Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-17, 15:42
samosun samosun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 52
Standard strykjärn?!

alltid saknar jag ett strykjärn när jag är i grekland.. vissa
kläder går bara inte använda utan att de strykits..
hur gör ni??
  #2  
Gammal 2006-06-17, 15:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: strykjärn?!

Jag fick ett resestrykjärn i present för många år sen men har knappt använt det.

Jag tar med rätt sorts kläder och packar på rätt sätt i stället. Senaste resan hade jag med en hel linnegarderob och det var perfekt. Jag rullade alltihop i små försiktiga rullar i stället för att vika det när jag packade. När jag kom fram hängde jag upp på galgar i badrummet medan jag tog en varm dusch med stängd dörr.

När jag tvättat under resan hänger jag det så slätt jag kan och sänker kraven. Linne blir ju ändå lite skrynkligt på kroppen.

Det fungerade utmärkt.
  #3  
Gammal 2006-06-17, 18:10
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: strykjärn?!

Jag har alltid med mig ett litet resestrykjärn, tar liten plats o väger inte mycket. Det är en lyx jag unnar mig.
Har provar att rulla och lagt silkespapper imellan, men det blir inte bra.
Står just nu o funderar över vad jag skall packa, vi reser iväg imorgon!!

Kicki
  #4  
Gammal 2006-06-17, 18:50
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: strykjärn?!

Citat:
Ursprungligen postat av kize
Jag har alltid med mig ett litet resestrykjärn, tar liten plats o väger inte mycket. Det är en lyx jag unnar mig.
Har provar att rulla och lagt silkespapper imellan, men det blir inte bra.
Står just nu o funderar över vad jag skall packa, vi reser iväg imorgon!!

Kicki
Ja, herregud, det är vad jag kallar i-landsproblem. Sorry, håller med Inkfish, man åker väl ändå inte till Grekland för att bli skrynkelfri........
  #5  
Gammal 2006-06-17, 18:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: strykjärn?!

Fast jag vill ändå påstå att jag ÄR nästan skrynkelfri. Linne är perfekt.

Problemet med strykjärn tyckte jag inte var att bära runt det, i alla fall inte om man har resväska. Men det var så förbaskat bökigt att stryka ordentligt. Jag la en handduk på ett bord som underlag men det funkade dåligt. Man behöver alltså också en resestrykbräda
  #6  
Gammal 2006-06-17, 20:11
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: strykjärn?!

Lägg byxorna, eller skjortan eller vad det nu är, mellan den hårda sängbotten och madrassen på kvällen innan du lägger dig. Med lite tur så är plagget någorlunda skrynkelfritt nästa dag. Och finns det skrynklor kvar, ta en ouzo innan du går ut. Då försvinner alla skrynklor.
  #7  
Gammal 2006-06-17, 21:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: strykjärn?!

Har ett resestrykjärn som får bli kvar där hemma på hyllan. Har mycket linnekläder samt linnen i moderna material som inte skrynklar så mycket. Vad är snyggare än ett fint linneplagg med lagom mycket skrynklor. Häng kläderna ute på natten så fixar det sig annars är det väl bara att lämna plagget för strykning hos hyresvärdinnan/värden som fixar det själv eller anlitar någon för uppdraget.

Eva
  #8  
Gammal 2006-06-17, 22:47
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: strykjärn?!

Jassas Jayo.

Mycket bra förslag, men hur mycket ouzo ska man ta?

bopia ( 65 dagar kvar till Mytilini)
  #9  
Gammal 2006-06-18, 07:48
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: strykjärn?!

Visst är det ett i-landsproblem! Åker absolut inte för att bli skrynkelfri, utan för att koppla av!
Använder endast järnet i nödfall, inte annars. Bra tips av från er som svarat, skall använda mig av dem i första hand. Är till naturen lat o vill helst bara slappa.
Allt är nu packat o klart!
Kicki
  #10  
Gammal 2006-06-18, 09:20
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: strykjärn?!

Joppan här!!

Jag har ett resestrykjärn och det har fått följa med när det var nytt och tills för några år sedan, jag gör åxå som Inkfish, jag rullar det som inte får och som lätt blir skrynkligt och det funkar hur bra som helst + att kläderna tar mindre plats tycker jag. Hänger upp det som är skrynkelvarning på direkt vi kommer fram och det mesta hänger till sig i det fuktiga klimatet.

Ta bara med strykjärn och du har plats men som sagt man klarar sig utan, jag slätar ut det jag tvättar innan jag hänger det, funkar åxå.

//Joppan med 53 lååånga dagar kvar
  #11  
Gammal 2006-06-18, 11:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: strykjärn?!

Hur rullar man kläder så att de inte blir skrynkliga? Jag har en linnetunika som kanske får följa med i resväskan... Skall man rulla hårt eller löst?

Annars brukar jag ha linnen och T-shirts i bomull, kjolar i slinkigt/skrynkligt material så det syns inte om de är skrynkliga...
  #12  
Gammal 2006-06-18, 20:42
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: strykjärn?!

Jag brukar rulla si så där halvlöst ändå, grejen är att man rullar och slätar till samtidigt sen kan man ju inte lasta en massa ovanpå förutom något lättare plagg kanske.

Ja, det har iaf funkat för mig utan större veck så att säga, nog kan det bli nåt men det brukar funka.

//Joppan
  #13  
Gammal 2006-06-18, 20:45
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: strykjärn?!

Angående din linnetunika så kan du ju lägga den slätt ovanpå allt innan du stänger väskan sen hänger du den i badrummet och tar en varm dusch som Inkfish gjorde, inte så dum idé

//Joppan (igen)
  #14  
Gammal 2006-06-18, 21:15
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: strykjärn?!

Jag tror jag skall testa att rulla några plagg, och sedan hänga i fuktigt badrum, kanske funkar det...?
  #15  
Gammal 2006-06-18, 21:58
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: strykjärn?!

Citat:
Ursprungligen postat av bopia
Jassas Jayo.

Mycket bra förslag, men hur mycket ouzo ska man ta?

bopia ( 65 dagar kvar till Mytilini)

Ta först en ouzo. Om kläderna fortfarande är skrynkliga, ta en till. Och fortsätt tills dess kläderna ser bra ut¤
  #16  
Gammal 2006-06-18, 22:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: strykjärn?!

Gita: jag gör som Joppan - rullar halvlöst. Sen packar man rullarna ganska löst i plastkassar, typ fyra rullar i varje - det funkar bäst om det inte är alltför trångt i packningen.

Jag var förvånad över hur bra alla linnegrejerna klarade sig. De nyköpta byxorna hade t o m kvar de prydliga pressvecken när de hängt ut sig i det fuktiga badrummet.
  #17  
Gammal 2006-06-19, 07:09
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: strykjärn?!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Gita: jag gör som Joppan - rullar halvlöst. Sen packar man rullarna ganska löst i plastkassar, typ fyra rullar i varje - det funkar bäst om det inte är alltför trångt i packningen.
Ja, detta skall helt klart testas! Om jag nu kommer att behöva en tunika på Karpathos, Nora hälsar att det är 34 grader i luften, och 24 i vatten!
  #18  
Gammal 2006-06-19, 10:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: strykjärn?!

Citat:
Ursprungligen postat av Jayo
...ta en ouzo innan du går ut. Då försvinner alla skrynklor.


Jag känner mig aldrig skrynklig i Grekland, men har inte heller några ambitioner om att vara lika skrynkelfri som hemma. Tycker inte heller att andra är skrynkliga, även om det kan finnas "fel packningsveck" (gäller också mina kläder) - men inte stör väl det på semestern.

Jag tycker inte att moderna material kräver strykning. Gör de det, så kommer de inte med på min SEMESTER!

Marianne - gillar ouzo! Och tycker det låter SKÖNT med 24 grader i vattnet!
  #19  
Gammal 2006-06-19, 11:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: strykjärn?!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Jag tycker inte att moderna material kräver strykning. Gör de det, så kommer de inte med på min SEMESTER!
Jag säger detsamma! Kläder som behöver strykas tar jag bara inte med mig. Ett problem mindre!

Karin
16 dagar kvar till Karpathos!
  #20  
Gammal 2006-06-19, 11:21
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: strykjärn?!

Förr, när jag var ung, hade jag med mig klänningar och kavaj i bomull som skulle strykas. Jag fixade håret och sminkade och hade högklackat. Varje kväll...

Nu blir det mindre av den varan, och jag tycker att det är så skönt att slippa. (För det tar längre och ländre tid för mig att se skrynkelfri och "fräsch" ut!)

Har tänkt på att båtluffning skulle ge mig den perfekta ursäkten att bara ta med sig lite kläder och så skulle man inte ha några bekymmer med "Vad skall jag ta på mig?" Man har bara ett par plagg att välja mellan. Och inget strykjärn!

Det låter lockande!
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT