Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-26, 19:00
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Vi är en familj som älskar att resa och helst då till Grekland såklart .
Vi har snöat in lite på Kreta eftersom det är så bekvämt då man kan åka direkt ifrån Luleå där vi bor. Men man kanske skulle våga sig på ett nytt resmål nästa gång eller åtminstone en annan plats på Kreta förutom Rethymnon och Chania där vi varit flera gånger.

Vore kul att höra lite tips på era favoritställen, som också passar för småbarn + att vi dessutom har en tonåring som inte bara gillar att ligga på stranden utan vill se lite annat? Ett krav är att det finns sandstränder och inte är omöjligt att ta sig fram med barnvagn.
Vi har iofs själva hittat ett sådant toppenställe på fastlandet, Halkidiki. Kan gärna tänka mig att åka dit igen, men vore också kul att prova något nytt
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-26, 20:42
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Naxos er min favoritt om man skal ha med mindre barn, større også for den saks skyld.. (mine var 12 og 14 da vi var der)
Strendene er flotte og byen akkurat passe stor. etter min smak et bedere valg enn Chania og Rethymnon....,
Ville da kanskje ha valgt å bo i byen p.g.a tenåringen. Har man 14 dager her så har man også muligheter til mange andre perler en liten båttur unna. Pakk badetøy, tannbørste penger og fotoapparat så er det ikke noe i veien for å finne en natts overnatting på en naboøy for så og vende tilbake igjen til "basen" på naxos.
Men dere må ha båt fra enten Athen el. Santorini, men det er ikke noe problem selv med barn i vogn..
Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-26, 22:52
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Småbarn och tonårsbarn. Då är Naxos perfekt för er tror jag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-26, 23:25
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Hej !

En ex-lulebo i förskingringen instämmer i föregående talare. Naxos är en perfekt ö med det ni är ute efter. Bra mix av allt och fantastiska stränder.....om ni åker hit så var minst 2 v.

Ni kan välja att bo inne i Naxos Stad eller Agia Anna eller Agio Prokopios, de två senare kanske är att föredra med tanke på de små men tonåringen trivs nog bättre inne i stan som ändå är lugn på kvällarna. Avstånden är dock små och det går bussar mest hela tiden. Sen är det som de andra säger relativt enkelt även med småbarn att göra stopp till de andra pärlorna som ligger i närheten

Kolla gärna in de suveräna bilderna som liggger ute från några Kalimerare på Naxos tour: Tim & Robert: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10101

Ett annat tips är Skiathos men då kanske när de små blitt större.

Själv vart det Kreta igen men Platanias istället för Rethymnon mest för att det passade in det hele.

Hare så gott !
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-27, 00:17
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

He-he.., kan det bli noe annet enn Naxos..? 3 samstemte svar på rappen..
Skiatos er også fin, nydelige strender og koselig by, men som ble sagt ikke like praktisk med både tenåring og et mindre barn da de fine strendene ligger en busstur unna byen.

Stranden i Naxos by er fin for små barn ( og større, og bedere desto lengre vekk fra havnen) og jeg tenkte at jeg selv ville ha syntes at det var praktisk å bo i byen hvis man har en tenåring som ikke liker å ligge på stranden hele dagen.... Mens minsten, og kanskje mor og far tar en siesta på hotellet så kan tenåringen alene ta seg en spasertur rundt i byen uten å gå seg aldelses bort.... Andre dager kan man ta den forholdsvis korte bussturen ut til de deiligste strender i Agia Anna, Agia Prokopios eller Plaka... og hvor man også finner gode tavernaer for lunsj og parasoller el. et tre for skygge under siestaen... og tenåringen kan spasere på egenhånd og titte langs veien om det blir kjedelig på stranden..

Mine barn som nå er 15 og 17 skulle gjerne ha bodd i Agia Anna om vi skulle ha reist tilbake, men de elsker å ligge på stranden og bader hele dagen og vil heller ta bussen inn til byen om kvelden, så det der er et spørsmål om interesser....

Tror ikke dere skulle mistrives om dere valgte Naxos, men som ble sagt før her dere MÅ ha 14 dager (om dere reiser charter)

Ia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-27, 00:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Jag håller också med om att Naxos och Skiathos är bra öar. När vi var på Naxos fanns det dock inte alls lika mycket rolig vattensport som det finns på flera av stränderna på Skiathos + att det är betydligt bättre snorkling på Skiathos. Det första kan ha ändrats sedan dess, men om det inte har gjort det och om er tonåring är det minsta lik min så skulle Naxos gå "fetbort" i valet mellan de två.

För övrigt bor jag ett stenkast från Luleå. Ett långt sådant förvisso, men ändå

Senast redigerad av Elisabet den 2007-06-27 klockan 00:38.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-27, 07:22
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Jag skulle precis som de andra inläggen rekomendera Naxos och Skiathos. Naxos har långgrunda stränder (i alla fall de jag var på) och att det är jättefina stränder på Skiathos.... Egina är också hyfsat bra...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-27, 12:21
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Det var ingen tvekan om vad som gäller :-)
Måste kolla mera på Naxos! Och länken ska jag kika in på också.

Tack för alla svar!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-27, 13:29
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Var ska man välja att åka med barnfamilj?

Naxos såklart!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT