Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-11-22, 10:21
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Efter en lång väntan under 5 månader för växter, folk och myndigheter kom äntligen regnet. Då blev det skyfall också (57 mm), så att gatorna blev till floder, under det sista dygnet i oktober. ”Kommer inget regn, blir det inga oliver, eller (ännu värre) kommer olivträden att dö”, var kommentarer vi hade hört. Annars var månaden fantastisk. Varje dag hade vi temperaturer över + 21. Bara tre perioder under några dygn med kraftig nordlig vind.

Folk blir gamla här också och ramlar och bryter kroppsdelar. Det behövs inte snö och is för att göra det! ”Dáskale”, vår granne går med bruten arm med gips under 40 dagar. För vår närmsta granne Geórgos avtar styrkan. I år blir det ingen rakitillverkning i deras vinterhus bakom vårt. Hans steg, när han går till kafeníon, är både långsamma och korta. Vi själva klarar oss bra med promenader och gymbesök. Plantering av 3.500 tomatplantor och utläggande av plastsnören till dem, har vi också varit med om under månaden. Vår vän Manólis sköter fortfarande grönsaksodlingar och höns trots sina 88 år. Hustrun Nifikó däremot har kvar sina ryggproblem och håller sig varje dag i och kring sitt hus. Hon städar och lagar mat som hon alltid har gjort. Hon beklagar sig över att hon inte kan arbeta som förr och att vi bara hälsar på en gång i veckan. Hon vill gärna höra den gångna veckans upplevelser och skvaller.

Den 8 oktober var åter hela det svenska Ierápetra-gänget samlat. Förutom träffar under lördagsmarknaden, brukar vi också ses på söndagsluncher tillsammans med andra nationaliteter.

Vi har haft några släktingar i den yngre generationen på besök. Tyvärr bodde de på andra sidan ön, vilket gjorde att vi inte träffades under mer än en dag. Den grekiska flygstrejken ställde också till det för dem!

Jag hade fel i förra brevet. När Maria fyllde 26 år nu i oktober, firades även hon på samma kafenío som sin lillebror Dimítris. Det var lika trevligt, men Maria var inte en lika frimodig centralfigur som brodern.

En bra plats att träna grekiska på är gymmet. Man kan ju låta benen gå och samtidigt utbyta tankar. Jag brukar inte läsa gymmets veckotidningar, men det gör en del andra under sina övningar. En gång kunde jag inte låta bli att snegla på den tidning, som ”grannen” hade och kommentera det. Många reportage visade unga, vackra, avklädda kvinnor i lyxmiljö. De stackars männen var minst en generation äldre och iklädda kostymer! Är det lika i svenska veckotidningar?

Ibland kan det osannolika ske. Jag hade just satt mig på gymmets motionscykel. Bredvid mig satt en kvinna med grekiskt utseende, som cyklade och samtidigt läste i en tjock bok. Jag hade förut sett henne på avstånd och sett att bokstäverna på omslaget inte var kyrilliska. Nu böjde jag mig fram för att se, om det var på engelska hon läste, när jag upptäckte att texten var på svenska! ”Så du sitter bredvid mig och läser på svenska”, säger jag spontant på grekiska. Efter en kvarts cyklande, men med samtal på svenska, visste vi en hel del om varandra. Déspina, som hon heter, är född i Stockholm av grekiska föräldrar (som fortfarande bor kvar). Hon hade rest till Ierápetra och arbetat i 20 år som engelsklärare. Hon hade också gift sig med en grek och blivit mamma till tre barn. För 6 år sedan kunde hon ta ut pension som 44-åring.
Detta var möjligt då, kanske beroende på det stora läraröverskottet? ”Vet man här på gymmet att du har anknytning till Sverige”, frågade jag. Då märkte jag hennes svenska försiktighet. Det gjorde de inte! ”Var jag mer grekiskt spontan än hon och hon mer svenskt reserverad än jag”, var en tanke jag fick. Jag undrar hur hon tänkte! En fin och rar kvinna, som känner sin grekiska tillhörighet, men ibland har längtan till Stockholm. Eftersom hon också ville läsa mer på svenska, kunde vi sedan förse henne med en kasse böcker.

På ”Posten” var det ostförsäljning. En man bjöd alla på ostbitar, i förhoppning att någon skulle köpa en större bit. ”Jag vill också smaka”, sa Ylva på grekiska. ”Förlåt, jag trodde ni var turister”, sa den ystre ystaren och gav oss att smaka. Som vanligt var gravieran smakrik och vi kände oss inte som turister!

Staden Ierápetra är nu nedgraderad till by, sa grekerna på ”Posten”. DEH har lagt ner kontoret i Ierápetra. DEH är det av tyskar uppköpta elbolaget och det närmaste kontoret ligger nu i Agios Nikólaos. Nu måste man betala räkningarna på bank eller post för 0.50 € extra, om man inte vill göra resan till A.N.

Vid ett besök på stadens sjukhus (som fortfarande finns kvar) kunde jag konstatera att många känner varandra. Staden har en folkmängd, som är perfekt för att man ska kunna känna varandra. ”Hur mår du”, säger patienter, sköterskor och läkare till varandra. Svaret, fast vi nu är på lasarettet, är också detsamma: ”Bra”! Varför är man då där, är frågan?

Eftersom oktobervädret varit så fantastiskt, drabbas jag ibland av en känsla, när jag sitter på altanen och njuter av sol och värme och vet hur det är i Jämtland i oktober: Är jag verkligen värd detta liv? För säkerhets skull reste vi ner i april och förminskade då vår svenska tid med en timme och ökade i oktober vår grekiska tid lika mycket.

Nu har lågtrycket passerat och vinden har vänt från syd till nord. Regnet verkar fortsätta och stormvindarna ruskar om de granatäpplen, som vi ännu inte har skördat. November väntar, men prognosen säger över 20 grader de närmaste 14 dagarna, efter 1:a november som blir kall.

Ha en bra november önskar
/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-11-25, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Ha en bra november önskar
Tack det har vi haft.

Härligt att ni inte gett upp ert skrivande nu när forumet legat nere. Tack för det!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-11-25, 17:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Fint fångat som vi vant oss vid!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-11-25, 18:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Instämmer!! Det är så underbart med dessa betraktelser , som ni, och även Monica P ger oss....det grekiska vardagslivet blir mer och mer intressant att följa tycker jag och jag försöker verkligen hitta detta vardagsliv vid mina resor i Grekland. att få läsa om ert liv i Ierápetra är glädjestunder! Nu vet jag ju hur stan och ert hus och veranda där ni sitter ser ut....TACK!!

Jag kikade just in på de "Kalimerahörnor" som ju fanns mycket skrivande i förr och lite ledsen blir man när man ser att någon har avlidit, någon är inte medlem längre och några med hörnor skriver inte alls.... Det var verkligen trevligt när det fungerade.

Nu är jag inne i en period där jag VERKLIGEN skulle vilja bo LÄNGE i Grekland. Höst-och vintermörker blir jobbigare och jobbigare för varje år. Men med en make som inte alls kan tänka sig detta så fortsätter vi att "resekompromissa" vilket ju går alldeles utmärkt även om det blir olika slags vistelser. Roligast är givetvis när båda reser tillsammans!

Ha nu en fin adventstid!
KRAM till er båda...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-11-26, 05:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Det är så underbart att Kalimera.forumet är "tillbaka".
Nu ser jag fram emot era månadsrapporter som jag har saknat SÅ. Sluta aldrig skriva!
Ja, det är ju inte bara era rapporter jag har saknat utan ALLT på forumet.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-11-26, 07:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Tackar också för månadsrapporten. Reserverar alltid lite tid för att läsa den.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-11-26, 16:14
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Tack för vänliga kommentarer! Det är alltid trevligt med återkoppling och kan kanske (för en del) vara en förutsättning för fortsatt skrivande. I forumet borde det vara fler som kommer med inlägg!
Hoppas Lissi att Claes accepterar längre vistelser i Grekland. Du kan väl berätta, att tiden går fortare här, så man åldras mycket lättare! Dessutom är fotbollen lika rund här som i Kalmar. Men man får hålla på Olympiakos!
Det är alltid bättre att dela sina upplevelser med sin partner. Lycka till!
I morgon väntar sillunch på altanen med sex andra svensktalande. Sommarvädret håller i sig, men nästa vecka vecka väntar regn och kyla i två dygn. Kram tillbaka!

/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-11-26, 18:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, oktober.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Men man får hålla på Olympiakos!
Det är alltid bättre att dela sina upplevelser med sin partner. Lycka till!

/ Jannis

Vi promenerade till Olympiakos hemmaarena i Pireus i onsdags och den var lika rödvit i färgerna som vår hemarena här. Lagen kör med samma färger...Kan ju underlätta!!
Ylva och Jannis, jag är ändå lyckligt lottad med resgalen man för av årets 10resor utanför Sverige har maken varit med på 8.....

Kunde varit värre :-) Fast jag ju vill stanna LÄNGE...

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT