Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Norden

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-16, 23:09
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Var bo på Öland?

Vi planerar att tillbringa några semesterdagar i juli månad på Öland.
Var bor man mysigt med ett hyfsat antal restauranger att välja på för kvällsmiddagen och samtidigt inte alltför långt till badstrand? Borgholm? Färjestaden? Eller någon annanstans?

/kimmen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-17, 07:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var bo på Öland?

Borgholm har ju mycket av det ni söker, med åkavstånd till fina stränder mm. Men mina favoriter finns på norra delen av Öland, med främst Byrum, där de fina raukarna finns samt även en fin strand. Där finns dock inget bra boende. Byxelkrok är jättefint också med flera trevliga pensionat bla Byxelkroks gästhem och en bra camping som även har stugor att hyra.
Det bästa med Byxelkrok är den alldeles förträffliga Grekiska tavernan TERAZZEN. Närmre Grekland utan att vara där kommer man inte. Zanet och Zissios på Kalimera äger detta förträffliga ställe. Att sitta där med alla segelbåtar i hamnen och med Blå Jungfrun ute i sundet och samtidigt dricka en kall Mythos och äta god grekisk mat slår det mesta! Den grekiske kock som var där förra sommaren var bara SÅ duktig! Alldeles i närheten finns ju sen norra udden med Långe Erik och Trollskogen finns nära. Böda Sand ligger ju också inom bra bilavstånd.
Vi ska själva återigen bo en helg i Byxelkrok i slutet av juli för vi hade en kanonhelg där förra året. Solnedgången från Byxelkrok är magnifik!
Norra Öland är absolut det jag rekommenderar som sommarsemester.
Annars är södra Öland underbart på våren och med fågelskådning och alvaret men där är inte lika fina stränder. Bor ni i Färjestaden finns ju bad och där har ni ju närheten till Kalmar, men annars är Färjestaden trist.......Men det de flesta förknippar med "sommaröland" finns på norra ön.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-17, 11:23
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Var bo på Öland?

Köpingsvik strax norr om Borgholm är ju också ett alternativ. Det är turistort med en härlig strand, fast långgrund.
Annars håller jag med Lissi, att det är bäst bad och mest sevärt på norra ön. Vi har ännu inte besökt Terassen, men det har stått på önskelistan ett tag.

Lycka till med planeringen! Öland är underbart på våren och sommaren .

Abi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-17, 13:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Var bo på Öland?

Vi bodde på Byxelkroks Gästhem för ett par år sedan, väldigt trevligt ställe, tyckte vi. Det finns många fina bilder av olika rum och stugor på deras hemsida, men jag vill ändå visa vårat rum som vi tyckte var fint och mysigt, vi hade eget toa men gemensamt duschrum med andra.




Här bor vi gärna igen och vi besöker gärna Öland igen, en väldigt härlig ö - och ett stort plus var naturligtvis att det var krypavstånd till Terazzen med den allra godaste grekiska maten och härlig utsikt över hamnen med solnedgång. Åh, vad jag längtar efter sommar, kan jag märka.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-17, 19:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Var bo på Öland?

Tack för tipsen hittills!
Vi vill gärna ha lite liv och rörelse kring oss på kvällarna, så det lutar kanske åt Borgholm...(?)
Jag antar att man måste förboka boendet i andra halvan av juli?

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-17, 21:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var bo på Öland?

Borgholm blir nog jättebra. Ni har närhet till mycket att se med bil på dagarna och god mat på kvällarna.
Jag kanske skulle förboka....ja.

Hoppas att vädret är med er!
Sista helgen i juli är vi i Byxelkrok oavsett väder!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-18, 01:04
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var bo på Öland?

Borgholm tror jag passar bra! Mysig liten stad, dock ganska livlig i juli.
Färjestaden är trist tycker jag.
Byxelkrok är jättemysigt men väldigt litet.
Om ni ska bo i Borgholm kan jag rekommendera ett jättefint och trevligt pensionat; Villa Ingrid.
Lugnt beläget, men centralt. Jättefina rum och god frukost!
Villa Ingrid har en hemsida och går även att boka med Booking.

Öland är jättefint och även Kalmar är en trevlig stad!

//
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT