Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-04, 12:19
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Bagar- eller hotellfrukost???

Vi står inför ett enormt beslut Ska vi beställa Dream Islands hotellfrukost eller fixa frukost själva?
Det sistnämnda är favorit om jag kan gå till bagaren på morgonen. Frågan är hur många minuter det tar att gå till bagaren i Livadia från hotell Dream Island i typ Livadiatakt? Ja,utan stress alltså.Hotellet ligger typ längst ifrån byn om jag förstått det rätt.
Annars är ju hotellfrukost ofta mysigt och bekvämt, men att handla själv hos bagaren ger en speciell känsla.
Vet nån av er Tiloskännare:
- hur lång tid det tar att gå däremellan?
- om bagaren har öppet?
- vad frukosten på Dream Island består av? Läste i något omdöme att den är speciell. Vad som nu menas med det?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-04, 14:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Cirka 10 minuter enkel väg skulle jag säga. Underbar morgonpromenad längs den vackra strandpromenaden (eller en grönskande bakväg).

Bageriet är öppet. Och du passerar också den välsorterade supermarketen där du kan köpa ägg, yoghurt, frukt osv.

Det är en jättefin promenad och jag skulle inte byta bort den mot någon hotellfrukost i världen. (Sedan flera år äter jag inte bröd på morgonen - men jag saknar bagarpromenaden).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-04, 14:17
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Hej!
Ja, 10 min på sin höjd, och då är det semestertempo. Ett mysigt grekiskt bageri med underbart gott bröd. Jag skulle aldrig heller byta bort den mysiga känsla som det ger, att handla bröd där, gå in hos Marina och Yainnis på supermarket o köpa god yoghurt, ost och frukt. Ni får en mysig väg att gå längst vattnet, inga avstånd är långa i Livadia. Om 2 månader är jag där, längtar.
ElisabethK
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-04, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Jag skulle inte välja bort bagarpromenaden på Tilos för allt bröd i världen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-04, 16:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Instämmer......Ingen hotellfrukost i världen går upp mot en egen på balkongen....
Numer äter jag inte heller bröd, men morgonpromenaden med bad och DOFTEN från bageriet är så mycket Grekland det bara kan bli! SÄRSKILT på Tilos!

Lissi - som om några dagar får uppleva balkongfrukost på Tinos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-04, 17:07
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Wow! Detta ämne engagerade. Tack för alla snabba svar från er trogna Kalimeravänner.

Ja, känslan är viktig i sammanhanget. Era svar var väldigt entydiga. De riktar sig helt mot bagaren. (Psst! Jag äter inte heller bröd. Eller rättare sagt veteprodukter. Men när jag är i Grekland är det undantag. Då är ju bröd ett måste. Till tzatzikin, till olivolja med salt, bagarens färska morgonbröd... Hur klarar ni er utan)

Vi kanske kör varierande frukost som vi brukar, men ni har iaf övertygat mig om att vi INTE ska förbeställa hotellfrukost och att det kan vara värt med denna lite längre promenad. Får se om jag vaknar i tillräckligt god tid före min man. Detta är nämligen min egen lilla mysiga morgonstund.

"Bara" två och en halv månad kvar... Men nu Kalo paschka (i Sverige).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-04, 17:15
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Jag hade varierat, nyfiken på vad Dream Island erbjuder för frukost. Fanns ej när jag bodde där. Bageriet har goda grejer som man ändå vill ha med sig på vandringar och promenaden från hotellet till bageriet längs vattnet är ljuvlig i arla morgonstund 😀
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-05, 12:22
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Jag hade varierat, nyfiken på vad Dream Island erbjuder för frukost. Fanns ej när jag bodde där. Bageriet har goda grejer som man ändå vill ha med sig på vandringar och promenaden från hotellet till bageriet längs vattnet är ljuvlig i arla morgonstund 😀


Ja, strandpromenaden låter som en riktig höjdare enligt er alla. När var du på Dream Island, Maja68?

Enligt omdömen på Apollo (eller om det var Ving) så verkar hotellet jättemysigt och bra, men ett par negativa saker skrev folk i sina omdömen från förra året. Det ena är att man får betala för kassafack (och AC) utan att få kvitto - trots stora summor. Inte förvånande med tanke på deras kris, men inte okej enligt mig. Men än värre tycker jag nästa sak är: Enligt den som skrivit omdömet så får man inte ha med någon egen mat eller dryck (inte ens vatten) på stranden. Mat är "nena problema" för oss, men eget vatten vill vi kunna ha med. Vi dricker nämligen myyycket vatten! Och då har vi inte lust att köpa dyra flaskor från hotellet. För jag antar att de tar mer än supermarketen. Vet du (eller nån av er andra) hur det är med detta?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-05, 12:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Det förhåller sig så , att solstolarna och parasollen och Wifi är gratis mot att man tar en kaffe/vatten/eller öl från från hotellet....HELT ok tycker jag.
Vi har legat där massor av gånger utan att bo på hotellet och vi har haft både eget vatten och frukt med oss..., men vi har också många gånger, förutom en frappé på förmiddan på stranden, även ätit lätt lunch där vid deras servering, en greksallad, eller omelett och en öl. Jättefina toaletter får man ju också tillgång till. Ägarna är väldigt trevliga, och vi var där senast i juni 2014...men som sagt vi har aldrig bott på hotellet....

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-05, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det förhåller sig så , att solstolarna och parasollen och Wifi är gratis mot att man tar en kaffe/vatten/eller öl från från hotellet....
Om man inte använder deras solstolar eller parasoll kan de knappast förbjuda en att äta eller dricka vad man vill. Men de kanske hyr sin strandremsa?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-04-05, 14:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Men det var många som åt både det ena och andra på stranden och inte minns jag att det var nån som kollade...Eftersom vi på de knöliga stenarna på Livadia- stranden nyttjar både solsäng och parasoll, så är detta inget problem. Dream Island är det sista av hotellen längst bort så sen är stranden helt fri att disponera hur man vill och det finns allra längst bort några träd också att ligga under...Inget problem alltså!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-04-05, 15:15
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Vi låg inte där något förra året men året innan använde vi deras solstolar flera dagar. Vi hade vatten med oss men köpte självklart något varje dag därifrån då man inte betalar något för solstolarna. Vart vi än ligger så köper vi från dem vi något därifrån. Nu ligger vi ofta bara en stund på eftermiddagen men det finns alltid nåt att handla. Kan aldrig tänka mig att man inte får ha vatten med sig, det har vi överallt. Mat tar vi inte med, vill ju inte missa en måltid på tavernorna, o va jag längtar efter den maten!
ElisabethK
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-04-05, 15:21
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Jag gillar att sitta på olika satällen med frukost...beroende på när jag vaknat Men ibland en enkel på hotellet,Sea View eller promenad till Omonia...Jag var där 2013 och märkte inte av nå´t knorr om eget vatten med på stranden..å andra sidan åt jag ofta på Armenion och låg på deras strandremsa
Hasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-04-07, 13:24
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Många varierade svar på min undran om dryck på stranden. Vi handlar gärna av hotellet - om vi använder deras solstolar. I min fråga utgick jag från att vi använder deras solstolar.


Här är ett utdrag ur omdömet från en Apollokund sommaren 2014:
"Nytt för i år var att man inte fick äta eller dricka på stranden om man inte handlade från hotellets restaurang. Detta fanns det skriftlig information om med många utropstecken. Det förtog definitivt en del av charmen och upplevelsen."


Nå, vi får väl se. Jag kanske har missuppfattat omdömet och skapat en storm i ett vattenglas. Alla andra omdömen är ju så positiva. Det kanske helt enkelt räcker att man beställer något för att de inte ska bry sig om en egen flaska vatten.
Ååå, vad jag längtar efter lugna dagar i en solstol på stranden med ett glas färskpressad juice och en god bok Det är livet
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-04-07, 14:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Om man i k k e bor på hotellet, i dette tilfellet " Dream Island", er det vanlig, og et godt tilbud å kunne benytte stedets solsenger om man kjøper drikke/lunsj
- men noe helt annet når man b o r der, synes jeg!
Som gjest på hotellet blir man likestilt med de som ikke er det
Kanskje man kjøper noe likevel, men det er noe helt annet enn at det er et "krav"
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-04-07, 14:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om man inte använder deras solstolar eller parasoll kan de knappast förbjuda en att äta eller dricka vad man vill. Men de kanske hyr sin strandremsa?
En annan hotellägare berättade för ett par år sedan för mig vad hen fick betala för att ha solstolar på sin strandremsa, och stämmer den uppgiften så var det hutlöst dyrt. (Det är därför jag inte fattar varför Tilosfolket inte tar betalt för sina solstolar, som man gör på många andra öar. Naturligtvis tycker jag att det är bra för solstolsanvändarna att det är i princip gratis - men turistnäringen behöver ju varje spänn den kan få.)

Jag läste också det där omdömet om Dream Island på Apollo. Och jag undrar om det kan ligga ett litet missförstånd alt klumpig formulering bakom. Det man från hotellet menar är kanske det vanliga - att man får nyttja deras sängar, inte stranden i sig, bara om man köper något ät- eller drickbart hos dem. De kanske inte menar riktigt så illa som det låter. Men det är en snäll tolkning.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-04-07, 16:31
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Ja Inkfish, jag börjar alltmer luta åt att jag tolkat omdömet fel. Tänk vad lätt det är att missförstå text av detta slag.

Det är verkligen förmånligt att få låna solstolar mot köp av mat eller dryck. Det tycker jag nog är värt oavsett om vi bor på det eller annat hotell. Det blir nog bra. Detta är lyxproblem som brukar lösa sig på plats.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-04-07, 17:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Jag tror nog inte att det är du som står för feltolkningen, utan möjligen den som skrev omdömet på Apollo. Det kanske stod sun beds men hon kanske tänkte på det som stranden. Eller så har hotellägarna formulerat sig klumpigt - eller är ute och cyklar. Det låter ju som om det där anslaget mest väcker irritation.

Oavsett vilket, så tror jag att du kan utnyttja solsängarna så mycket du vill, med eller utan mat. Som Kari skrev, det vore ju helkonstigt om man som hotellgäst inte ska kunna utnyttja solsängarna precis som man vill själv.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-04-08, 12:41
Dream Island Dream Island är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 24
Standard Re: Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Hi everyone! Just to make things clear. We pay for the right to put sunbeds on the beach. BASED ON THAT WE CREATED SOME RULES:

People that live in our hotel can use the sunbeds for free as long as they don't bring any edible or drinkable at the beach, that are bought from other places.
In case they want to eat or drink something while they are using the sunbeds, it is only fair to ask them to buy it from us, since we are providing them the beds for free.

People that don't live in our hotel and want to use our sunbeds HAVE to buy food and or dinks from us only!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-04-08, 20:11
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Bagar- eller hotellfrukost???

Tack för all respons
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT