Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-05, 22:39
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Resa nr 2 till Samos

Hade planerat att återvända till Samos sommaren 2018, men min längtan är redan så stor så det kan hända att vi återvänder redan till nästa sommar!

Jag älskade som sagt ön och kommer isf bo på samma hotell, då det var heeelt perfekt för oss! Funderar dock på att stanna 2 v denna gången, så har tid att utforska ön än mer, kommer så klart hyra bil!

Vi kommer bo i Votsalakia, och den byn känner vi rätt väl sen sist. Men kan vi kanske ha missat några guldkorn där tex vad gäller tavernor? Vilka är era Votsalakia-favoriter? Ormos ligger ju nära, dit kom vi aldrig sist men kanske denna gången?

Vi besökta några stränder som vi gillade: Psili Ammos och Limionas (vid Votsalakia) och Tsaboui mer norrut.
Vilka andra stränder gillar ni på ön?

Byar. Vi åkte upp till Drakei och Manolates - fantastiska! Var även en förmiddag i Pythagorion. SKulle stanna till i Kokkari men det var så mt folk och orkade ej leta parkering. Men känns som ett måste nästa resa?
Andra byar ni rekommenderar?
(Var en snabbi i Vathy men vi gillar ej större byar/städer så värst)

Andra sevärdeheter? Vi var i Potami och vandrade genom skogen mot vattenfallet, tog den rangliga trappen upp till tavernan vid berget.
Bästa på hela resan!
Vi gillar ruiner och gamla kyrkor

Det känns iaf som att Samos har mer att ge (vi är iof rättnöjda med sol bad och god mat men lite vill man ju se på resan också hehe).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-06, 09:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Oj, det finns massor att se och göra på Samos!

Några av mina favoritstränder är Balos, Papas och Kerveli (finns flera) och bland byarna gillar jag Posidonio, Kastania, Abelos, Leka och Stavrinides. Kolla in museet i Vathy, mycket intressant, och missa inte klostret Panagia tis Spiliani ovanför Pythagorion, och klostret Zoodohou Pigis är också värt ett besök.

Finns som sagt hur mycket som helst. Hyr ni bil kan ni stanna nästan varsomhelst.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-06, 20:29
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Oj, det finns massor att se och göra på Samos!

Några av mina favoritstränder är Balos, Papas och Kerveli (finns flera) och bland byarna gillar jag Posidonio, Kastania, Abelos, Leka och Stavrinides. Kolla in museet i Vathy, mycket intressant, och missa inte klostret Panagia tis Spiliani ovanför Pythagorion, och klostret Zoodohou Pigis är också värt ett besök.

Finns som sagt hur mycket som helst. Hyr ni bil kan ni stanna nästan varsomhelst.
Precis så jag tänkte, Samos har så himla mkt att ge! Du bekräftar ju detta direkt
Har noterat dina tips och ska börja googla

Men fler tips från er alla mottages tacksamt
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-11, 23:42
Leek70 Leek70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Vi åker till Samos för femte gången till sommaren, vår absoluta favorit är Posidonio, restaurangen där serverar så goda fiskrätter, men var beredd på att betala för det, sen är Manolates en självklar favorit, förutom Pythagorion.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-12, 00:02
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Resesällskapet är oroliga över flyktigsituationen på Samos.
Inte att man vill slippa/ignorera flyktingprblematiken, men resan är tänkt till avslappning och vila, och de är rädda att det istället ska bli jobbigt och man känner att man skäms som har möjlighet till solsemester och de har det så jobbigt....
Hur är situationen ute på Samos? Hur beräknas det bli?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-12, 14:23
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Vi gör resa nr 32 i höst. För två år var det en del flyktingar. Men dom störde ingen. Och förra året var det inga flyktingar på Samos. Så ni kan åka i lungn och ro ner till härliga Samos. Trevlig resa önskar vi er. 🌞🌞🌞
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-12, 21:57
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Vi gör resa nr 32 i höst. För två år var det en del flyktingar. Men dom störde ingen. Och förra året var det inga flyktingar på Samos. Så ni kan åka i lungn och ro ner till härliga Samos. Trevlig resa önskar vi er. 🌞🌞🌞
TacK! Man vet ju inte hur sommaren blir förstås...
Vi var där för två år sedan, precis när de första fyktingarna började komma. Vi såg folk gå längs gatorna mellan orterna, först förstod vi inte vad det var för människor... sen såg vi några som satt upp läger i hamnen...
FÖrst när vi kom hem läste vi om flyktinarna... då kände man sig dum
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-13, 05:59
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Jag/vi hade varit på Samos - Pythagorion - 14 gånger (i rad och bara där) när vi bestämde oss för att se något annat. Så vi hamnade på Lesbos sommaren 2015 när det var som allra allra värst där. En morgon kom det 70 båtar på ett par timmar... Samma dag kablades bilder ut på lille Alan ut i Sverige...

Jag kan ju bara prata för mig och oss och hur vi känner efter den upplevelsen, men för det första är det väldigt, väldigt lite du som utomstående kan göra. Att ens hjälpa en flykting med taxi räknas som flyktingsmuggling. Det är enkelt att ha en underbar semester och det är oerhört lite du ser dem, sett till hur många dagar och timmar du vistas där. Och du ska inte skämmas för att du är där som turist!!!!

(Samos har dessutom haft flyktingförläggningar i bergen långt före krisen i Syrien. Men man såg det aldrig. Flyktingar är inget nytt där - bara mängden som kom)

Det är viktigt - även om man bara, bara vill koppla av och ha det gott - att åka dit och stötta lokalbefolkningen ekonomiskt. Samos har det lättare. På Lesbos är det mycket tuffare att få turisterna att komma dit.

När jag kom hem från Lesbos var mitt hjärta krossat - bara av det lilla vi såg - och sedan läkte det ihop helare än det varit tidigare. För de du kanske ser där kan hamna i din stad en dag. Och det är just där det är viktigt med medmänskligheten - om du förstår hur jag menar?! Och då pratar jag inte politik.

Men jag tror inte att du kommer att se så mycket eftersom Turkiet hjälper till att stoppa nu.

Nu blev det dystert kanske... Så jag säger trevlig resa och backa inte Allt stöd är viktigt till dem och som du vet får man dubbelt tillbaka

Senast redigerad av Fajotta den 2017-03-13 klockan 06:08.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-13, 06:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Fajotta, så oerhört väl tolkat! Allt vad du säger håller jag med om!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-13, 07:52
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Vad glad jag är att du förstod. Är så svårt att förklara. Min syster vill till Korfu i sommar - men sedan vill jag tillbaka till Samos och Lesbos. Folket där är fantastiska!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-13, 09:05
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

En morgon för två år sedan kom det in ca 40 flyktingar till Potokaki. Det dom ville ha var vatten. Glömmer aldrig dom ögonen när jag och min fru räckte över vatten till en del av dom. Den enorma tacksamheten för några flaskor vatten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-13, 21:54
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag/vi hade varit på Samos - Pythagorion - 14 gånger (i rad och bara där) när vi bestämde oss för att se något annat. Så vi hamnade på Lesbos sommaren 2015 när det var som allra allra värst där. En morgon kom det 70 båtar på ett par timmar... Samma dag kablades bilder ut på lille Alan ut i Sverige...

Jag kan ju bara prata för mig och oss och hur vi känner efter den upplevelsen, men för det första är det väldigt, väldigt lite du som utomstående kan göra. Att ens hjälpa en flykting med taxi räknas som flyktingsmuggling. Det är enkelt att ha en underbar semester och det är oerhört lite du ser dem, sett till hur många dagar och timmar du vistas där. Och du ska inte skämmas för att du är där som turist!!!!

(Samos har dessutom haft flyktingförläggningar i bergen långt före krisen i Syrien. Men man såg det aldrig. Flyktingar är inget nytt där - bara mängden som kom)

Det är viktigt - även om man bara, bara vill koppla av och ha det gott - att åka dit och stötta lokalbefolkningen ekonomiskt. Samos har det lättare. På Lesbos är det mycket tuffare att få turisterna att komma dit.

När jag kom hem från Lesbos var mitt hjärta krossat - bara av det lilla vi såg - och sedan läkte det ihop helare än det varit tidigare. För de du kanske ser där kan hamna i din stad en dag. Och det är just där det är viktigt med medmänskligheten - om du förstår hur jag menar?! Och då pratar jag inte politik.

Men jag tror inte att du kommer att se så mycket eftersom Turkiet hjälper till att stoppa nu.

Nu blev det dystert kanske... Så jag säger trevlig resa och backa inte Allt stöd är viktigt till dem och som du vet får man dubbelt tillbaka
Vad fint förklarat!
Det känner jag också, skulle ju vilja åka dit för att på så sätt stötta turismen, som säkerligen påverkats av flyktingströmmen!
Det måste iaf vara en bidragande orsak till att det är så mkt billigare med charter till Samos än de flesta andra öar... det är jätteskillnad i vissa fall!

Sambon vill se naxos så det är den ön som konkurrerar med samos just nu hos oss... Men det är jättemkt dyrare att åka dit... så vi får se!
Hade tänkt mig samos nästa sommar istället, men suget tillbaka är så stort nu!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-14, 12:13
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Resa nr 2 till Samos

bra skrivet Fajotta!
2015 var det kaos inne i Vathy,polisen hann inte med att registrera alla som kom,det satt,låg folk överallt vid polishuset,många hamnade ute vid färjeläget också.folket på ön hjälpte till med mat ,kläder och vatten,det finns dom som stod hemma i köket och lagade mat och for dit med,en del restauranger sänkte priserna,dom fick ladda mobiler på fiken.Det finns en flyktingförläggning och nu är den så utbyggd så den syns från nya vägen.
Planer finns att bygga fler men det har dom inte diskuterat färdigt om än.
våren 2016
Nu verkade dom fått ordning,registreringen görs på flyktingförläggningen och kom det några så togs dom direkt dit.På stan var det lugnt, lite barnfamiljer och ungdomar.
hösten 2016
Lika lugnt,en dag satt det några ungdomar utanför polishuset, men det var det enda tack och lov!
Men nog har det varit en prövning för ön helt klart,lite folk inne i Vathy förra våren,det var något bättre i höstas.I Pythagorion och Kokkari syntes ingen skillnad.

Resa nr 10 den 27 maj och hoppsan det vart en i september också.

Pia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT