Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-05, 21:17
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Hej!
Jag kommer att vistas i Grekland under längre perioder under 2013, och undrar om någon här har idéer hur telefonsamtalen kan bli som billigast?
Största delen av samtalen kommer att gå från mobil i Grekland till fast telefon i Sverige - och från fast telefon i Sverige till mobil i Grekland.
Jag har ett svenskt kontantkort och ett grekiskt kontantkort hos Cosmote, så jag kan byta operatör ganska lätt.

Det är en djungel av olika priser och samtalstyper och abonnemang och öppningsavgifter - och då har jag bara hunnit kolla runt i Sverige ännu ...

Jag är ny här på forumet, men vi hörs säkert igen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-05, 21:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

En djungel, verkligen.
Jag har fast telefon via OTE med ett utlandstillägg, betalar 10 € per två månader och pratar obegränsad tid till fasta telefoner, inte till mobil. Men den som begriper sig på taxorna här är sanslöst begåvad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-05, 22:57
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Om du tar med en dator, installera Skype som är gratis, inga svårigheter och du ringer gratis över nätet, det är så jag pratar med min son i Grekland och det känns väldigt nära när man ser ett ansikte. Förmodar att du har en familj i Sverige du vill hålla kontakt med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-06, 00:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Om du har en smart telefon så kan du installera Skype i den, då kan du ringa gratis till andra som har Skype då du sitter på något cafe eller taverna som erbjuder gratis internetuppkoppling. Det finns väl några andra system än Skype också för att göra detta men de har jag aldrig testat.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-06, 20:21
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Tack för tipsen! Vad snälla ni är!
Monica P - Fast telefon hade jag inte ens tänkt på - jag får kolla hur krångligt det är och vad det kostar. Och hur lång tid det tar att få installerat ... Vet dock att engelska vänner sagt upp den grekiska fasta telefonen för att det blev för dyrt.

monica och Lars-Erik - jag tar en dator med Skype med mig. Men min mamma har ingen dator, så det räcker inte långt Därför frågar jag efter billiga telefonsamtal.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-06, 20:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Det går att använda Skype för att ringa till en fast telefon. Mikke gör det hela tiden... Så du kan i alla fall ringa mamma.

Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-07, 08:28
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Vodaphone har ett ab med mobil som är fast telefon hemma o utanför hemmet blir mobil fn 19 Euro i mån.Då får du också visst ant fria samtal .Kan kräva bindn.tider.Kolla när du kommer på plats.bifogar länk.Skype går utmärkt att ringa till vanliga telefoner ,finns olika varianter att prenumera på .http://www.vodafone.gr/portal/client...uest_locale=en
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-07, 17:41
Zaki Zaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Har du och den du ringer till iphone och du har tillgång till wifi, så rekommenderas appen Viber å det varmaste. Du ringer helt gratis till personer med Viber i hela världen. Jag använder den alltid när jag är i Grekland och betalar inte ett öre för telefonsamtalen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-07, 17:55
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

karinafp, jan c och zaki - tack för bra tips! Jättesnällt Nu har jag en hel hel del att kolla upp!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-07, 18:34
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Citat:
Ursprungligen postat av Zaki Visa inlägg
Har du och den du ringer till iphone och du har tillgång till wifi, så rekommenderas appen Viber å det varmaste. Du ringer helt gratis till personer med Viber i hela världen. Jag använder den alltid när jag är i Grekland och betalar inte ett öre för telefonsamtalen.
Viber funkar utmärkt utan en iphone också... från vilken smartphone som helst kan appen laddas ner

Sen tycker jag det är så billigt att ringa i europa så jag krånglar aldrig med andra abonnemang trots att jag reser ganska mycket. Att ta emot ett samtal i Grekland på mobilen kostar 0.88 kr/min. Att ringa från Sverige till mobilen i Grekland kostar ju inte mer än om den vore i Sverige. Jag använder min mobil precis som vanligt och har aldrig fått några chockerande räkningar när jag kommer hem.

Malin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-07, 20:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Det går att använda Skype för att ringa till en fast telefon. Mikke gör det hela tiden... Så du kan i alla fall ringa mamma.

Karin
Och mamma kan ringa till Skype från sin fasta telefon om hon vill
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-10, 20:16
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Nilam - tack! Det där med Viber till alla smartphones ska jag också kolla, jag har en androidmobil.
Jag har inte heller bekymrat mig tidigare, men nu ska jag vara så pass länge i Grekland att det kan bli kostsamt. 0.88 kr/min i Europa är okej för korta samtal, men jag kanske pratar mer än vad du gör

Hellen - tack till dig också. Eftersom jag just nu är lutar åt Skype-varianten, med ett månadsabonnemang för 55 kr och obegränsade samtal till fasta telefoner i Sverige, så får jag undersöka hur samtal till Skype från fast telefon går till. Jag har ju inget telefonnummer på Skype. Till hemsidan!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-10, 20:24
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Du skaffar ett skypenummer,kostar 150kr för 3 månader och alla utan skype kan ringa dig till en kostnad av lokalsamtal.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-10, 20:28
Annagun Annagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Höganäs och Agistri
Inlägg: 14
Standard Sv: Telefonsamtal Sverige/Grekland och omvänt

Anneli56 - det var snabbt! Jag har ju inte ens hunnit logga ut! Nu har jag snart ordnat det så bra med telefonerandet att jag inte behöver åka hem från Grekland igen...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT