Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-14, 13:52
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Hyra bil

Hej!

Vi ska hyra bil en månad med hämtning och lämning på Kalamatas flygplats.
Systemet med självriskeliminering och självriskreduktion verkar inte vara likadant som här hemma (och i många andra länder). Man förväntas att betala en avgift för att slippa självrisk för VISSA skador men för andra ska man lämna en deposition som man KANSKE kan få tillbaka.
Finns det någon som kan det här och kan rekommendera ett bra företag?

Christina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-14, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hyra bil

Citat:
Ursprungligen postat av krisse Visa inlägg
Finns det någon som kan det här och kan rekommendera ett bra företag?
Jag kan inte alla detaljer angående försäkringar, det kan vara en djungel. Men när vi hyr bil under en längre tid hyr vi alltid av en större aktör, oftast AVIS. Du kan boka AVIS, och andra företag på Rentalcars.com, som har samma ägare som booking.com
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-14, 19:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hyra bil

Det er så lenge siden jeg har leid bil i Hellas (7 år), at ting kan ha forandret seg, men vi diskuterte dette med en bilutleier på Kreta en gang.

Han nevnte også den kaskoen (självrisken) som bare dekket noen skader, den kalte han Mickey Mouse-insurance. Og så var det Full insurance, som er en kasko slik vi er vant til.

- Be alltid om full insurance, sa han, - og om dere ikke får det, gå til neste bilutleier. Og ta ALLTID bilder av bilen mens utleieren leverer den.

Kanskje ikke så matnyttig, men jeg følger oppfordringen om å kommentere mer
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-15, 00:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hyra bil

Till vår villa-hemförsäkring hos Folksam har vi en tilläggsförsäkring som kallas Resklar. Den innehåller diverse skydd kring själva resan såsom avbeställningsskydd, ersättningsresa om man blir sjuk under resan, förseningsersättning, självriskeliminering om det händer något med villan, och .......

...... eliminering av självrisken vid skada på bil och moppe över viss motorstyrka (har för mig att det är 100 eller 125 cc). Det innebär att vi inte behöver köpa någon självriskeliminering av biluthyraren eller moppeuthyraren. Och det är skönt att inte behöva bry sig om deras krombukter.

Resklar kostar c:a 300 kr per år och finns förmodligen under annat namn även hos andra stora bolag. Frågan har berörts tidigare i annan tråd om försäkringar, men med tanke på dina funderingar om självrisk ville jag nämna det.

För oss har det varit en bra affär då vi fick pengar till en ny resa för mig och Birgit när jag hamnade på sjukhus i Turkiet under mer än halva resans tid. För självrisk vid bilskada har vi hittills sluppit använda den, vilket ju är skönt.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-15, 07:58
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Hyra bil

Vissa betalkort/kreditkort har bra reseförsäkring i sej. Jag betalar alltid bilhyran med mitt MedMera Mer kort då ingår självriskeliminering. Men det innebär inte att man slipper betala självrisken på plats utan man får tillbaka i efterhand om jag förstått saken rätt. Finns säkert på andra kort också.
Vad jag tycker är lite knepigt vid bilhyra är att det måste finnas ca 6-7 tusen på kortet som en säkerhet, så det gäller att kalkylera med det.

Ha en trevlig semester förresten, fyra veckor där nere är inte illa.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-15, 09:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Hyra bil

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og ta ALLTID bilder av bilen mens utleieren leverer den.
Det gör jag alltid. Även när jag lämnar den.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-15, 11:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hyra bil

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det gör jag alltid. Även när jag lämnar den.
Vi tar og alltid bilder av bilen vi leier, føles bra å ha
- men har aldri tenkt på å ta når vi leverer
Takk for tips, Janne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-15, 11:41
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Hyra bil

Tycker de var länge sedan det reserverades något belopp på kortet vid hyra, Det skulle väll vara Budget i Skottland som reserverade motsvarande en soppatank sist.

CDW Räcker normalt, det som är lurigt är försäkringarna inte täcker en del: (damages to under the car, glas, trays, inside, wheels, antenna or damages due to traffic offences) samt gäller inte på "unpaved surfaces" så inte på grusvägar tex, det är bra o ha med sig.

Ica o medmera mer har bra försäkringar som täcker självrisk, man får åter det man erlagt mot kvitto, (medmera mer har även den fördelen att de inte har valutaväxlingspåslag) ( Ica )

Jag funderar på att hyra av auto union, är det någon som provat dem? verkar vara en grekisk broker , de rekommenderas på TA en hel del , lite bättre priser än auto europe, eller har någon något annat bra tips i Kalamata, får gärna vara en lokal aktör med gott renome? Tänkte försöka boka bil innan mars så Ica får stå för självriskförsäkringen
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-22, 11:45
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Hyra bil

Tack för alla bra svar. Folksams "Resklar" har vi faktiskt redan. Reservation av belopp på ett kort kan vi leva med men inte bottenlösa avtal med olika undantag där självrisken inte går att betala bort.
Bra ide' att kolla med Avis i Sverige för att få ett vettigt förslag. En månad på
Peloponessos är nog inte dumt. Vi gamla öluffare har aldrig varit där men nu spanar vi lite inför pensioneringen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-25, 23:02
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hyra bil

Vi har använt oss av Autoeurope.se närmare 20 gånger. Man kan köpa självriskeliminering samtidigt som man hyr eller på plats. Vi ett tillfälle blev vår bil allvarligt påkörd när den stod parkerad, vi gjorde polisanmälan som vi lämnade in, o allt var täckt av försäkringen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-26, 09:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Hyra bil

En lokal uthyrare! Har dock själv ej hyrt via dem.
http://www.mycarrentals.gr/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT