Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-23, 22:25
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Bo i Grekland?

Hej.

Just nu håller jag på att fundera på att flytta till Grekland alt. köpa en sommarstuga där nere.

Har några frågor som rör detta kring ekonomi o.dyl. för att se om det är möjligt att flytta till Grekland, som är ett land jag är mycket förtjust i.
1. Hur mycket får man räkna med att i snitt ge för en lägenhet i Grekland?
2. Vad ligger månadshyran för på en liten lägenhet i Grekland i snitt?
3. Vad kostar en sommarstuga i Grekland på ett ungefär?
4. Är chansen att få jobb som svensk i Grekland befintlig?
5. Hurdana är möjligheterna för en svensk att starta eget företag i Grekland? Exempelvis en turistshop, taverna, eller liknande?
6. Vilken ö är lättast att få jobb eller starta eget på?

Tack på förhand
Hannes
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-24, 07:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bo i Grekland?

Hannes, du delar den drömmen med många. För en del har det blivit en mardröm, faktiskt, man har gjort felaktiga kalkyler, om man ens gjort några.

Vi reste till Grekland under ett arbetslivs semestrar och kunde, med en svensk låg, men pålitlig pension slå oss ner här, det är tio år sen nu, och det är ett bra liv.

För andra, mest flickor, har det blivit mindre bra: man träffade någon, man stannade kvar, man hittade jobb, man fick barn...och det utvecklade sig på olika sätt. - Många har det jättebra, andra ångrar bittert att de blev kvar, för det är inte enkelt att försörja sig här, än mindre med familj, och om man sen vill tillbaka till hemlandet har man ännu svårare att hitta jobb oavsett tidigare kvalifikationer.

Så fortsätt att drömma, men framför allt, om du inte redan har den,skaffa dig en utbildning som är användbar utanför Sverige!

Res när du har råd, se dig om, prata med folk, var realist.

Det är lätt att hitta en hyreslägenhet. Vet inte vad andra betalar, vi har en fyrarummare och betalar 300 euro/mån + el och vatten.

Priser på lägenheter och hus skiftar förstås väldigt beroende på omständigheterna.

Angående jobb vet jag inte alls hur man gör!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-24, 08:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bo i Grekland?

1. Hur mycket får man räkna med att i snitt ge för en lägenhet i Grekland?
Det kommer an på tilstand, beliggenhet og størrelse, akkurat som her hjemme. Du må være mer presis for å få gode svar. Og let på nettet, hos greske meglere. Her er en link du kan starte med: www.propertyshop.gr

2. Vad ligger månadshyran för på en liten lägenhet i Grekland i snitt?
Se forrige svar.

3. Vad kostar en sommarstuga i Grekland på ett ungefär?
Se forrige svar.

4. Är chansen att få jobb som svensk i Grekland befintlig?
Arbeidsledigheten er over 25 prosent. Det sier seg selv at det er nesten umulig å få jobb, selv for grekere.

5. Hurdana är möjligheterna för en svensk att starta eget företag i Grekland? Exempelvis en turistshop, taverna, eller liknande?
Det er meget vanskelig. Hellas er beryktet for sitt enorme byråkrati mtp å starte fortak. Og i denne økonomien tar man en meget stor sjanse om man starter opp noe nå.

6. Vilken ö är lättast att få jobb eller starta eget på?
Vet ikke, vil bare si at mesteparten av Hellas er fastland. Tenker du øy pga turisme, husk at sesongen er veldig kort.

Jeg har selv ferieleilighet i Hellas (Nafplio) og er meget fornøyd med det. Jeg var også for ca 7 år siden interessert i å kjøpe et reisebyrå, men måtte gi opp pga byråkratiet. Andre utlendinger har selvsagt fått til å starte egen business, så umulig er det ikke, men med mindre du har en helt fantastisk og unik ide, vil det ikke bli noen dans på roser. Sorry, men sånn er det, iallfall i disse tider.

Senast redigerad av Admirala den 2013-03-24 klockan 08:41.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-24, 18:17
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Bo i Grekland?

Åh mina tankar att flytta till grekland, har funnits länge Jag är "bara" 46 år ung, så det är ju inte att tänka på den närmaste tiden. Men då pensionsåldern närmar sig, så får det nog bli så. Fast då vill jag bara hyra en liten lägenhet. Min sambo och jag klarar oss på litet, och vi tror att man lever billigare där än här.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-24, 18:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bo i Grekland?

Ja, Ponika, man kan leva billigt här om man är van att vända på slantarna. De som har stora bekymmer är familjer med skolbarn, framför allt, eftersom man får betala böcker och transporter och extralektioner och mat. Har man stora lån är det också bekymmersamt, men det gäller väl var man än bor.

Lagar man sin egen enkla mat och håller sig mest hemma räcker pensionen gott.

Det är bäst att vara frisk, förstås, för den allmänna sjukvården täcker bara det mest basala, behöver man något därutöver får man betala ( hjälpmedel, extravak, undersökningar.)

Det är inget fel i att drömma men med en stor portion realitet!

Senast redigerad av Monica P den 2013-03-24 klockan 18:55.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-24, 21:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Bo i Grekland?

Ponika. Drömmar är till för att förverkligas! Starta med att läsa grekiska är mitt grundråd! Tänker du som pensionär att bo i Grekland även på vintern, sikta då så långt söderut som möjligt t.ex. södra Kreta.
Andra saker att tänka på hittar du på Jannis och Ylvas hörna under "Husköp". Brinner du för att bo i Grekland, har du tid att planera. Ung som du fortfarande är!
Lycka till / Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-05, 11:54
Pettnils Pettnils är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 1
Standard Sv: Bo i Grekland?

Hej. Vad säger ni alla greklandskunniga om detta?
Är det överhuvudtaget tänkbart att klara sig i Grekland med en blygsam summa av 7500:- per månad?
En liten lägenhet på någon ö, gärna i Kykladerna, är "allt" jag behöver.
Det är min stora dröm att leva, enkelt, en period i detta fantastiska land.
Pettnils
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-05, 14:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bo i Grekland?

Mange grekere lever for den summen. Noe luksusliv får du ikke, men mye er jo avhengig av husleien. Det er også lurt å lage mat fra bunnen av, med mest mulig lokale råvarer som er i sesong.

Hvis du vil bo på en øy, velg en øy og en by med forholdsvis mange fastboende, ellers kan det bli temmelig øde om vinteren. Sjekk at det er et supermarked eller en matbutikk i nærheten som holder åpent hele året. Sjekk at boligen ikke blir for kald om vinteren, oppvarming er dyrt i Hellas.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT