Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-06-30, 22:13
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Istälett för badlakan

Oj vilka bra tips man får på denna tråden. Nästa gång jag kommer ner till Paradiset ska jag ha med mig plastsaronger, plastbadlakan, plastkuddar och en massa andra saker i plast, så att jag inte kommer i kontakt med underlaget jag ligger på Alltså sanden eller gruset/småstenarna på stranden menar jag. Kanske man kan ha sarongen som extramadrass ovanpå sänen oxå

Skojar bara Tänk va bra ni tjejjer har det som kan resa både ner och hem i ett enda plagg (Sarong).
Ha en fin helg
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-06-30, 22:26
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat
Tänk va bra ni tjejjer har det som kan resa både ner och hem i ett enda plagg (Sarong).

Även modiga män kan använda sarong!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-01, 10:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster
Även modiga män kan använda sarong!
Jag vet åtminstone två som gör det. Det handlar inte om mod, bara om smarthet.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-07-01, 19:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Istälett för badlakan

Och jag har bildbevis på två smarta/kloka män som pga. sin klädsel blivit hänvisade till Mykonos av en tavernaägare som vi känner
Men i ärlighetens namn så är det väl inte snyggt med kjol på killar, eller är jag fördomsfull?

Sarong är ingenting som min man räknar in som självklar i sin packning vilket det är för mig.

// Helén
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-07-01, 20:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat:
Och jag har bildbevis på två smarta/kloka män som pga. sin klädsel blivit hänvisade till Mykonos av en tavernaägare som vi känner
Det säger mer om tavernaägaren än om de där männen, tycker jag.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-07-02, 12:26
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Istälett för badlakan

Men i ärlighetens namn så är det väl inte snyggt med kjol på killar, eller är jag fördomsfull?

Jag håller med dig, med risk för att oxå vara fördumsfull. Fast jag måste reservera mig för män iklädda kiltar Det tycker jag däremot är snyggt! Var i Skottland i höstas och såg en massa män med kiltar! Ojojoj, dom kommer jag aldrig att glömma
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-02, 12:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat:
Ursprungligen postat av Moster
Men i ärlighetens namn så är det väl inte snyggt med kjol på killar, eller är jag fördomsfull?
Det har väl inget med snyggt att göra? Det är ofta inte särskilt snyggt med badbyxor heller, ändå har de det hela tiden

Vad man uppfattar som snyggt är ju för övrigt till 100 procent kulturellt betingat.

En sarong är utmärkt att ha när man byter om på stranden, medan badbyxorna eller bikinin torkar, medan man går och köper en öl eller några persikor på stranden eller lånar toaletten på strandtavernan.

Det är ju inget man går och käkar middag i, anser jag, varken som man eller kvinna. Den är ett strandplagg - jag har inte mina ens om jag äter lunch på strandtavernor.

Sen är de dessutom väldigt praktiska att ha hemma på balkongen. Oavsett kön.

Ska vi tala snyggt kan jag berätta om joggaren jag såg på den breda gågatan i Pigadia när jag satt och käkade gyros en sen eftermiddag. Han var ca 50, bar på ca 20 kg:s övervikt och han joggade enbart iförd skor och svarta cykelbyxor. Häpp!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-05, 11:46
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Istälett för badlakan

Jag köpte min första (blåvita -what else?) på Naxos och min andra på Egina (även denna blåvit).... Använder den till allt (nästintill).... Helt oumbärlig på semester.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-12, 22:47
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Vi reste med ryggsäck och skippade badlakan för att få mer plats. Istället köpte vi oss 2 saronger var som tog ytterst lite plats.
En annan variant är att strunta i att ta med badlakan och istället köpa ett på plats. De som man köper därnere i "turistbutikerna" är av tunt tyg, väger nästan ingenting och kan vecklas ihop till ett minimum. Sen kan man kasta det innan man åker hem om man inte vill spara det. Kostar ca 4-5€.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-13, 01:14
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Tänk va bra ni tjejjer har det som kan resa både ner och hem i ett enda plagg (Sarong).
Jovisst, men tänk på alla andra prylar vi släpar med oss! Necessären väger bly. För er räcker det med en Dubbeldusch, deo och tandborse
Vi drar runt på allehanda hårattiraljer (schampoo, balsam, uppsättningsanordningar osv) och crémer i kubik. För att inte tala om alla andra grejer såsom ett helt gäng bh:ar, skor och diverse intimprylar.
Då är det tur att vi har sarongen, som ersätter en hel massa annat i packningen!
Nu försöker jag visserligen banta ner exempelvis schampot och balsamet genom att hälla det i mindre flaskor men det blir rätt fullt i väskan ändå Som tur är har man gjort slut på de flesta grejer när man ska resa hem, så man kan peta ner en och annan retsina i tomrummet istället

Senast redigerad av ENIAC den 2006-07-13 klockan 01:26.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-13, 09:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard Sv: Istälett för badlakan

Citat:
Ursprungligen postat av tramp
En annan variant är att strunta i att ta med badlakan och istället köpa ett på plats. De som man köper därnere i "turistbutikerna" är av tunt tyg, väger nästan ingenting och kan vecklas ihop till ett minimum. Sen kan man kasta det innan man åker hem om man inte vill spara det. Kostar ca 4-5€.
Helt rätt! "Svenska" badlakan är inte att rekommendera i varma Grekland. Jag använder mig av badlkan köpta i Grekland, just därför att de är tunnare än de svenska dito. Funkar jättebra då de även torkar snabbt i solen. Däremot så sk jag nog testa de däringa i plast. Har kört med bastmattor tidigare, men tycker att de håller för dåligt.

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-07-13, 19:22
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Istället för badlakan

Har någon provat superhandukarna som tar ingen plats som suger vatten bättre än en svamp, man köper de i sportaffärer eller liknande?

Sedan undrar jag hur inkfish torkar sig utan att få bläckfläckar på handduken?

Birgitta
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-07-13, 19:32
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Istälett för badlakan

Det finns schampoo och tvål i Grekland. Jag brukar bara ta med mig linsvatten och medicin, halva nöjet är att gå ut handla och Grekland behöver turistpengarna för att överleva vintern, det som blir över tar städerskorna gärna. Jag brukar också ha med mig kläder som jag känner går på "sista versen" som oftast också emottages av städerskorna. Detta är inget som jag ger bort utan brukar "slänga" i en hög när jag reser hem så de kan ta om de vill. Städerskorna i Parga kommer ofta från Albanien och har inte så hög lön.

Birgitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-07-24, 14:06
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Istälett för badlakan

Då tråden urartat lite från att ha börjat med badlakan för att sedan gå över till vad man ligger på på stranden så vill jag bara bidra med hur jag brukar göra.
Jag spänner fast min svenska vanliga solmadrass på utsida på min lilla resväska med bagagerem. Man spar in solsängspengar o ligger skapligt på klapperstenarna. Sen kan man ju alltid lägga solmadrassen under lakanet i sängen om den är för bedrövligt knölig.

Men bara för att hålla mig till ämnet så kan jag säga att i år vet jag vilken handduk som åker sin sista resa som går till Samos i augusti. En stackare som det börjar bli lite väl många hål i o förtjänar att få en sista vila i detta underbara land
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT