Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-24, 16:12
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Lassi, Nondas

Japp, då var det bokat, betalt och klart: Lassi blev det...
Nu var det inte så mycket kvar att välja på men har vi gjort ett bra val? Nondas i Lassi? Känner mej lite tveksam, bör jag vara det?


Vad bör vi se och göra som förstagångsbesökare?
Är det gångavstånd till Argostoli?
Annat?
Hälsningar
Lovisa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-26, 10:46
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Lassi, Nondas

Hejsan!
Är det verkligen ingen som bott på ovanstående hotell/lägenhet?
Fungerar det bra att använda polen och solstolar på grannhotellet?
Har tänkt att hyra bil i 3 dagar, vad bör man lägga krutet på?
Läste någonstans att det fanns en genväg till staden, stämmer det?
ALLA tips mottages tacksamt!
Lovisa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-27, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Lassi, Nondas

Citat:
Ursprungligen postat av LovisaL Visa inlägg
Läste någonstans att det fanns en genväg till staden, stämmer det?
Det tar cirka 20 minuter att gå till Argostoli. Du kan läsa mer om det här.

Tips om Kefalonia hittar du här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-28, 08:24
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Lassi, Nondas

Hejsan!
Tack för svar!
Naturligtvis har jag läst det du skrivit om Kefalonia, det är kanon!
Lovisa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-02, 15:42
Anders1960 Anders1960 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Lassi, Nondas

Hej Lovisa,
sitter just nu på Nondas i Lassi och skriver detta. Detta är vår 6:e vistelse på Nondas och den 7:e totalt på Kefalonia. Jättefräscha nya badrum som har helrenoverats sen förra året.

Poolen på grannhotellet Princess är helt OK att använda och även solstolarna. Men tyvärr så har andelen engelska turister ökat markant från förra året på just Princess (och även hela ön för den delen) vilket gör att det i princip är omöjligt att få tag i solstolar om du inte bokar dom med handduk redan tidigt på morgonen för det gör dom. Sen ligger dom där hela dagen och dricker öl, en del lägger handduken på morgonen för att sen dyka upp senare på eftermiddagen. Andelen engelska ungomar som kastar boll i poolen har också ökat vilket gör att man riskerar få en boll i skallen hela tiden. Kan rekommendera att besöka den underbara stranden Makris Gialos som ligger precis nedanför Nondas.

Nästa år blir det nog nåt Blue Coupples hotell för oss istället pga av andelen engelska ungdomar på grannhotellet.

Hyra bil kan göras på t.ex CBR som ligger ca. 10 minuters promenad från Nondas i riktning mot Argostoli och på vänster sida av vägen.

Det finns massor att se på Kefalonia.

mvh/ Anders

Senast redigerad av Anders1960 den 2015-08-02 klockan 15:48.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-02, 17:31
Anders1960 Anders1960 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Lassi, Nondas

För övrigt är Nondas ett utmärkt val av hotell, vi har bara haft positiva upplevelser här. Nondas är ett familjeägt litet lägenhetshotell och drivs av paret Tuula och Ioannis som också bor på hotellet. De är till åren komna (Tuula är 69 år och den som fortfarande är mycket aktiv när det gäller skötseln av hotellet och Ioannis är litet äldre) men de får mycket hjälp av sina 2 döttrar varav Anna är den som är mest här och som tar emot nya gäster och ser till att de trivs. Anna är dessutom mycket bra på engelska vilket Tuula och Ioannis inte är.

Lägenheterna har det mesta i utrustning i form av kaffebryggare, vattenkokare, kyl och mindre frysfack, 2 spisplattor samt mikrovågsugn samt tillhörande köksverktyg och kastruller. Men jag kan rekommendera att ta med en bra korköppnare om vin skall drickas samt vinglas för det som finns är inte bra.

Sängar och övrigt möblemang byttes för ca. 2 år sedan så det är också relativt nytt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-02, 18:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Lassi, Nondas

Citat:
Ursprungligen postat av Anders1960 Visa inlägg
Men tyvärr så har andelen engelska turister ökat markant från förra året på just Princess (och även hela ön för den delen
Har sett många partybritter på Zakynthos, men aldrig på Kefalonia. Britterna kanske har tröttnat på Zakynthos och börjat resa till Kefalonia i stället.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-03, 06:56
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lassi, Nondas

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har sett många partybritter på Zakynthos, men aldrig på Kefalonia. Britterna kanske har tröttnat på Zakynthos och börjat resa till Kefalonia i stället.

Det har under alla mina år på Kefalonia varit mycket Britter som semestrat på ön. Men det som beskrivs att partybritter invaderar så är det nog mer lokalt i Lassi. Under 1990-talet så hade Britterna nästan varje kväll samlingar med guider i Argostoli och stora gäng besökte olika restauranger gemensamt och det var ibland mycket störande, men det har inte jag set på senare år.

Jag tycker att de Britter jag träffar är mycket bra och trevliga.


PANAKAKIS på Kefalonia sedan 1992
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-08-03, 17:18
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Lassi, Nondas

Ojdå! Låter inte så lockande för 50+ direkt! Hade nästan tänkt boka det lilla fina hotellet nu till den 29/8..... trodde inte det var så mkt party där på hörnan. Vill ju inte vara negativt inställd men nu blev jag tveksam....
Tack för info/Carola
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-08-03, 17:21
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Lassi, Nondas

Tack för alla svar!
Roligt att du Anders1960 som är på plats svarade, det verkar ju vara ett kanonboende, helt i vår smak.
Hur är det med parkering? Vi har hyrt bil i 3 dagar, finns det parkering vid hotellet? Du får hälsa Tuula och Ioannis att vi snart är på väg, kommer 22/8.
Tack även till Panakakis, kommer ni på fler tips tas de tacksamt emot!
LovisaL
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-08-03, 17:27
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Lassi, Nondas

Såg några bilder igår där de parkerat hyrbilar utanför hotellet!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-08-03, 21:09
Anders1960 Anders1960 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Lassi, Nondas

Japp, finns gott om plats för hyrbilar. Sen när det gäller detta med partyengelsmän på just Princess så får jag nog förtydliga mig. Det är ungdomar i lägre tonåren som kastar boll i poolen och deras föräldrar som dricker öl hela tiden utan att säga till ungarna.

Så ingen fara att det är party med 20-20 åringar hela tiden. Väldigt mycket engelska familjer på ön med både små och tonårsbarn men inga engelska ungdomspartygäng alls.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-04, 07:44
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Lassi, Nondas

Citat:
Ursprungligen postat av Anders1960 Visa inlägg
Japp, finns gott om plats för hyrbilar. Sen när det gäller detta med partyengelsmän på just Princess så får jag nog förtydliga mig. Det är ungdomar i lägre tonåren som kastar boll i poolen och deras föräldrar som dricker öl hela tiden utan att säga till ungarna.

Så ingen fara att det är party med 20-20 åringar hela tiden. Väldigt mycket engelska familjer på ön med både små och tonårsbarn men inga engelska ungdomspartygäng alls.







Förlåt jag missuppfattade nog och trodde det var frågan om partygängen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-04, 07:57
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Lassi, Nondas

Ja, då låter ju allt perfekt!
Har du Anders (eller någon annan) några tips på vad vi bör se när vi har vår hyrbil i 3 dagar? Vi vill ha långa badstopp.
Tips på mysiga restauranger i Lassi som ligger direkt vid havet?
Annat?
Sedan ska vi givetvis utforska mycket själva.
LovisaL
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-08-04, 14:46
Anders1960 Anders1960 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Lassi, Nondas

Vårt favoritbadställe är stranden Makris Gialos. Vi har inte hittat någon annan strand med sand som motsvarar den på Kefalonia. Och den ligger precis nedanför Nondas. Den är ganska så lång och hyfsat långgrund och det finns flera olika områden med solstolar att hyra. De kostar 6 Euro för 2 solstollar med parasoll.

OBS! på tisdagar vid ca. 09:00 kommer det in kryssningsfartyg till Argostoli och massor med passagerare kommer i busslaster till Makris Gialos så det gäller att vara där vid senast 10:00 om man skall få solstolar nära vattnet. Vi brukar alltid gå ner vid 09:00 på morgnarna för då är det också skönast med bad då det är lite folk. Senare kan det bli så mycket folk att man knappt kommer fram. Idag tisdag var det otroligt mycket folk på stranden och i vattnet.

Myrtos Beach är visserligen en berömd strand på Kefalonia och ser fantastisk ut på bilder ovanifrån men stranden består av små vita stenar och det blir djupt bara några meter ut. Men värt ett besök.

Stränderna från Poros ner mot Skala är mycket folktomma och där kan man få en hel strand för sig själv men det är inga direkta bra stränder för barn men är suveräna för snorkling. Från Skala till Katelios och vidare till Lourdata finns det också långa stränder men de består också av mindre stenar.

I Lassi finns det inte någon restaurang som ligger direkt vid havet vad vi vet utan de flesta är koncentrerade längs huvudgatan i Lassi. Och maten varierar i kvalitet varje år så jag kan inte säga att vi har någon direkt favorit där. De mysigaste som vi tycker ligger på vänster sida av huvudgatan sett mot Argostoli.

Våra absolut mesta favoritställen när det gäller mat är inne i Argostoli vid stadstorget där de ligger koncentrerade runt om. I år har de till och med öppnat en ny Kina restaurang där också men den har vi inte varit på (än) då vi helst äter grekisk eller italiensk mat när vi är där. Premier restaurangen vid torget är en av favoriterna i år och de har bland annat fantastisk god italiensk gelato (glass) till efterrätt. Vid torget brukar det vara mcket uppträdanden och musik på kvällarna och folklivet är stort där vilket gör att det är mycket att titta på när man sitter och äter efter ca. 20:30 på kvällen.

6 Euro kostar taxin från Lassi till Argostoli.

PS! Ett råd är att se filmen "Kapten Corellis Mandolin" med Nicholas Cage och Penelope Cruz i huvudrollerna innan resan om ni inte redan har sett den. Den är inspelad i staden Sami och ovanför samt stranden antissamos nära Sami samt scener från Myrtos Beach. En rolig sak är att ta snapshots från filmen och skriva ut och sen försöka hitta exakta platsen där Cage och Cruz stod på eller badade på i Myrtos.

Senast redigerad av Anders1960 den 2015-08-04 klockan 15:03.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-04, 17:43
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Lassi, Nondas

Tack igen Anders för suveränt svar, verkligen!!!
Vi har inga småbarn med så snorklingsstränderna passar perfekt.


Hur lång tid tar det att gå från Nondas till Argostoli?


Ha fortsatt trevlig semester!
/LovisaL
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-04, 22:47
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lassi, Nondas

Från Nordas tar det ca. 25 min att gå till Argostoli.

Anders1960 har en del bra kommentarer men jag föredrar restaurangerna i Lassi på den högra sidan. Premier vid torget i Argostoli är säkert bra men inte något som man önskar sig med höga priser och dessa inkastare som de har. Välj i stället restauranger närmare hamn gatan i Argostoli.


PANAKAKIS i Argostoli sedan 1992
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-08-05, 06:30
LovisaL LovisaL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 39
Standard Sv: Lassi, Nondas

Tack Panankakis!
Åh vad roligt det ska bli att se denna ö. Vad föreslår du Panakakis att man ska lägga krutet på de dagar man har bil?


LovisaL
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-08-07, 12:04
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Lassi, Nondas

Hej,

Jag har varit i snitt mer än vartannat år på ön under hela 2000-talet, iofs alltid i juli. Jag har alltid bott i Lassi. Dock har jag aldrig upplevt (hittills) något överföd av Britter. Det har varit en lagom blandning av olika nationaliteter.

//Conny
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-08, 14:25
Anders1960 Anders1960 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Lassi, Nondas

Idag åker vi hem efter att återigen ha haft jättesköna semesterveckor på denna underbara ö.

Jag får önska Lovisa och Carola en likaledes underbar vistelse på Kefalonia och att ni inte blir besvikna.

Sen tror jag att Panakakis kan hålla med mig om att upplevelsen ligger i betraktarens öga och utifrån ens egna preferenser vad det gäller tycke, smak, synintryck och för den delen även ekonomiska förutsättningar. Det jag och min fru tycker samt andra tycker kanske inte alls passar andra. Människor är så olika och vi kan endast rekommendera det vi själva har fastnat för.

mvh/ Anders

PS! Gissar att vi kommer att frysa när vi landar mitt i natten på Arlanda........burrrr
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT