Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-08, 12:25
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Äntligen bokat resa

Det är en herrans massa år sen som jag sist åkte på semester till Grekland, så för att vara galen i detta land har jag varit pinsamt osynlig därborta.
1994 var senaste gången jag besökte detta vackra land, första gången barnen var med mig och resmålet var Lefkas.
Men nu är det äntligen dags igen. Har sagt till alla och envar att till min 50-årsdag ska det bli av igen, måste bara bestämma resmål först. De som ville följa med har gång på gång frågat om jag inte bokat nån resa ännu, men jag har som vanligt haft en enorm beslutsångest.
Till slut valde jag då ett resmål jag inte besökt förut, och genom att titta igenom information här på Kalimera om de olika öarna och vilka som verkar mest omtyckta, så blev det till slut Lesbos.
Har bokat via Apollo och valde det som kallas traditionella Molivos, så jag har ju inte en aning om hur boendet ser ut och var vi kommer att hamna i byn. Det ska verkligen bli spännande att se hur det blir!!
Vad som är bra är att det verkar vara en vandringsvänlig ö, älskar att promenera och vandra i naturen, så det blir perfekt ialla fall.
Har ingen fråga om den här ön och valet av boende, utan ville mest bara dela med mig av min glädje att äntligen ha en greklandsresa att se fram emot igen.
Ha det så gott i vinterkylan, nu sällar jag mig ju till alla de som kan räkna ner till medelhavsvärmen.
Har också beställt en e-guide här från Kalimera som jag kan skriva ut och läsa sönder.

Med vänlig hälsning Marina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-08, 13:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Jag bodde i det som Apollo kallar för det traditionella Molyvos men reste med Ving. Mysiga kvarter med gränder, torg och grekiskt vardagsliv med lekande barn och många gamla tanter. Några foton från området finns i mitt resebrev.
Du kommer säkert att trivas bra där och det är ett område som jag gärna skulle besöka igen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-08, 14:42
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Tack för ditt svar, Eva.
Jag gick in på ditt resebrev och kikade på bilderna från din resa.
Vilket charmigt sätt att bo på, mitt bland de bofasta. Mysiga hus också, gillar den typen av hus. Vad härligt att det finns annat än de vanliga hotellen, även om dom kan vara väldigt trevliga också.
Har ju förstått att det är stenstrand just vid Molyvos, var medveten om det när jag bokade, men det verkar ju gå bussar till andra orter, om vi vill ha sandstränder.
Längtar jättemycket redan, vi åker i början av juni så nog hinner jag längta ihjäl mig flera gånger om.
Med vänlig hälsning
Marina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-08, 15:23
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Hej greklandsgalen! Eftersom vi också ska till Molyvos i sommar vore det kul om du kan skriva lite om hur det var när du kommer hem! Åker de två första veckorna i juli och ska bo lite utanför själva byn.
Tänker hyra vespa och ta oss runt till olika stränder och byar i närområdet.

Och Tack Eva för fina bilder i ditt fotoresebrev! Det verkar lite annorlunda med alla grå hus istället för de vita. Men lite omväxling förnöjer bara! Kan vara en bra upplevelse för min sambo som tycker att alla Grekiska öar är likadana!? Det tycker verkligen inte jag! Alla öar har sin charm och jag ledsnar aldrig på att upptäcka nya ( sambon har ingen talan, det är bara att hänga med!)

Katitzi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-08, 20:07
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Hej Katitzi. Självklart ska jag berätta hur vi hade det när vi återvänder hem igen.
Måste också införskaffa en kamera, har inte ägt nån på flera år, så kanske jag kan dela med mig av bilder också, om jag nu är nåt till fotograf.
Vi har pratat om att hyra bil, själv skulle jag vara livrädd att köra i Grekland, men en av mina medresenärer verkar vara pigg på att agera chaufför, så vi får väl se hur det blir. Visserligen kan man ju då få chans att se en större del av ön, men inte på bekostnad av eventuella nervsammanbrott från min sida förstås.
Med vänlig hälsning Marina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-09, 15:22
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Grattis greklandsgalen. Det är en härlig känsla att ha en resa till Grekland att se fram emot. Vi var på Lesbos i fjor och det är en riktigt fin ö. Vi bodde i Anaxos men besökte flera gånger både Petra och Molivos. Vi hyrde bil och körde till Sigri. Det var helt ok, inga nervsammanbrott alls. Många upplevelser dock. Vi hamnade med bilen på ett bytorg fullt med bord och stolar och kunde inte komma vidare. Vänliga bybor hjälpte oss, de möblerade snabbt om och visade rätta vägen. I år åker vi till Skopelos men en återresa till Lesbos ingår i femårsplanen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-09, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 415
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Vi hamnade med bilen på ett bytorg fullt med bord och stolar och kunde inte komma vidare. Vänliga bybor hjälpte oss, de möblerade snabbt om och visade rätta vägen.
Vi hamnade också lite tokigt på Lesbos.


Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-09, 15:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag bodde i det som Apollo kallar för det traditionella Molyvos men reste med Ving. Mysiga kvarter med gränder, torg och grekiskt vardagsliv med lekande barn och många gamla tanter. Några foton från området finns i mitt resebrev.
Du kommer säkert att trivas bra där och det är ett område som jag gärna skulle besöka igen.

Eva
Det såg verkligen lockande ut i Ditt jättefina fotoresebrev.
Lesvos står högt på listan av önskeöar (förutom Tinos då förstås) och Molivos ser ut som en mysig plats...

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-09, 21:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äntligen bokat resa

Jag tror säkert att du skulle gilla Molyvos Lissi. Mysig liten stad. Jag gjorde en ö-rundtur med stopp i en liten by, den förstenade skogen, det berömda klostret och Skala Eresseos. Den turen kan den som vågar köra eget fordon enkelt göra själv. Tinos har jag själv kvar att besöka. Står på min lista över kommande öar.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT