Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-08, 22:31
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Hej igen Kalimera!

Äntligen har vi bokat en resa till Grekland! Vi ska till Naxos och standardförfarandet är att ta Blue Star 17:30 från Piraeus, men nu har vi gjort det svårt för oss... Vi ankommer ATH lördag 16/6 kl 15:40 och vi har en 4,5-åring och en 1-åring. Är det ens att tänka på?

Vad är alternativen? Hittade ett flyg till Naxos kl 16:00 samma dag. Det funkar ju inte. Ta in på hotell över natten och ta snabbåten kl 07:10 är väl det säkraste... men det är inte så vi jobbar.

Har jag missat något? Har jag rentav fel?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-09, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Om ni landar i tid, eller helst innan, och ni får väskorna snabbt kanske ni hinner ner om ni tar en taxi, och har bokat biljetterna hemifrån. Om ni måste stanna en natt är det bättre att göra det i Rafina, som är mycket trevligare än Pireus. Det går flera båtar till Naxos på morgonen från Rafina.

Läs om Rafina här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-10, 01:35
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Eftersom ni har barn med er så ska nu ju antagligen med barnvagnar och packa upp dem. Eventuellt kommer dom på en separat vagn och inte på bandet. 1:50 är nog kört även om ni tar taxi.

Flyg till Naxos är fullbokat 17:35 - 18:15 men till Paros finns det för € 288 för hela familjen 18:45 - 19:25 men då står ni ju på fel ö. Bluestar går 22.00 från Parikia på Paros till Naxos. Det går buss från flygplatsen till Parikia, tar en halvtimme, typ. Den väntar in alla resenärer och en kan ju gå ut och lokalisera den medans de andra väntar på bagaget.

Rafina med hotell är kanske inte så tokigt val då men ni är kanske framme lunchtid 17/6.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-10, 08:37
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Det är verkligen ont om tid men jag tycker att ni skall ändå förbereda er i minst detalj och göra ett allvarligt försök.
Tycker inte ni skall boka färjebiljett hemifrån eftersom ni inte vet om ni kommer iväg med 17:30-färjan från Atén.

Jag skulle göra som någon (Professor Kalimera) redan varit inne på, att ni vuxna delar på er och utför olika uppgifter.
En vuxen sticker direkt ut medan den andra tar hand om barnen och hämtar upp bagaget. Den som sticker ut köper färjebiljetterna på flygplatsen och sedan går ut och pratar med en taxichaufför och förklarar situationen (det är bråttom!!! Hjälp oss!!!) och be honom att vänta ute på en avtalad plats (så nära som möjligt till någon av de 4 (eller 5) dörrarna. Gör förstås upp om var taxiresan till Piraeus kostar (bjud sedan på lite bonus om ni lyckas hinna med färjan). Avtala med chauffören att köra ända fram till påstigningsrampen på färjan (ja, det är möjligt!). Gå därefter in igen och vänta på den andra vuxen och barnen och så snabbt ut till taxin.
Kom ihåg att ni landar på en lördag e.m., trafiken är mycket bättre än under veckan (månd-fred). Och så finns, förstås, lite hopp om att flyget inte är försenat eller ännu bättre, att det landar i Atén före utsatt tid. Det kan faktiskt hända, dock inte så ofta. För att inge er lite hopp kan jag berätta att i september förra året (06/09!) landade vi i Atén (med Norwegian) 1/2 timma tidigare än utsatt tid, och då menar jag EXAKT (!) 1/2 timma tidigare, på minuten! Det har aldrig hänt oss och jag har landat i Atén massor med gånger. Det var alltså rekord. Och just då hade vi inte bråttom till något.

Så, visst finns det rymlig chans att ni klarar det, men det gäller att ta vara på varenda minut, egentligen varenda sekund. Fokus, fokus och fokus.
När vi hade 3 små barn för länge sedan var vi med om liknande, kommer inte ihåg hur lång tid vi hade på oss, men vi lyckades.
Under åren har jag haft som nöje att uppe från däcket på färjan begrundar alla dessa människor som anländer i sista stunden, det är alltid några som springer som galna för att hinna med färjan, de flesta anländer till hamnen i sina bilar eller taxi eller mopeder precis någon meter från rampen och färjepersonalen vid bryggan brukar faktiskt vara hjälpsamma och t o m bära in väskor, barn, o s v, allt för att färjan skall komma iväg på utsatt tid. Och just den avgången (17:30) brukar vara ganska punktlig.
Hoppas verkligen att ni fixar det.
Ha en trevlig resa!

Senast redigerad av RobEri den 2018-01-10 klockan 08:50.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-10, 08:45
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

I fjor på samme tid gikk Nissos Samos fra Pireus til Naxos klokken 2355 med ankomst Naxos 0605 dagen etter.
Da kan man jo sove ombord.
Denne båten har fortsatt ikke kommet i tidtabellen, men det kan hende den gjør det i løpet av våren.

Det går forresten fly fra Athen til Santorini både klokken 1715, 1950, 2150 og 2315.
De 3 første av disse koster ikke mer en 1389 norske kroner i øyeblikket for hele familien, 2 voksne og 2 barn.
Da er man i det minste ute på en øy og kan starte ferien med en overnatting eller to på Santorini, og det er jo ikke så dumt.
Fra Santorini går det mange båter til Naxos hver dag.

Ellers holder jeg med de som foreslår en overnatting i Rafina istedenfor Pireus.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-10, 12:51
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Håller med Janne! Ta det lugnt och ta bussen eller taxi till Rafina. Ni har ju semester! I Rafina kan ni bo en natt vid hamnen/torget. Mysigt torg med tavernor att flanera på under kvällen med barnvagn. Fullt med grekiska familjer som går sin volta där!

Katitzi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-11, 23:37
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Vilket fantastiskt engagemang, tack! Nu blir jag nästan ledsen över att jag bokat icke ombokningsbara hotellnätter på Mati Hotell för det hade varit spännande att testa nattfärjan (säger jag nu...). Vi går på den ostressiga lösningen, men nu kommer jag aldrig få veta om det hade kunnat gå 😉
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-01-14, 16:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesbrother Visa inlägg
Vi går på den ostressiga lösningen
Det var ett klokt val.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-01-14, 18:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var ett klokt val.
Ett grekiskt val således

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-01-15, 03:01
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesbrother Visa inlägg
Vilket fantastiskt engagemang, tack! Nu blir jag nästan ledsen över att jag bokat icke ombokningsbara hotellnätter på Mati Hotell för det hade varit spännande att testa nattfärjan (säger jag nu...). Vi går på den ostressiga lösningen, men nu kommer jag aldrig få veta om det hade kunnat gå 😉
Mati Hotel är vår favorit, härlig pool o bra mat, en "soft" början på semestern !
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-01-16, 14:58
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 57
Standard Sv: Hur ska vi ta oss till Naxos?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Mati Hotel är vår favorit, härlig pool o bra mat, en "soft" början på semestern !
Det känns bra att höra! Nu behöver jag bara ha lätt ångest för resans övriga åtta övernattningar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT