Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-16, 09:13
martindahl martindahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 7
Standard Starta eget!?

God morgon!

Sitter i tankar att till hösten flytta mig och mitt hem till någon grekisk ö och starta eget. Läste och sökte i forumet men hittade ingenting konkret.

Kanske någon som vet skattesatser, registreringsavgifter och liknande? Andra tips och idéer på leverne?

By
Martin

Senast redigerad av martindahl den 2007-01-16 klockan 09:16.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-16, 09:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Starta eget!?

Om det är ett grekiskt företag du tänker registrera så finns info här: http://www.euroinfo.se/ny/hem/foreta...nd20050317.pdf

Om det är ett svenskt företag du ska starta så får du all info om vilka regler som gäller hos Skatteverket.

Liiiite nyfiken på vad det är du har tänkt syssla med blir man allt
Vill du berätta?

Lycka till i vilket fall!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-16, 11:57
martindahl martindahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 7
Standard Sv: Starta eget!?

Tusen tack, det dokumentet kommer jag ha mycket nytta av.

Jag funderar på att köpa en s.k BBQ-Boat och försöka "ragga" upp en eller ett par greker som kan hjälpa mig ombord.
Vinterhalvåret vet jag inte riktigt hur jag ska leva, får hoppas det löser sig.
Ingen omöjlighet hoppas jag.
/Dahl
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-16, 14:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Starta eget!?

Jeg prøvde å overta et reisebyrå her i Nafplio, men det ble rett og slett for byråkratisk. Det var ikke ende på alle papirer jeg måtte framskaffe!

Ikke la det ta motet fra deg! Jeg hadde kort tid på meg, du har jo mange, mange måneder.

Du bør finne ut om båten trenger noen slags EOT-godkjenning. EOT er "turistdepartementet", og de stilte masse krav før reisebyrået kunne få sin nødvendige EOT-godkjenning. Om båten faller inn under EOT, bør du kontakte dem snarest for en oversikt over hvilke papirer du trenger!

Lykke til, og fortell oss hvordan det går!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-16, 16:21
martindahl martindahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 7
Standard Sv: Starta eget!?

Okej!
Jag kikar på det.

Jag tackar och bockar för tips och idéer, men är alltid intresserad av fler idéer och tankar. Skriv Skriv!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-16, 17:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Starta eget!?

Om det var jag, så skulle jag i första hand kolla upp möjligheterna att driva verksamheten i ett svenskt företag. Som eu-medborgare ska det inte vara några problem att göra det, om du har svenskt medborgarskap vill säga.

Den grekiska byråkratin är ju som sagt ökänd. Det finns säkerligen en anledning till att sajten jag länkade till i förra inlägget rekommenderar att man anlitar en advokat som tar hand om registreringen och påskyndar den...

Dessutom är kostnaden för att starta företag enligt den sajten ofantligt höga och kraven på aktiekapital är ju helt sanslösa!

Men spännande låter det
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-16, 22:09
martindahl martindahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 7
Standard Sv: Starta eget!?

Du har ingen ytterligare information där man kan läsa om företag i EU-land?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-16, 23:52
Jayo Jayo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Skiathos
Inlägg: 73
Standard Sv: Starta eget!?

En engelsman som bor på Skiathos har skaffat en båt för att ta ut turister på djuphavsfiske. Det har tagit honom två år att få alla tillstånd men nu till slut är allt tydligen klart och till sommaren ska han komma igång. Så bered dig på en lång byråkratisk process och skaffa dig grekiska kontakter som kan hjälpa dig.

Senast redigerad av Jayo den 2007-01-16 klockan 23:55.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-17, 13:23
martindahl martindahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 7
Standard Sv: Starta eget!?

Låter som att den senare varianten av företag inom EU-land är värd att kolla upp. Tack för all information!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-17, 13:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Starta eget!?

Börja med att försöka få tag i någon på Skatteverket som kan just de här frågorna. De är (faktiskt ) riktigt bra att ha att göra med, bara man får prata med någon som KAN det man frågar om...

Kom att tänka på en turbåtägare i Grekland som hade en nystartad verksamhet till en strand där de hade byggt en strandtaverna och lagade god lunch på plats till passagerarna. Det var väldigt gott och trevligt och jag föreslog att de även skulle börja med kvällsturer och ordna bbq på stranden. Då svarade kapten att varken hans eller båtens tillstånd och licenser räckte för att ta passagerare på kvällstid. Till nästa år hoppades han dock att få det, men det krävde inte bara tid utan även en hel del kostnader.

Så räkna med krångliga regler, det är nog ett gott råd tyvärr
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT