Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-19, 11:56
stiina stiina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 2
Standard Åter från Thassos

Hej. Här kommer en liten "rapport" från Thassos. Vi kom hem igår efter att ha varit 14 underbara dagar på Thassos! En helt fantastisk ö som det var ledsamt att behöva åka ifrån... Vi har bott i "Golden Beach" - ett ställe som har passat oss perfekt. Underbar strand, trevliga, vänliga människor, god mat, lugnt och inte så mycket folk/turister (fast det blev mer sista dagarna när högsäsongen börjat). Vi har varit på utflykter med båt, bil, buss och taxi och sett mycket på denna fantastiska gröna ö, och varje gång har det varit så skönt att "komma hem" till Golden Beach. Det var rätt varmt sista veckan men det löste vi med en härliga siesta mitt på da´n och genom att utnyttja trädens sköna skugga på stranden. Sen kunde vi sitta länge på terassen i den ljumma natten med utsikt över havet och fiskebåtarnas guppande ljus och bara njuta! Mmmmmm till Thassos åker vi gärna igen! Stiina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-19, 12:34
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Åter från Thassos

Hej. Kul att ni trivdes på Thassos och Golden beach! Vi bodde i Skala potamias och var nöjda med semestern men blev inte direkt förälskade i Thassos (som jag har en fömåga att bli i grekiska öar)! Thassos var vackert, mysigt och trevligt men för mig var det något som saknades, har inte kommit på vad ännu Kanske den grekiska vardagen som man inte såg alltför mycket av? Var ute och gick varje morgon och mötte någon liten gumma och träffade en åsna, men inte mycker mer än så! Thassos var absolut värt att ha varit på, men jag kommer inte att åka tillbaka!
Hade ni inte något regn på era 14 dagar? Vi hade så att det räcker och blir över....

/Ulrikas
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-25, 17:15
stiina stiina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Åter från Thassos

Hej Ulrikas.
Jag tror mycket beror på var man hamnar. Jag tycker det var stor skillnad på Golden Beach och Skala Potamias - i Skala P var det så mycket mer turister och komers... G B var mindre och lugnare. Vi blev så vänligt bemötta av hotellägaren, av de som arbetade i den lilla supermarketen och andra vi mötte. Vi åkte runt till små bergsbyar och andra stränder och alla vi träffade på (utom en "inkastare" på en restaurang i Thassos stad - han var hemsk!!) var så vänliga. Och stranden....underbar! Med stora träd som skuggade när det blev för varmt... Det hade regnat dagarna innan vi kom, men under vår vistelse regnade det lite en kväll - det var allt. När var ni där? Jag tror att vår och höst är mer osäkra på Thassos. Vi hörde också att det kan bli 5 grader kallt och snöa på vintern!

Hälsningar Stiina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-26, 11:56
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Åter från Thassos

Det låter bra på Thassos men var det så stor skillnad mellan Golden Beach o Skala Potamias. Vi ska bo i det senare nu 8/8 hoppades på att det inte var alltför många "inkastare" är lite allergisk mot såna. Det får väl bli som det blir huvudsaken det är sandstrand så man kan gotta ner sej o bara njuta av att vara i grekland. Getingar förresten såg ni några såna?
Nyfiken bara 12 dagar kvar.
Glada hälsningar Ma-Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-26, 13:21
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Åter från Thassos

Hej. Tiden 13-27 juni såg vi inte en endaste inkastare i Skala P! Jag tycker inte att skillnaden är så stor, Golden beach är lugnare men Skala P är lugnt!! Stranden helt underbar, mjuk sand. Såg knappt några getingar och inga myggor heller. Är säker på att ni kommer få en underbar semester på Thassos, var ska ni bo?

/Ulrika
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-27, 13:12
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Åter från Thassos

Hej vi ska bo på Egli Studios o vår äldsta dotter på Hepih. Jag längtar bara 11 dagar kvar. Skönt att veta att det är riktig sandstrand. Jag tror säkert att vi får det härligt brukar aldrig bli fel i Grekland. Har du några tips på bra restauranger?
/Pia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-30, 09:30
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Åter från Thassos

Det är synd att ingen researrangör från nordiska länder har Thassos nästa år. Det berättas i Thassos redan nu...
Soleil

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-30 klockan 12:18. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-31, 09:49
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Åter från Thassos

Hej!
Det har varit kul att läsa här om era fina och också lite olika erfarenheter i Thassos. Såsom Stina skrev beror det naturligtvis mycket därpå var man bor där och vilka ställen man besöker på ön, visst lite på vädret också. Och såsom jag skrev dig, Ulrika, de första upplevelserna är så viktiga. Jag besökte Thassos ensam för första gången för nästan tjugo år sedan, hade då härliga upplevelser och blev förälskad i ön och fast jag har senare besökt säkert femton öar, t.ex. Kreta och nästan alla större kykladiska öar och tyckt visst om alla, ingen av dem har samma plats i mitt hjärta som Thassos. Det är så underligt med dessa saker!! Dock är man inte mera så blåögd som för länge sen och ser mera realistiskt och kritiskt många saker i Grekland och i Thassos också, men kärleken är kvar i alla fall!

Ma-Pia, när du kommer tillbaka, berätta du också om dina erfarenheter!
Hoppas att du och din dotter ska trivas fint där!
mvh/Eija
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-24, 18:59
Ma-Pia Ma-Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 64
Standard Sv: Åter från Thassos

Hej Eija nu är vi tillbaka igen o vad jag är nöjd med ön hotellet vi bodde på hette Sousana studios namnét Egli som stod i katalogen var det ingengrek som visste var det var det stod på en liten pappskylt utanför poolen. Men det var petiteser. Vi blev förälskade i ön o hoppas verkligen att det kommer finnas resor från skandinavien nästa år- Maten människorna stranden, naturen o vägarna var ju som våra mycket högre standard en vad jag kört på andra öar. Jag brukar hyra bil o guben min vespa. Så vi har sett ön men det finns säkert mera att utforska. Magic Coast i Skala Potamias med en underbar dotter som serverade o en mamma som lagade maten, smaskens. O getingar o mygg det är klart de finns men inte så envisna som hemma tycker jag. En kvart regn på 14 dagar o 42 gr i skyggan lite svettigt men kan ju äigga i skuggan. Kram
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT