Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-28, 13:07
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Vad gör man...?

Är riktigt nyfiken på orten Lefkos, på Karpathos. Men har hört från vissa håll att det kan bli lite "långtråkigt" att vara där en vecka. Självklart kan man ta sig runt på egen hand i omgivningarna och någon superaktiv semester är man ju inte ute efter. Men är byn verkligen så liten och tradig som jag har hört? Finns det något alls att göra om t.ex. kvällarna eller kan antalet tavernor räknas på en hand?

Ser fram emot svar från erfarna Karphatos-fantaster
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-28, 13:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad gör man...?

Beror på vad du är ute efter och gillar. Jag skulle inte kalla den fina lilla fiskebyn för tradig men det är jag det. Jag har bara besökt Karpathos en gång och tillbringade då en dag av tre veckor i Lefkos. Fint ställe för den som vill ha lugn och ro, trevliga omgivningar och god mat.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-28, 13:51
anlekan anlekan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 109
Standard Sv: Vad gör man...?

Vi (två vuxna) bodde i Lefkos 12 dagar i juni förra året och vi tyckte det var toppen! Men då var vi ute efter ett lugnt ställe... Om man är ute efter party är det helt fel ställe att vara på. Lefkos är en liten turistby, där det inte bor så många bofasta. Det är ont om mysiga gränder och nöjeslivet är inte mer än att kvällstid gå ner till en av de mysiga tavernorna och äta en lugn, god middag...om man nu inte vill sitta på sin balkong och beundra den vackra solnedgången... Vi hyrde bil under hela tiden och tog oss på så vis till andra stränder/ställen på ön, så det vill jag rekommendera. Vi var i Karpathos stad en kväll, men man ryggade nästan tillbaka när man var van vid lugnet i Lefkos.. Som sagt, det beror helt på vad man är ute efter. Vill man ha lugn, ro, fina stränder, inga inkastare och bara ta dagen som den kommer, då tror jag Lefkos är perfekt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-28, 14:33
lomba lomba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Vad gör man...?

Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa Visa inlägg
Är riktigt nyfiken på orten Lefkos, på Karpathos. Men har hört från vissa håll att det kan bli lite "långtråkigt" att vara där en vecka. Självklart kan man ta sig runt på egen hand i omgivningarna och någon superaktiv semester är man ju inte ute efter. Men är byn verkligen så liten och tradig som jag har hört? Finns det något alls att göra om t.ex. kvällarna eller kan antalet tavernor räknas på en hand?

Ser fram emot svar från erfarna Karphatos-fantaster

Hei, vi anbefaelr å bo i Pigadia, og heller leie bil for utflukter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-28, 14:34
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Vad gör man...?

Tack för svaren!

Det låter ju bra, vi är ute efter lugn och ro, inget party alltså. Men det jag var lite orolig för är att det knappt ska finnas några tavernor i Lefkos att välja mellan. Att aktivera sig på dagarna är inga problem men det blir ju lite tråkigt att äta på samma restaurang varje kväll

Låter hur som helst som att Ni är nöjda med orten
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-28, 16:15
Thomas P Thomas P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 172
Standard Sv: Vad gör man...?

Hej

Håller med anlekan. Härligt ställe om man är ute efter lugn och ro! Bara att få ligga i en solstol och läsa medan solen sakta går ner. Visserligen var det några år sedan vi var där men jag tror inte det förändrats speciellt mycket. UNDERBART ställe att bada på. TRE stränder! På dagen kommer busslasten från Pigadia för att bada här! Men på kvällen infaller sig ett underbart lugn! OK inte många tavernor att äta på, men de som finns har underbar mat. Vi var här 14 dgr och trivdes ALLA dagarna. Vi hyrde bil några dagar och besökte en del småbyar. Vandrade en del, men kvällarna tillbringade vi i Lefkos. Här kan man tala om SEMESTER. Rekommenderas med andra ord.

Thomas och Ann-Marie ( 50+ )
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-28, 16:58
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Vad gör man...?

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas P Visa inlägg
Hej

Håller med anlekan. Härligt ställe om man är ute efter lugn och ro! Bara att få ligga i en solstol och läsa medan solen sakta går ner. Visserligen var det några år sedan vi var där men jag tror inte det förändrats speciellt mycket. UNDERBART ställe att bada på. TRE stränder! På dagen kommer busslasten från Pigadia för att bada här! Men på kvällen infaller sig ett underbart lugn! OK inte många tavernor att äta på, men de som finns har underbar mat. Vi var här 14 dgr och trivdes ALLA dagarna. Vi hyrde bil några dagar och besökte en del småbyar. Vandrade en del, men kvällarna tillbringade vi i Lefkos. Här kan man tala om SEMESTER. Rekommenderas med andra ord.

Thomas och Ann-Marie ( 50+ )
Vad roligt att höra! Då känns det värt att fundera vidare på

Tack för svar och tips!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-28, 17:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad gör man...?

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas P Visa inlägg
Hej


Thomas och Ann-Marie ( 50+ )
Ja det kanske är så man ska göra när man rekommenderar sina älsklingsöar och platser, alltså sätta ung. ålder efter inlägget. Då når man kanske mer rätt målgrupp.

Lissi-+60 som njuter lugnet på Tinos
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-28, 23:07
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Vad gör man...?

Det finns flera tavernor i Lefkos. Förutom de tavernor som ligger centralt där, vill jag rekommendera "Small Paradise", som ligger ca en km utanför byn. Jättegod genuin mat. Man sitter i en trädgård och äter. Där åt jag kanin för första gången.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-31, 23:32
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 49
Standard Sv: Vad gör man...?

Hej!

Vi har varit i Lefkos sex gånger och älskar verkligen denna lilla semesterort. Dock - det finns inget nöjesliv och ingen shopping! Antalet tavernor är stort i förhållande till ortens storlek och jag tror att alla Lefkosfans har sina favoriter. Vi går helst till Dramountana, men gärna också till busschauffören Amos. Lunchen intas med fördel hos Spiros på Central eller på Blue Sea.

När vi är där inleds dagen med en promenad, följd av långfrukost på balkongen. Därefter stranden med en bra bok, avbrott för lunch och slutligen, efter en drink på balkongen medan vi njuter av solnedgången, går vi ut och äter middag. Ibland stannar vi till på Central på vägen hem för en kaffe eller en ouzo.

Med hjälp av hyrbil tar vi oss, om andan faller på, till Prigadia eller till någon av alla små mysiga byar som finns på ön.

Vi har redan bokat nästa års veckor i Lefkos!!! Bara att längta. Längtar förstås redan!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-01, 13:02
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Vad gör man...?

Det låter helt otroligt bra Om vi skulle åka till Lefkos så blir det utan både tanke och lust till shopping och nöjesliv. Vi ska bara ta det lugnt och njuta. Och det är ju såklart ett nöje i sig
Tack för tipsen!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-05, 22:21
MIM MIM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Vad gör man...?

Hej Lajsa, min särbo och jag har nu bott i Lefkos tre gånger i rad och vi tycker det är en jättefin liten by med härliga stränder. Vi har hyrt bil hos " Nikos rent a car" i Lefkos och fått bilen levererad från flygplatsen. Vissa dagar har vi åkt runt på ön och någon dag varit inne i Pigadia men kvällarna upplevs med den underbara solnedgången i Lefkos för att sedan göra det svåra valet att välja matställe då alla har såå bra mat, kanske det blir en höstresa i år ! ? Har även en gång tidigare gjort en 14dgrs resa med Pigadia /Lefkos men tycker att boendet här är det bästa, lugnt o sköönt ! Hoppas ni får en härlig resa / MIM
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-05, 23:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad gör man...?

Enligt uppgift finns det ingen bankomat i Lefkos, någon som kan bekräfta att det stämmer?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-06, 07:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad gör man...?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja det kanske är så man ska göra när man rekommenderar sina älsklingsöar och platser, alltså sätta ung. ålder efter inlägget. Då når man kanske mer rätt målgrupp.

Lissi-+60 som njuter lugnet på Tinos
Det fungerar inte alltid jag har pratat med ett par under 30 som avskydde Platanias en 25 åring som redan för fem år sedan tyckte Chora på Naxos var för exploterad och som älskade Koufonissi och Amorgos. En tant på 60 som vill ha en riktig bargata och internationell mat även i Grekland.

Min dotter älskade Amorgos och Folegandros redan när hon var i 20-årsåldern.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-06, 08:55
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Vad gör man...?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Enligt uppgift finns det ingen bankomat i Lefkos, någon som kan bekräfta att det stämmer?
Jag var i Lefkos senast i maj 2009, och då fanns ingen bankomat. Jag fick ta bussen in till Pigadia för att fylla på reskassan. Eftersom Lefkos är så litet, skulle jag inte tro, att det tillkommit någon bankomat på de senaste två åren heller. Den som varit där senare än jag kan väl ge besked.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-06, 23:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad gör man...?

Det stämmer nog fortfarande, vilket inte på något sätt förändrar bilden av Lefkos, bara en detalj som kan vara bra att känna till
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-09-07, 23:16
pew pew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mora
Inlägg: 32
Standard Sv: Vad gör man...?

Nyss hemkommen från Karpathos. Det finns 3 bankomater i Pigadia.Ingen i Lefkos.

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT