Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-30, 13:09
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Vår resa till Golden Beach

Vi kom hem igår från Thassos till ett regnigt Sverige.

Bodde på Golden Beach, hotell Dionysos. Hotellet ligger högt upp med väldigt branta backar och mycket trappor på själva hotellet. Härliga balkonger med utsikt över Chrissi Ammoudia och Skala Potamias.Vilken utsikt!
Trevligt hotell och bra service. Sedvanligt hårda grekiska sängar. Frukosten var okej, dock var det samma hela tiden, så efter två veckor var man trött på den. AC var gratis samt "kassafack" som var en papplåda inne i receptionen i ett låst rum (dvs ingen box med nyckel som man får behålla själv).


Vi tog en båttur från Golden Beach, där ingick många stopp för bad, fiske, kaptenen grillade souvlaki och fisk så man fick lunch på båten. 6 timmar lång tur. 30€ kostade det per person. Underbar dag ute till havs.

Bussarna åkte från Golden Beach till Thassos stad och tillbaka flera gånger om dagen.

Getingar fanns det gott om. Det kunde surra ett 10-15 tal runt en när man åt. Vissa restauranger erbjöd något som rykte så getingarna försvann.
Myggor fanns det också.

På stranden fanns mycket solstolar och på många kunde man köpa en dricka så fick man stolen "köpet". Vi brukade köpa frappe.

Transfern var smidig. Flyg, buss, båt, buss och till sist taxi (hotellet ligger i en väldigt brant backe så bussen kan inte köra upp dit).

Vi är nöjda med vår resa. Underbar grönska och vilka badvatten. Mycket varmt de flesta dagar och så hade vi 2,5 dagar med regn och åska, men det gjorde bara gott i hettan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-30, 21:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vår resa till Golden Beach

Tack för rapporten Majan! Kul att läsa! Tassos är en ö som vi ännu inte hunnit besöka. Verkar vara en ö med mycket grönt och fina stränder. Och .... mycket getingar enligt både dig och tidigare besökare.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-31, 07:40
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vår resa till Golden Beach

Roligt att få en resumé av era upplevelser från Thassos, Golden Beach och hotellet ni bodde på . Har funderingar på Thassos till nästa år om inget annat kommer emellan och framförallt om det fortfarande går resor dit från Göteborg.

En massa getingar när man sitter och äter är inte kul, men brinnande "grekiskt kaffe" och ibland någon slags rökelse har haft ganska bra effekt på dessa varelser så jag brukar alltid säga till om det blir för många av dom.

Simetra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-31, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vår resa till Golden Beach

Tack för rapport!

Thassos ligger högst på min önskelista över öar jag inte har besökt. Hoppas att jag kommer dit någon gång. Alla verkar tycka väldigt mycket om ön, och det tror jag att jag också kommer att göra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-04, 08:27
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vår resa till Golden Beach

I år var första gången vi såg getingar på Thassos, efter alla år. Dock var de inte alls aggresiva, även om de var närgånga. Dessutom var de väldigt "lokala". Vid några tillfällen hade vi ett tiotal över matbordet när vi åt, medan bordsgrannarna inte hade några, och det vara bara vissa dagar som vi såg dem. Det vara bara när vi åt som de kom fram, aldrig annars.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT