Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-10, 10:11
wasp wasp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Tips om boende på Samos ?

Vi startar & avslutar sommarens båtluff på Samos men får inte något riktigt grepp om ön. Behöver tips när det gäller boendet. Är medveten om att Samos är en charterö men vill gärna undvika turistfällorna & bo där det är lugnt & nära till bra bad men ändå lätt kunna ta oss in till någon större by med lite mer liv, om vi känner för det. Har fått tips om Ireon, Kambos & Ormos. Någon som har bott där ? Mycket tacksam för tips.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-10, 10:13
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Ireon är litet och ligger inte alltför långt från ex.-vis Pythagorion, det går buss emellan. Kambos och Ormos ligger lite längre från "allfarvägarna". Jag har skickat PM till dig!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-10, 12:56
wasp wasp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Ireon verkar mysigt men hur är det med störningar från flyget där? Bodde på Santorini vid flygplatsen en gång och det var nästan så man fick huka sej när planen flög in över stranden.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-11, 10:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Citat:
Ursprungligen postat av wasp Visa inlägg
Ireon verkar mysigt men hur är det med störningar från flyget där? Bodde på Santorini vid flygplatsen en gång och det var nästan så man fick huka sej när planen flög in över stranden.
Du kommer att höra flygplanen, men de flyger inte på natten.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-11, 11:10
wasp wasp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

OK. Tack för Ditt svar. Nattflyg är nog inte så vanligt. Tänkte mer på när man ligger på stranden etc. Bor nära en militär flygplats här hemma så det kunde ju vara skönt att ha lugnt på semestern.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-11, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Citat:
Ursprungligen postat av wasp Visa inlägg
Bor nära en militär flygplats här hemma så det kunde ju vara skönt att ha lugnt på semestern.
Det förstår jag! Flyget hörs mer vid Potokaki beach och det nu är en tröst. Själv tycker jag att det är ganska häftigt att se och höra planen, men jag bor inte vid en flygplats. Om jag vore du skulle jag kanske valt ett annat resmål.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-11, 11:54
wasp wasp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Då blir ju följdfrågan; vad rekommenderar Du? Vi är ju lite osäkra på var vi ska välja att bo på Samos Det blir några nätter i början & slutet av resan där. Vi har tänkt hinna med Ikaria och ev. någon mer ö oxå.

Senast redigerad av wasp den 2010-05-11 klockan 12:31.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-13, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Citat:
Ursprungligen postat av wasp Visa inlägg
Då blir ju följdfrågan; vad rekommenderar Du? Vi är ju lite osäkra på var vi ska välja att bo på Samos Det blir några nätter i början & slutet av resan där. Vi har tänkt hinna med Ikaria och ev. någon mer ö oxå.
Vi bor alltid i Pythagorion när vi är på Samos. Flygen hörs där också, men inte lika mycket som vid Potokaki där flygplatsen ligger. Vi störs aldrig av ljuden. Vi har startat och slutat våra öluffar många gånger på Samos och tycker att Pythagorion är bäst att bo i.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-16, 18:09
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Jag besökte för första gången Samos förra sensommaren och blev positivt överraskad. Vi bodde vid Potokakistranden som ligger nära flygplatsen. Och jag måste säga att jag som normalt sett har svårt för störande ljud, hade inga problem alls med de avgångar jag såg och "förmodligen" hörde.

Vi hade visserligen moppe men vi gick även in till Pythagorion ibland, och tog taxi någon gång. Det var perfekt att bo så, och bara ha ett tiotal meter till stranden (stenig) där vi fick vara ganska ensamma.
Till Ireon promenerade vi någon gång, fast det var skönare att ta moppen dit .
Moppen tog vi också när vi besökte den andra sidan av ön ett par gånger. Så Pythagorion med omnejd är en bra utgångspunkt att bo vid.

Och när jag ändå gör ett inlägg om Samos vill jag verkligen tipsa om Maritsa Studios på Potokaki beach. Ett välskött och rent budgethotell med lägenheter som ägs av en trevlig man som på vinterhalvåret bor i Canada. Det fanns gratis trådlöst internet och vi fick färska frukter (druvor, fikon, kaktusfikon, päron) framställda på rummet ett par gånger i veckan. Han hade också några egna solstolar på stranden som var för oss gäster. Det var kanon att bo där, även om det kunde uppfattas lite off.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-18, 13:11
wasp wasp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Tack för tipsen Vi har bokat de 4 första nätterna på Matina Hotel i Ireon. Vi får se oss om lite och sen får vi se var vi bor på hemvägen. Om vi nu kommer iväg.....Det verkar ju osäkert nu med både strejker & askmoln
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-23, 15:08
furan furan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Tips om boende på Samos ?

Hej Vi har bott både i kokkari och phytagorion. Kokkari är lugnare men lite blåsigare vid stranden,inget speciellt uteliv fina restauranger nere vid stranden. Vi har bott på la Plage,ett gemytligt enkelt familjeägt hotell.Vi har även bott på Maria även det mycket bra.
I Phytagorion bodde vi på Evelyn ca 20 minuters promenad in till Phytagorions kärna och restauranger,trottoar hela vägen.
Själva åker vi om tre dagar till Samos och Votsolakia där vi ej varit förut och om någon har något bra tips vore det trevligt.
Kalimera alla samosälskare
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT