Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-06, 20:28
pehå pehå är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 1
Standard Vi skall flyga till santorini på måndag

Hej,
Jag och min fästmö skall flyga ner till Santorini den 9 Oktober. Vi skall bo en vecka på hotel Andreas på Kamari.Vi är tacksamma om ni berättar om era erfarenheter av ön.Vi har hört att priserna är höga...Hur är vädret den här årstiden? Skriv till två förväntansfulla semesterfirare. Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-07, 19:16
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Hej!

Det har skrivits mängder om Santorini här på forumet, så testa att göra en sökning i gamla trådar under rubriken "Sök".

Själv är jag inte så förtjust i Santorini, ön är lite för turistisk och inte särskilt genuin för min smak. MEN, smaken är ju som baken - delad! Och jag vill inte alls förstöra era förväntningar. Ni ska ju bilda er en egen uppfattning! Det som inte passar mig - kanske passer er och vice versa. Och även om det är dyrt (för det är Santorini jämfört med andra grekiska öar i Kykladerna) så är ön otroligt vacker och säkert perfekt för romantik och om man åker på tu man hand som ni

PS. Kolla även resebreven! Där skrivs det också spaltmeter om Santorini. Vad gäller ert hotell och temperatur (väder) hoppas jag nån annan kan svara på.

Lycka till och ha en underbar resa!

- Cecilia
(otroligt avis på alla som har möjlighet att åka till Grekland den här tiden på året)

Senast redigerad av Cecilia den 2006-10-07 klockan 19:19.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-07, 20:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Men egentligen!!! Ni har alla odds på er hand. I mitten av Oktober är säsongen i stort sett över, och detta innebär låga priser i kombination med gott utrymme!!!

Vi kunna föreslå er att en dag taga en heldagstur ön runt med buss. Det finnes flera operatörer att välja emellan. Turen går från Thira och upp till himmelsberget. Efter fika där fara ni vidare ned till Akrotiri och kunna därstädes beskåda utgrävningarna. Så gå färden vidare till en vingård där sakkunnig guide er vägleda. Avslutas med avprovning av vingårdens olika alster. Till avsalu finnes allt avsmakat i den lilla gårdsbutiken.

Ha en mycket fin tur till Santorini!!

Santorini är egentligen Italienska och betyder " Porten till solen"

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-07, 21:03
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Citat:
Santorini är egentligen Italienska och betyder " Porten till solen"
Gör det? Skojar du nu igen eller?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-08, 15:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Jag tipsade om ett par utflyktsmål på Santorini när jag kom för några veckor sen: Länk till tråd
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-08, 16:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Gör det? Skojar du nu igen eller?

Nej då,, det är ju icke på långa vägar den 1 April!!!

Men, vi fick uppgiften om namnet på Santorini som "Porten till solen" av vännerna Páris och Julia på Honeymoon Beach Hotel.

Har dock forskat vidare i ämnet och då förmäler vissa dokument en annan förklaring på öns namn.

Ön har haft olika namn genom tiderna. Den lär i början ha kallats Stroggily (Rund) eftersom detta var öns form.

När så Fenicierna kom kallade de ön Kallisti (den bästa) och slutligen fick den namnet Thira efter öns första kung.

När ön så erövrades av Venetianarna år 1204 erhöll den det slutliga namnet Santorini. Öns skyddshelgon hette Ag Irini (St Irene) och de utländska sjömännen kallade ön St Irini, därav namnet Santorini.

Men som sagt, vad som är rätt, om detta tvista de lärde.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-08, 17:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Paris och Julia i all ära, men "porten till solen" kan det knappast betyda, i alla fall inte om det skulle vara av italienskt ursprung. Det finns inga likheter i ordet Santorini med de italienska orden för port eller sol.

Att Santo är ordet helig råder det knappast något tvivel om, och Irini låter ju högst troligt.

pehå: Hoppas ni får en härlig vecka! Åk runt och titta på hela ön, så får ni säkert många minnesvärda upplevelser.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-08, 17:23
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Jodu Arne, jag hajar nog hur du tänkte där. San=sun=sol, tor=dörr, port. Halvgodkänt.

Titti.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-15, 23:57
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Öns skyddshelgon hette Ag Irini (St Irene) och de utländska sjömännen kallade henne St Irini - därav Santorini.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-16, 13:22
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Ni kan väl ge en liten återblick på Er resa här på forumet eller genom att skicka en en liten reseberättelse när Ni är hemma igen!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-11-02, 18:28
Iréne Iréne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Vi skall flyga till santorini på måndag

Just det! Anledningen till mina besök är namnet! Av Sankta Irene. Det finns flera sådana. Om just den italienska kvinnan gör det vet jag inte, men grekernas Sankta Irene sägs kunna bota barnlöshet. Man tager ett grönt äpple och tänder ljus o ber till Irene så blir man välsignad! Fast för mig är det överspelat. Dags för barnbarn kanske? Månne det funkar för dem oxo?
Dessutom; Porten till solen torde heta något likande som svenskan, Portasole eller nåt.

Senast redigerad av Iréne den 2006-11-02 klockan 18:30.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT