semester där.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-11, 21:50
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Amorgos 2009

I sept förra året gick vi upp på berget Profitis Elias,ca 3tim vandring tor.Fantastisk utsikt man ser hela ön,en liten kyrka på toppen.Janne har en utförlig ruttbeskrivning
här på forumet någonstans.Vandringen börjar utanför Chora.Vi bodde på nyrenoverat Big Blue 25 Euro.
bjorn
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-11, 22:04
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Amorgos 2009

Åh, jag som inte skulle åka till Amorgos i år..! Nu har ni sabbat allt, jag måste dit! Hoppas jag får ledigt några dagar så jag kan ta mig en tur över

Hur som helst, jag slår (ännu en gång) ett slag för Pension Amorgos i Katapola! Ligger nästan mitt emot där Skopan lägger till. Mysiga rum, vissa av dem med balkong mot hamnen. Perfekt att sitta där på kvällskvisten innan middagen och sippa retsina och kolla in folklivet.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-03-12, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Amorgos 2009

Citat:
Ursprungligen postat av bjorn Visa inlägg
Janne har en utförlig ruttbeskrivning
här på forumet någonstans.
Den finns här.. Jag hoppas kunna göra om vandringen i år.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT