Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-01, 10:02
montana montana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 13
Standard Några Frågor

Hej, detta är mitt första inlägg har på forumet!
Jag har aldrig varit i Kykladerna förr, men jag planerar att resa till Santorini nu i september. Jag har några frågor:

- Jag har läst att det finns enorma mängder turister i Santorini. Gäller detta även i September?

- Kommer det fortfarande vara varmt i september?

- Finns det några stränder med vit strand, dvs inte vulkanstrand? Om så, var befinner sig dessa.

- Jag har planerat resa med hjälp av Apollo. Hur flyger man då? Finns det några mellanlandningar?

- Vilka historiska platser är värda att besöka?

Jag skulle vara hjärtligt tacksam för svar!

EM
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-01, 12:53
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Några Frågor

Hej!
Kul att du tänker åka till Santorini, det är otroligt vackert där.

September är en bra tid för att åka till Grekland, eftersom det är färre turister då än under t ex juli och augusti, som är högsäsong.

Det är troligtvis fortfarande superväder, i alla fall om du åker i början på månaden. Åker du senare kanske det kan regna några dagar. Tror jag

Angående stränderna så vet jag faktiskt inte, hoppas någon annan kan svara på det.

Att åka med Apollo är säkert tryggt och enkelt. Det är inga mellanlandningar, utan man flyger direkt till Santorini. Sedan får du nog åka buss (med Apollos guider) till ditt hotell.

När du är på ön tycker jag att du ska hyra vespa eller bil och åka runt litegrann och titta på den vackra naturen och utsikten. Kanske stanna i någon by och äta glass...

Oia är en "konstnärsby" som ligger oerhört vackert. Det är alltså mycket konstnärer som bor där... säkerligen väldigt inspirerande med utsikt över Calderan.
Oia ligger ovanför Fira, som är huvudorten på Santorini, också där är det väldigt vackert.
OBS! Det är rätt dyrt på de ställena! Men klart värt ett besök.

Vad gäller sevärdheter finns Delfi, som är en vulkanö utanför Santorini. Dit går båtar, troligtvis i september också.

Det var mina tips, hoppas du får en trevlig resa!

Mvh
Janet, Kalmar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-01, 13:27
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Några Frågor

"Det är troligtvis fortfarande superväder, i alla fall om du åker i början på månaden. Åker du senare kanske det kan regna några dagar. Tror jag "


Janet! Jag håller inte riktigt med dig om att det kanske kan regna några dagar i slutet av September!!! Sambon och jag har bara varit med om någon enstaka regnskur, fastän vi varit på ön mellan Mars och September månad. Vi har rest dit sedan våren 1994. Så montana, res du till Santorini i lugn och ro, utan att oroa dig för vädret! Trevlig resa

Moster
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-01, 13:56
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Några Frågor

Santorini har inte några ljusa stränder, förutom stranden vid Monolithos.
Vulkanön i calderan heter "Nea Kameni" kan besökas om man åker med på en calderakryss.
Du kommer att få plats , det är lite lugnare i September. Jag har hittills inte sett mer än ett par regndroppar i denna månad på Santorini och då har jag besökt ön under 12 år.
Hur du kommer från flygplatsen avgörs ju av vilken typ av resa du köpt, med eller utan transfer. Själv köper jag alltid endast flyg och bor sedan på ett familjehotell i Kamari, som jag själv bokar.
September är i regel en mycket fin månad att åka dit, vädret är stabilt och varmt. Havet har en underbar temperatur. Utgrävningarna i Akrotiri är sevärda, men har varit stängda pga att taket över platsen föll ihop för 2 år sedan. Har man ögonen med sig så finns det mycket att uppleva och se på Santorini
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-01, 15:45
montana montana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Några Frågor

Tackar hjärtligt! Väldigt hjälpsamma svar.
Jag har aldrig förr varit på nån strand med vulkansand. Gör detta havet "svart" så att man inte ser bottnen eller ser vattnet fortfarande ljust ut?
MVH montana
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-01, 16:31
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Några Frågor

Vattnet ser inte mörkt ut, det skiftar lite beroende på var på ön man är.
Leta upp lite gamla trådar här på forumet så finner du massor att läsa om Santorini. Jag mätte upp cirka 40 meters siktdjup nedanför Oia på Santorini en gång när jag snorklade.
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-02, 08:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Några Frågor

Citat:
Vilka historiska platser är värda att besöka?
Du har redan fått en del svar, här kommer några tips till. Besök gärna Museum of Prehistoric Thira i Fira, Ancient Thira på berget mellan Kamari och Perissa och Kastrot ovanför byn Pyrgos. Har du tid kan du åka över till den lilla ön Thirasia mittemot Santorini. Gillar du vin har du tio vingårdar att välja på.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-02, 10:20
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Några Frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Janet! Jag håller inte riktigt med dig om att det kanske kan regna några dagar i slutet av September!!! Sambon och jag har bara varit med om någon enstaka regnskur, fastän vi varit på ön mellan Mars och September månad. Vi har rest dit sedan våren 1994. Så montana, res du till Santorini i lugn och ro, utan att oroa dig för vädret! Trevlig resa

Moster
Ojdå! Fel av mig. September är nog en helt fantastisk månad att resa i!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-02, 12:12
montana montana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Några Frågor

Jag har börjat bli lite misstänksam över Santorini. Bläddrade genom forumet och läste mer negativt än positivt om den här ön, bla turister, turistfällor, tråkigt, dyrt osv.

Jag är även intresserad av de två andra öarna Naxos och Paros som Apollo erbjuder resor till. Hur är dessa öar. Är det mindre turister och billigare? Och hur fungerar det? Flyger man rätt till Naxos/Paros eller måste man landa på Santorini och ta färjan? Och kostar denna färje-biljet eller ingår den i charter-priset?

I september är charter priset till Kykladerna ca 7500-8000 kr. Tror ni att det går att flyga till Athen (2 vuxna), ta nån färja till Milos, ta in på något hotell (7 nätter) för samma pris? Milos är mest lockande, tycker jag. Alla dessa vackra klippor och så.

Oj då, det var ganska många frågor. Jag vet att dessa frågor är lite off-topic i denna delen av forumet, men det kändes ganska onödigt att starta en ny tråd, så jag hoppas att detta inlägg ej blir raderat.
MVH montana
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-02, 12:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Några Frågor

Citat:
läste mer negativt än positivt
Här är en som tillhör den positiva skaran. Reser dit varje år, och har så gjort i snart 20 år.

Citat:
Är det mindre turister och billigare?
Naxos och Paros är också populära öar med mycket turister, men det märks inte lika väl som på Santorini som är en mindre ö. Naxos är en hyfsat billig ö.

Citat:
Flyger man rätt till Naxos/Paros eller måste man landa på Santorini och ta färjan?
Du flyger till Santorini och vidare med båt. Reser du charter ingår resan i din transfer, men transfern är ett tillägg numer, den ingår inte i grundpriset.

Citat:
Tror ni att det går att flyga till Athen (2 vuxna), ta nån färja till Milos, ta in på något hotell (7 nätter) för samma pris?
Kolla vad Sterling tar för en t/r till Aten. Lägg sedan på 300-400 per natt för boendet och några hundralappar för båtresorna. Kan bli billigare.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-02, 20:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Några Frågor

Citat:
Ursprungligen postat av montana Visa inlägg
Jag har börjat bli lite misstänksam över Santorini. Bläddrade genom forumet och läste mer negativt än positivt om den här ön, bla turister, turistfällor, tråkigt, dyrt osv.
Bli inte det! Folk tycker så otroligt olika om alla öar - inte minst Santorini som är en ö med stark egen prägel.

En del avskyr den, andra tycker den duger som landningsbana och många älskar den.

Så glöm inte att vi har väldigt, väldigt olika smak
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-02, 21:52
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Några Frågor

Montana

På forumet finns det många Greklandsveteraner som varit långt mer än tio gånger i Grekland.
Jag tror många söker efter det genuina Grekland och vill upptäcka lite mindre exploaterade öar och därför upplever Santorini som turistifierat?

Låt dig inte skrämmas.

Montana, varför inte kombinera Santorini och Naxos?
Det kan du göra enkelt både som charterresa och om du reser på egen hand!

Lycka till!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT