Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-30, 13:18
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Fenomenet Spinalonga.

Jeg var på snarvisit i Elounda i månedsskiftet september oktober. Der, rundt stranden og på veien ut mot Plaka talte jeg 32 store turistbusser. Samtlige pasasjerer ble lastet ombord i overfylte båter for å dra til Spinalonga! Jeg var der på snarvisit for noen år siden, men jeg kan ikke forstå at det har noen almen interesse å se på disse gamle forfallene husene. De er bygget på slutten av 1800 tallet og representerer ingen arkitektur i det hele tat. De Venesianske festningsanleggene finner du over hele Kreta. Selvsagt er boken "Øya" en viktig faktor, men jeg syntes det er en skam, Kreta som har så mange VIRKELIGE fortidsminner! Bortsett fra Knossos er de folketomme! Kan noen forstå dette fenomenet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-30, 16:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Det är ju inte för arkitekturen man åker Spinalonga, utan för den "historiska" epoken med förvisningen av spetälska dit...så nära i tiden.

32(!) bussar samtidigt låter ju mycket.

Då jag läst böcker om spetälskekolonin där så skulle jag också kunna tänka mig en tur dit.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-31, 08:52
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Det er bare det at det eneste du ser der er noen gamle forfalne hus!
Historie på Kreta er minst 3500 år gammel, minoisk kultur, vår sivilisasjons opprinnelse! Det finnes dessverre sykdommer som tradisjonelt ble behandlet med isolasjon, som for eksempel Spinalonga. Lang verre var sinnsykeasyler. I Oslo finner du et museum på det beryktede GAUSTAD sinnsykeasyl, Sammenliknet med Gaustad fortoner Spinalonga som en idyllisk ferieort.
Boken "øya", "The Island" bringer hver dag tusenvis av turister til Spinalonga mens de virkelige historiske kulturminnene er folketomme!

Jeg har problem med å forstå at noen gidder å besøke Spinalonga.

Massehysteri?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-31, 11:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
Jeg har problem med å forstå at noen gidder å besøke Spinalonga.
Massehysteri?
Vad är det som säger att man inte kan besöka både -och??
Så är det väl så att det i längden efter massor av år med Greklandssemestrar också uppstår en viss "mättnad" på antika ruiner och muséer med fornfynd
Var och en som är på semester måste nog själv få bestämma vad som är intressant att besöka eller inte.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-31, 11:40
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
...men jeg syntes det er en skam, Kreta som har så mange VIRKELIGE fortidsminner! Bortsett fra Knossos er de folketomme! Kan noen forstå dette fenomenet?
Jag har en kollega (grek) som bor i Heraklion som varit på Knossos EN gång, när en annan kollega (svensk) tvunget skulle dra dit honom när han var och hälsade på för 20-talet år sedan
- Vad ska jag där att göra? Jag har fullt av antika lämningar utanför fönstret!
Vilket han bokstavligen har...


/Zappa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-10-31, 12:39
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
Jeg var på snarvisit i Elounda i månedsskiftet september oktober. Der, rundt stranden og på veien ut mot Plaka talte jeg 32 store turistbusser. Samtlige pasasjerer ble lastet ombord i overfylte båter for å dra til Spinalonga! Jeg var der på snarvisit for noen år siden, men jeg kan ikke forstå at det har noen almen interesse å se på disse gamle forfallene husene. De er bygget på slutten av 1800 tallet og representerer ingen arkitektur i det hele tat. De Venesianske festningsanleggene finner du over hele Kreta. Selvsagt er boken "Øya" en viktig faktor, men jeg syntes det er en skam, Kreta som har så mange VIRKELIGE fortidsminner! Bortsett fra Knossos er de folketomme! Kan noen forstå dette fenomenet?
Det var starka ord "skam"!! Precis som Lissi skriver är det ju nutidshistoria som skildras på Spinalonga! Jag har själv varit på tur dit, inte med något resesällskaps tur, utan med ett lokalt företag på Kreta.

Jag hade som många, läst boken Längtans ö som den heter på svenska och var naturligtvis inspirerad av vad jag läst.

Det var en mycket intressant tur som avslutades med båttur till Spinalonga. Överfylld? Nej. Båten var hyrd enbart för oss och vi var ett trettiotal personer ombord. 3-4 bussar kunde jag räkna i Eluonda, inte fler. Detta var under högsäsong! Det var inte heller obehagligt mycket folk på ön!

Vår tysk/engelsk-talande guide gav mig en fantastisk dag med massor av information kring ön Spinalonga och dess öde. Jag skulle inte velat missa denna tur - den blev en fantastisk dag! Mina medresenärer verkade, vad jag kunde se och höra, lika tillfreds som jag!

Jag har varit mer än 30 gånger på Kreta och inte besökt Knossos - men har läst mycket om den epoken. Det har räckt för mig!

Jag håller med dig om att det finns mängder av intressanta forntidsminnen på Kreta. Men som vuxna människor har vi ju möjligheten att välja själva vad vi vill se och göra under våra ferier - eller hur?

Lena
som åker ner i maj 2012

PS. Du skriver: "Jeg har problem med å forstå at noen gidder å besøke Spinalonga." Det finns mycket värre problem att bry sig om! DS.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-03, 10:08
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Over 30 store turistbusser konstant hver dag er likevel i overkant. De spedalske på Spinalonga hadde det bedre enn noe annet sted! I Bergen var også et slikt isolat "Stiftelse nummer 1" med 280 pasienter. Det var her den norske legen Armauer Hansen utførte forskning som førte til at lepra ble utryddet på slutten av 1800 tallet. Stiftelse 1 er idag museum. Den som besøker dette stedet vil finne Spinalonga et paradis!
I Japan ble spedalske satt i konsentrasjonssleier og fratatt navn!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-03, 17:34
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
Det var her den norske legen Armauer Hansen utførte forskning som førte til at lepra ble utryddet på slutten av 1800 tallet.
Nei, ikke utryddet. Så sent som i 2000 var totalt 460.000 under medisinsk behandling for sykdommen på verdensbasis.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-03, 17:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Fenomenet Spinalonga.

Men dessa 30 bussar om dagen som du verkar störa dig på indikerar ju bara att det finns ett så pass stort intresse för att besöka spinalonga, det är ju knappast så att folk tvingas att åka dit ofrivilligt. Är trycket stort sätts det ju såklart in bussar och guider för att fylla det! Kreta har många olika sidor som fyller turisternas många olika behov!

Hälsar liten tuva från Prag där surf på kalimera blir dagens siesta-läsning!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT