Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-08, 12:09
Keruben Keruben är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 9
Standard Härliga underbara Amorgos!

Nu har vi äntligen fått uppleva detta fantastiska Amorgos! Äntligen en plats som lever upp till alla förväntningar och allt man har läst om den innan. Eftersom jag är halvgrek och verkligen söker den genuina grekiska atmosfären så är mina förväntningar alltid extra höga.

Vi bodde 4 nätter på hotell Karkisia i aegiali som var ett jättefint hotell med stora härliga rum, förutom att ägarna inte verkade känna till ordet "service-minded". Mer "ointresserad" reception får man leta efter och det trots att jag pratar grekiska och brukar kunna få bättre service än de flesta. Men om man står ut med det, och väldigt hårda sängar, så var hotellet helt ok. De resterande 6 nätterna spenderade vi på hotellet på Agios Pavlos som var helt underbart. Fantastisk utsikt över agios pavlosstranden och nikouriaön. Och inga andra ljud än havet och getterna. Jättestor härlig balkong och mycket skönare sängar. Vi såg att de byggde längre ner vid tavernan så nästa år kanske det finns ett hotell till där. Lite synd tycker jag som gillar ensligheten, men det blir säkert jättefint. Mihalis som ägde Agios Pavlos var mycket mer serviceinriktad. Han svarade på alla våra frågor och när vi ville hyra bil så hjälpte han oss med att få bilen "hemkörd" till hotellet. Ska man hyra bil eller moppe och planerar att utforska ön så kan vi verkligen rekommendera agios pavlos som utgångspunkt. Då har man friheten att ta sig dit man vill men ändå få komma hem till "ödsligheten" och kanske ta sig ett naket nattdopp vid spetsen av agios pavlosudden...

Förutom en härlig semester tog vi också tillfället i akt och förlovade oss på Amorgos. Det var en magisk kväll med en fantastisk solnedgång (som alla kvällar på Amorgos). Vi åkte upp till den lilla bergsbyn Potamos ovanför Aegiali där vi hittade en söt liten kyrka med en fantastisk usikt över havet och bukten. Där friade min sötnos på ett knä och i solnedgångens sken satte vi på oss de medhavda ringarna. Vi avslutade allra högst upp i byn på en restaurang som heter Kamara med den (tror vi) allra finaste utsikten på hela ön.

Det bästa av allt är att i juni nästa år bär det av till Amorgos igen för BRÖLLOP


Kära hälsningar till alla Amorgosälskare och älskande på Amorgos
/Keruben
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-08, 13:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Härliga underbara Amorgos!

Citat:
Ursprungligen postat av Keruben Visa inlägg
Nu har vi äntligen fått uppleva detta fantastiska Amorgos! Äntligen en plats som lever upp till alla förväntningar och allt man har läst om den innan.
Välkommen i gänget!

Det låter som ni haft det helt underbart. Vad annat kan man ha på en ö som Amorgos. Roligt att ni bodde i Agios Pavlos, det måste ha varit en upplevelse. Så tyst, så rofyllt.

Citat:
Det bästa av allt är att i juni nästa år bär det av till Amorgos igen för BRÖLLOP
Grattis i förskott! Och stort grattis till förlovningen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-08, 13:50
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Härliga underbara Amorgos!

Well done!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-08, 20:51
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Härliga underbara Amorgos!

Hej,
Kul att du också tyckte om min älsklingsö! Man är alltid lite orolig när någon härifrån (eller någon man rekommenderat ön) ska åka till Amorgos första gången. Den är ju ganska "hypad" här på Kalimera - med all rätt förstås! - men Amorgos faller nog inte alla i smaken. Jag kan tänka mig , och förstå, att vissa inte hittar det de söker på Amorgos. Dessutom kan ön vara lite vresig ibland, särskilt om meltemin ligger på hårt eller vädret inte är det allra bästa.
Men det är alltid roligt när fler uppskattar samma saker!

Ps. Hur gillade ni Katapola då? Om ni inte hann dit så har ni ännu mer glada överraskningar att vänta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-08, 22:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Härliga underbara Amorgos!

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Dessutom kan ön vara lite vresig ibland, särskilt om meltemin ligger på hårt eller vädret inte är det allra bästa.
Jag har aldrig känt av meltemin på Amo, har bara varit där i början av juni och i september. De senaste två årens septemberresor har däremot inneburit en del hård blåst ändå, kall sådan. Och förra året när jag åkte hem var jag rätt trött på att ha frusit några dagar.

Sen skulle jag inte åka i år, Amo skulle få vila. Men jag kom i akut Katapolanöd nån gång i juli, och när jag tänkte "jag längtar till och med efter att gå längs kajen och svära för att det blåser så förbannat" - då var det ju bara att boka ny biljett. Till september

Är man smittad av Amorgos så verkar det liksom aldrig gå över.

Keruben - härlig berättelse och grattis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-11, 13:02
Keruben Keruben är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 9
Standard Meltemin?

"Meltemin", är det så den heter?
Den tror jag definitivt att vi råkade ut för.
Generellt blåste det ganska mycket på Amorgos men det var framförallt en dag när vi vandrade i bergen som vi höll på att blåsa bort. Min fästman blev omkullblåst två gånger. En gång rakt i en taggbuske. Jag klarade mig bättre men jag tror det beror på alla år av baletträning

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Ps. Hur gillade ni Katapola då? Om ni inte hann dit så har ni ännu mer glada överraskningar att vänta
Vi var i Katapola en kväll (förutom inresa och utresa) och vi besökte Maltezi beach en gång. Vi gillade Katapola men spenderade tyvärr inte tillräckligt med tid där för att verkligen känna in atmosfären. Det jag framförallt gillade var den långa hamnpromenaden som man kunde gå fram och tillbaka. En sån saknade jag i Aigiali.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT