Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-05, 09:53
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Jobba i Grekland OCH i Sverige

Allt har blivit så krångligt! Jag har bestämt mig för att jobba i Sverige ca. 3 månader på vintern. I Grekland jobbar jag mindre än 6 månader. Har pratat med Svenska skatteverket och dom säger att jag stå folkbokförd i Sverige också eftersom jag kommer jobba 3 månader och betala skatt för inkomsten jag har i Sverige. Jag ska bo och folkbokföra mig hos mina föräldrar.

I år får jag inte Tamio Energias (har fler än 450 ensyma sedan 2009 enligt nya lagen) och måste därför jobba i Sverige för att överleva.

Jag har Adia Diamonis här i Grekland sedan många år och har uppgett att jag bara arbetar i Grekland. Men hur kommer det funka nu? Jag ska naturligtvis ta reda på mer här men vill bara veta lite på förhand.
OCH jag har nyligen gift mig med en Grekisk medborgare. Förändrar det någonting?
Jag äger inga fastigheter i Sverige eller Grekland.

Tacksam för alla svar!

Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-05, 17:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jobba i Grekland OCH i Sverige

Rara Ingela! Jag har inte en aning om det du frågat om, pensionärer har noll koll...men jag gillade att du kallade A-kassan för Tamio Energias...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-06, 17:33
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Jobba i Grekland OCH i Sverige

Egentligen vill jag veta mer om hur det funkar att jobba i 2 länder så här. Grekiska lagar är ju väldigt snärjiga och det verkar som det beror på VEM man frågar här, alla verkar svara olika..
Enligt Svenska myndighter batalar jag skatten jag tjänar i Sverige, i Sverige och den Grekiska i Grekland. MEN vad säger Grekiska myndigheter egentligen.?

Jag har varit inne och läst allt jag kan hitta på nätet och här på Kalimera om skatter, lagar mm och ville egentligen bara veta om någon annan är i samma situation som mig och vad som gäller..

Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-06, 18:12
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jobba i Grekland OCH i Sverige

Kanskje en EURES-rådgiver kan gi deg noen svar?

https://ec.europa.eu/eures/main.jsp?...=eures&lang=sv
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT