Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-13, 21:07
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Åker imon och det finns ingen safteybox på rummet Vilket är smartast, ta med sina viktiga saker till stranden, eller lämna kvar dom i rummet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-13, 21:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Har du en resväska med kod, så kan du ju ha dom inlåsta där. Knappast att någon släpar iväg en resväska

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-13, 21:20
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Ja ta med en lås til kofferten eller baggen...koster ikke mye. Kodelås, som nevnt er jo lurt så slipper du å tenke på nøkkelen som kan komme bort.
Tror forøvrig ikke noe blir borte, men vet jo aldri... Ville iallfall ikke tatt med verdisakene på stranden... der skal dere slappe av å kose dere... hadde ikke jeg klart om jeg hele tiden skulle ha vært engstelig for tingene mine når jeg var ute og badet...

God tur
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-13, 21:31
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Jo vi lagt ner ett lås utifall. Men det känns nog bäst att ha det inlåst på rummet iaf. Som sagt, är man o badar så är man ju ute lääääänge
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-13, 22:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Godt råd fra Ia, kodelås. Har skaffet en selv.

I fjor ble jeg for første gang frastjålet kredittkort og et armbånd første døgn, oppbevart i koffertens siderom. Uventet. Har aldri tenkt at sånt skulle skje.

På mirakuløst vis ?? dukket kortet opp neste dag - men ikke armbåndet som hadde affeksjonsverdi. Lite familiedrevet hotell, kun to personer vasket der - men resepsjonen der nøklene ble oppbevart var ubemannet. Men generelt synes jeg det er (eller har vært) ganske trygt på øyene.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-13, 23:27
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Godt råd fra Ia, kodelås. Har skaffet en selv.

I fjor ble jeg for første gang frastjålet kredittkort og et armbånd første døgn, oppbevart i koffertens siderom. Uventet. Har aldri tenkt at sånt skulle skje.

På mirakuløst vis ?? dukket kortet opp neste dag - men ikke armbåndet som hadde affeksjonsverdi. Lite familiedrevet hotell, kun to personer vasket der - men resepsjonen der nøklene ble oppbevart var ubemannet. Men generelt synes jeg det er (eller har vært) ganske trygt på øyene.
Usch va tråkigt vilken ö var det? Har hört att en familj som bodde lite på landet på bottenplan, blev rånade....... Vi ska bo på Naxos nu.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-14, 09:20
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

En lås til en koffert, kodelås eller nøkkellås, tar det vel fem sekunder å få opp for den som har trening på slikt? Det viktigste er å sjekke hva reiseforsikringen sier og følge de råd med hensyn til sikkerhet og oppbevaring som gjør at man er dekket dersom, hvis eller i fall.....

Personlig fordeler vi verdiene slik at vi ikke risikerer å miste alt!

En annen viktig ting er å ta kopi av de viktigste dokumentene man har som; pass, billetter, sertifikat og kredittkort for det vil gjøre livet veldig mye enklere hvis originalene blir borte!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-14, 11:27
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Usch va tråkigt vilken ö var det? Har hört att en familj som bodde lite på landet på bottenplan, blev rånade....... Vi ska bo på Naxos nu.
Det var ikke i Kykladene. Og ikke meningen å gjøre noen oppskaket ..det var ene og alene min egen feil ('anledning kan skape tyv'), og ser på hendelsen som et e n g a n g s t i l f e l l e. Men det fikk meg til å være l i t t mer påpasselig, tenke meg bedre om, tar med nøkkelen når jeg går ut (så slipper man å mistenke personalet) og oppbevarer nå ulike kort på ulike steder. Ellers er alt som før, lar eks. vesken/sekken få passe seg selv på stranden mens jeg bader, og har fortsatt generell oppfatning av at man er trygg i Hellas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-25, 14:45
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
En lås til en koffert, kodelås eller nøkkellås, tar det vel fem sekunder å få opp for den som har trening på slikt? Det viktigste er å sjekke hva reiseforsikringen sier og følge de råd med hensyn til sikkerhet og oppbevaring som gjør at man er dekket dersom, hvis eller i fall.....

Personlig fordeler vi verdiene slik at vi ikke risikerer å miste alt!

En annen viktig ting er å ta kopi av de viktigste dokumentene man har som; pass, billetter, sertifikat og kredittkort for det vil gjøre livet veldig mye enklere hvis originalene blir borte!
Japp nu har vi tagit kopier på det viktigaste iallafall, och ska inte ha det ihop med orginalpapperna
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-25, 14:51
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det var ikke i Kykladene. Og ikke meningen å gjøre noen oppskaket ..det var ene og alene min egen feil ('anledning kan skape tyv'), og ser på hendelsen som et e n g a n g s t i l f e l l e. Men det fikk meg til å være l i t t mer påpasselig, tenke meg bedre om, tar med nøkkelen når jeg går ut (så slipper man å mistenke personalet) og oppbevarer nå ulike kort på ulike steder. Ellers er alt som før, lar eks. vesken/sekken få passe seg selv på stranden mens jeg bader, og har fortsatt generell oppfatning av at man er trygg i Hellas.
Ah okej. Men trist iaf.. Vi hade sakerna låsta i resväskan, förutom dom sakerna vi hade med oss. Jag är oxå ganska misstänksam hela tiden och tänker på säkerhet.. Speciellt sen min sambo fick sin identitet stulen och det togs lån i hans namn efter det är ju ännu mer misstänksam...

Använder tex aaaldrig visakort utomlands, bara kontanter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-26, 13:15
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Japp nu har vi tagit kopier på det viktigaste iallafall, och ska inte ha det ihop med orginalpapperna
Skanna in på datorn och lägg på din hotmail! Pass, försäkringspapper mm. Då kommer du till dina kopior! Lätt som en plätt!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-08-26, 14:36
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Önskar att det gick att skanna in och ha pengarna i datorn.....En egen liten bankomat, liksom :-) Men, i brist på den möjligheten har jag kontanter, nycklar m m om halsen i två vattentäta fodral. Funkar utmärkt i vattnet. Risken för rån finns ju, men den finns alltid. Hellre det än att hela tiden vara orolig för resväskan/kassaskåpet på hotellrummet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-08-28, 18:25
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Skanna in på datorn och lägg på din hotmail! Pass, försäkringspapper mm. Då kommer du till dina kopior! Lätt som en plätt!

SMART
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-08-28, 18:30
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Önskar att det gick att skanna in och ha pengarna i datorn.....En egen liten bankomat, liksom :-) Men, i brist på den möjligheten har jag kontanter, nycklar m m om halsen i två vattentäta fodral. Funkar utmärkt i vattnet. Risken för rån finns ju, men den finns alltid. Hellre det än att hela tiden vara orolig för resväskan/kassaskåpet på hotellrummet.
Aa håller med. Tänker inte så mycket på stöld i rummet när man är på stranden, tänker mer på sakerna som är kvar vid solstolen när man badar... man håller ju lixom ett öga på sin stora rosa strandväska då och då En gång hade jag nycklarna i handen när jag badade Man har ju minimalt med viktiga saker med sig till stranden, men lite kontanter, nycklar och det bästa, min semester-räddning, Iphonen!! Som jag har kod på så det blir ju lite krångligare för den som ev snor den..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-08-29, 17:27
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Större turistorter är naturligtvis mer attraktiva för proffstjuvar än mindre ställen där man lättare känner igen varandra. Under drygt tjugo års resande till grekiska öar har jag aldrig blivit bestulen på något, trots att jag till och med ofta har hotelldörren olåst på mindre platser. Jag brukar sprida ut pengar, pass, kort med mera i packningen så att allt inte ligger på samma ställe. Det känns lite säkrare om någon skulle vilja leta efter värdesaker på mitt rum. På samma sätt kan ett lås på väskan göra att den som snabbt vill få tag på något väljer ett annat rum.
Våga
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-09-16, 10:40
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Pengarna på stranden, eller olåsta på hotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Större turistorter är naturligtvis mer attraktiva för proffstjuvar än mindre ställen där man lättare känner igen varandra. Under drygt tjugo års resande till grekiska öar har jag aldrig blivit bestulen på något, trots att jag till och med ofta har hotelldörren olåst på mindre platser. Jag brukar sprida ut pengar, pass, kort med mera i packningen så att allt inte ligger på samma ställe. Det känns lite säkrare om någon skulle vilja leta efter värdesaker på mitt rum. På samma sätt kan ett lås på väskan göra att den som snabbt vill få tag på något väljer ett annat rum.
Våga
Ja vi låser in dom viktiga sakerna i resväskan. Men försöker sluta noja så mycket, när vi är på stranden och lämnar pengar och Iphone, när man går o badar.Som sagt, det är ju mycket lugnare på dom mindre stränderna, och på dom flesta grekiska öar är det ju väldigt lugnt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT