Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-28, 23:36
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Boende i Grekland

Kanske jag är helt fel ute. Men jag förvånar mig över att så många Greklands älskare bor på hotell. När det finns så många andra möjligheter. Att närma sig greker, att uppleva landet, och människorna här. Att sitta på torget, diskutera, reflektera, umgås. För mig är det det verkliga GREKLAND?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-29, 07:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Boende i Grekland

Jag vet inte hur många som bor på hotell, men precis som du säger, så föredrar även jag att vara mitt i det grekiska vardagslivet. Jag föredrar ju även s k greköar framför de mer turistiska.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-29, 07:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Kanske jag är helt fel ute. Men jag förvånar mig över att så många Greklands älskare bor på hotell. När det finns så många andra möjligheter. Att närma sig greker, att uppleva landet, och människorna här. Att sitta på torget, diskutera, reflektera, umgås. För mig är det det verkliga GREKLAND?
Jag tycker inte det har så mycket att göra med var man sover när man är i Grekland utan hur man spenderar den vakna tiden.
Som du nämner...sitta på torg...umgås...
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-29, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Men jag förvånar mig över att så många Greklands älskare bor på hotell.
Var skulle man bo i stället tänkte du?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-29, 19:39
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Var skulle man bo i stället tänkte du?
Man kan hyra rum hos greker o bo, man får grekiska vänner, som har kusiner som har kusiner etc etc. Som har rum i sina hus.
Vi hyr ibland ett hus o bor där, hjälper till med underhåll o målning.
Av mina årliga 5 månader i Grekland brukar det bli ett par hotellnätter. För tillfället seglar vi i 4 veckor
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-29, 20:01
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Man kan hyra rum hos greker o bo, man får grekiska vänner, som har kusiner som har kusiner etc etc. Som har rum i sina hus.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Alltså, jag anländer med färja till en ö, menar du att jag skall gå runt och knacka på hos grekiska familjer och fråga om de har ett ledigt rum som jag skall kunna få bo i 5 dagar för att få möjlighet att prata med familjemedlemmar, ev. utföra hushållsarbete åt dem?
Det finns oändligt många olika sätt att kunna umgås med greker utan att behöva bo hos dem och sova tillsammans med deras kusiner, farbröder, morbröder, farfar, morfar, o s v.
Skall alla dessa tiotusentals (om inte hundratusentals) skandinaver som årligen besöker grekiska öar (och andra delar av Grekland) bo hemma hos grekiska familjer? Finns det överhuvudtaget möjlighet till det? Vill grekerna det?

Mitt uppriktiga svar på inledningen i ditt inlägg: "Kanske jag är helt fel ute". Ja, du är fullständigt fel ute. Så långt från verkligheten man kan vara.

Mvh


/Robert

Senast redigerad av RobEri den 2017-09-29 klockan 20:27.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-29, 20:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Boende i Grekland

Det ligger faktiskt en del i Spizemans grundidé. Vill man komma grekerna närmare och inte bara nöja sig med turistliv vid hotell och strand, kan hyra av ett hus eller en lägenhet vara en möjlighet. Man kan göra en förfrågan på byns kantina, om man där känner till någon bostad, som brukar finnas för uthyrning.
Pratar man dessutom grekiska går det ännu lättare.
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-29, 21:14
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Man kan göra en förfrågan på byns kantina, om man där känner till någon bostad, som brukar finnas för uthyrning.
Pratar man dessutom grekiska går det ännu lättare.
/ Jannis

Nästan alla som anländer till en grekisk ö gör det via en hamn eller flygplats.
Vadå kantina? Menar du taverna/restaurang vid hamnen (flygplats är nog inte lämpligt, eller hur?). Menar du då en liten by uppe i bergen? Men jag är i hamnen när jag anländer och där möter jag rumsuthyrare (alla är greker) som jag förhandlar med om pris, läge, längd på min vistelse, o s v.
Jag förbokar aldrig logi (undantag är Atén), utan i hamnen möter jag greker som har små pensionater och dyl. Och dem ger jag företräde.
En praktisk sak: har dessa familjer som man eventuellt få kan träffa via bekanta på en kantina (på någon by) tillstånd att hyra ut rum? Till tiotusentals svenskar?
Dess värre är det så att de allra flesta som åker till Grekland inte kan grekiska, tror jag. Eller?
Mvh
/Robert

Senast redigerad av RobEri den 2017-09-29 klockan 21:19.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-29, 21:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Boende i Grekland

Vidga vyerna! Ingen annan än du Robert har pratat om 10000 svenskar. Om några få vid något tillfälle hör på en kantina, att det går att hyra en bostad till ett bra pris, är det väl bra att veta? I vår by går det utmärkt att fråga och få svar! Jag ser inlägget som ett tips från Spizeman. Var glad för tips i stället för att vara sur på fredagkvällen!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-29, 21:39
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Boende i Grekland

Ta det lite lugnt OK?
Du skriver om en kantina på en by, jag skriver om att de allra flesta anländer till en hamn, på någon ö, där man skall stanna några dagar för att sedan fortsätta vidare till nästa ö. Mr. Spizeman skriver om att han årligen tillbringar 5 månader i Grekland och just nu seglar han i 4 veckor. De allra flesta som åker till Grekland gäller en vecka, eller kanske ett par tre veckor.
Välkommen till verkligheten!
I början av inlägget står "...så många Greklands älskare bor på hotell". Är det få eller så många?

Senast redigerad av RobEri den 2017-09-29 klockan 21:58.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-09-29, 21:58
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Boende i Grekland

Så synd att jag retar någon med frågan. Men det var bara en fråga till erfarna greklandsresinärer och människor som älskar att vara i Grekland. Hur man ser på frågan om boende, o hur man vill leva i Grekland. Vi har hittat vår modell o jag ville bara öppna sinnet för alternativ.
Men det blev kanskeq tokigt.
Nu seglar vi vidare, vädret är oroligt. Så vi återvänder om några veckor till vårt andra hem.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-09-29, 22:03
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Alltså, jag anländer med färja till en ö, menar du att jag skall gå runt och knacka på hos grekiska familjer och fråga om de har ett ledigt rum som jag skall kunna få bo i 5 dagar för att få möjlighet att prata med familjemedlemmar, ev. utföra hushållsarbete åt dem?
Det finns oändligt många olika sätt att kunna umgås med greker utan att behöva bo hos dem och sova tillsammans med deras kusiner, farbröder, morbröder, farfar, morfar, o s v.
Skall alla dessa tiotusentals (om inte hundratusentals) skandinaver som årligen besöker grekiska öar (och andra delar av Grekland) bo hemma hos grekiska familjer? Finns det överhuvudtaget möjlighet till det? Vill grekerna det?

Mitt uppriktiga svar på inledningen i ditt inlägg: "Kanske jag är helt fel ute". Ja, du är fullständigt fel ute. Så långt från verkligheten man kan vara.

Mvh


/Robert
Jag är kanske väldigt långt från verkligheten, o ändå så har jag levt så i många år. Suttit i hamnen med greker på kvällarna, diskuterat livet, årets olivskörd, etc
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-09-29, 22:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Boende i Grekland

Jag kan inte låta bli att reflektera över hur det resoneras om det grekiska folket. Dom är ju precis som oss..vanliga änniskor men med lite annan kultur än vi i Norden bara.
Tänk om vi såg oss över axeln här hemma åxå. Kanske prata och integrera med varandra. Varför vara så öppna för det så fort vi kommer utomlands. Många av oss vågar ju inte öppna dörren när nån okänd ringer på.
Jag får så många tankar när jag läser inläggen att jag har svårt att uttrycka mig i ord och kanske blir missförstådd.
Bäst jag slutar innan jag trampar i nåt dragspel.. Annars tycker jag det är intressant med lite debatt på forumet.
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-09-29, 22:46
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag tycker inte det har så mycket att göra med var man sover när man är i Grekland utan hur man spenderar den vakna tiden.
Som du nämner...sitta på torg...umgås...
/ Kajja
Instämmer helt, boendet har i o för sig ingen betydelse. Men för oss ar det inneburit att vi blivit bjudna till att delta i påskfester, att hänga med till torget eller hamnen på kvällen. Vi har firat nyår tillsammans, kastat granatäpplen på dörrar. Ätit julmiddag, blivit bjudna på dop och bröllop. Att vi bott bland greker som efter några år accepterat oss, och att vi fått möjlighet till ett spännande liv.
Mitt inlägg var i all välmening, och att det finns många olika dimensioner av livet i Grekland.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-09-30, 00:00
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Boende i Grekland

Allt du beskriver och mycket mer har jag varit med om som boende på hotell, överallt i världen. Ditt boende styr väl inte dina upplevelser eller möten?
Nyfikenhet räcker långt och längre och mer därtill.
Vänligen Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-09-30, 00:16
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Boende i Grekland

Det låter jättetrevligt Spizeman
Lyckliga du som har fått kasta granatäpplen🍎🍏
Jag tror att det har att göra med hur man är om man får uppleva såna möten som du; öppen, vänlig, nyfiken, etc. Inte hur eller var man bor. Men jag förstår..
Tror att du förstår vad jag menade åxå.. Alla är inte sökare..många vill bara åka på solsemester, vila upp sig och glömma vardagen för en vecka eller två..😊
✌/Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-09-30, 00:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tänk om vi såg oss över axeln här hemma åxå. Kanske prata och integrera med varandra. Varför vara så öppna för det så fort vi kommer utomlands. Många av oss vågar ju inte öppna dörren när nån okänd ringer på.
Så sant!

Men jag kan förstå vad du menar Spizeman. Vrf bo på ett hotellområde m pool, kanske t o m Ai och inte se annat än det? För mig skulle det inte kännas bra, medans andra kanske inte har större preferenser än lite väme och en pool? Vi äro alla olika!

Tycker ändå att det var ett bra råd från ngn att vidga sina vyer , prova på ngt annat. Hyra ett hus på landsbygden etc etc.

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-09-30, 01:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så sant!

Men jag kan förstå vad du menar Spizeman. Vrf bo på ett hotellområde m pool, kanske t o m Ai och inte se annat än det? För mig skulle det inte kännas bra, medans andra kanske inte har större preferenser än lite väme och en pool? Vi äro alla olika!

Tycker ändå att det var ett bra råd från ngn att vidga sina vyer , prova på ngt annat. Hyra ett hus på landsbygden etc etc.

/Netwolf
Bara måste.. innan det är natt..Alla har nog inte önskemål om att vidga vyer! En resa till solen, god mat o dryck, vila, bada och bara va är nog nummer ett! Och pool..inget man har i trädgården kanske... så va härligt!!!
Efter flera besök så kan det hända att nyfikenheten vaknar men jag är övertygat om att det är "semester" och återhämtning som många önskar!
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-09-30, 01:21
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Boende i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Bäst jag slutar innan jag trampar i nåt dragspel.. Annars tycker jag det är intressant med lite debatt på forumet.
/ Kajja
Trampa på du bara! Det var väldigt länge sedan det var lite korsdrag i forumet! (Kan vi inte ta den om klossarna på flyget i repris...?)

Nåväl, jag v i l l faktiskt bo på ett litet hotell/pensionat med tillgång till eget pentry, egen dusch och egen toalett. Under det fåtal veckor om året som jag har möjlighet att vistas i Grekland vill jag vara fri, oberoende och självständig. Även om det kanske innebär mindre handfast kontakt med grekiskt vardagsliv.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT