Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-26, 20:11
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Hej allihopa ...kom bara att tänka på... ...hur är det med de här små "odjuren" i september på Karpathos och i Lefkos? ...hmm...fanns mycket av dessa "små" insekter på Tilos förra september... ...lite jobbigt kring frukosten bara...



/ Maggy
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-26, 21:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Har varit på K flera gånger i september och aldrig stött på några av dessa små kryp. Förmodligen finns de väl där som överallt annars, men då i så liten omfattning att jag inte minns en enda gång som jag besvärats av dem.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-27, 00:21
esons avatar
eson eson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 58
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Jag kan bara bekräfta det som Masse säger.
Det finns inga skäl till att oroas för småkryp i Lefkos.

Jag har bott i Lefkos åtta gånger (veckor). Hälften av gångerna i början på juni och övriga i augusti/september.
Jag har överhuvud taget inte reagerat på förekomsten av mygg, getingar etc, vilket väl talar för att det inte är något problem.
Självklart kan väl en och annan sandfluga visa sig liksom en del annan fågelmat men min känsla är att det snarare är glesare med ohyra i Lefkos än på många andra öar.

Absolut oproblematiskt att sitta barbent på balkongen för en sen kvällsfika och titta på månen över Kassos.

//eson
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-27, 18:53
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Jag är ganska känslig mot mygg och har vissa år i Lefkos haft besvär juni och juli. Jag har även sett andra som fått en hel del myggbett. Skulle tro att det varierar år från år beroende på hur mycket det regnat. Problemet med de grekiska myggen är att de sällan varken syns eller hörs. Jag vidtar numera alla försiktighetsåtgärder såsom MyggA, myggmaskin på rummet samt täckande kläder vid behov. Jag har kompisar som alltid åker till Lefkos i september och de har sällan haft problem. Getingar har jag aldrig sett men det finns en variant som brukar finnas i pinjeträden och kan stickas rejält. Man får ha lite koll.

Lotta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-28, 00:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Kanske är det så att det är skillnad på juni och september. Men det var ju september som du funderade över Maggy, och det verkar ju lugnt.

Däremot var jag en gång för ett antal år sedan i Agios Prokopios på Naxos. Och på kvällarna när vi satt på tavernorna där längs stranden så inträffade nästan "gatlyktsförmörkelse". Dvs myggsvärmar som var så täta att gatlyktan nästan förmörkades. Men de drogs ju till ljuset och vi satt i mörkret så det var inga problem.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-01, 09:45
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Tack, för era synpunkter nu blev jag lugnad Låter alldeles underbart med Lefkos, med vackra solnedgångar, med många morgon- och kvällsdopp Ja, jag reser ner 6 september och 2 veckor på Three Dolphins...längtar så himla mycket dit...



/ Maggy
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-07, 22:50
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Fanstastiska ägare på 3 Dolphins så du kommer säkerligen få en toppensemester! (Vi bodde ej där men åt där både lunch middag och frukost ett par gånger hehe)

Vi var där i juli, lite tidigare än dig, men vi såg inte en enda mygga eller geting på hela veckan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-09, 13:01
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Re: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Fanstastiska ägare på 3 Dolphins så du kommer säkerligen få en toppensemester! (Vi bodde ej där men åt där både lunch middag och frukost ett par gånger hehe)

Vi var där i juli, lite tidigare än dig, men vi såg inte en enda mygga eller geting på hela veckan
Åh vad underbart det låter Om jag förstått det rätt så är det också enkelt att vistas där, även som "ensamresenär" ...ser mycket fram emot att få träffa de trevliga ägarna, den goda maten och de fina stränderna...


/ Maggy
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-09, 15:12
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Det är lätt att vara ensamresenär i Lefkos. Man lär snabbt känna både lokalbefolkningen och andra turister. Det är dock lätt att fastna för en taverna eller resturang särskilt om du bor på samma ställe. Mitt tips är att besöka flera tavernor under din vistelse. Missa inte Ammos och Dramountana. Även hotell Krinos har bra restaurang. Lunchtid är Central och Golden Sands bra val. Three Dolphins där du ska bo har också sina specialiteter.

Lotta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-09, 15:59
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av LottaB Visa inlägg
Det är lätt att vara ensamresenär i Lefkos. Man lär snabbt känna både lokalbefolkningen och andra turister. Det är dock lätt att fastna för en taverna eller resturang särskilt om du bor på samma ställe. Mitt tips är att besöka flera tavernor under din vistelse. Missa inte Ammos och Dramountana. Även hotell Krinos har bra restaurang. Lunchtid är Central och Golden Sands bra val. Three Dolphins där du ska bo har också sina specialiteter.

Lotta
Lotta, håller helt med dig... ...det är lätt hänt att lojaliteten hamnar på restaurangen "hemma" Min plan är att "smyga" runt den första veckan och besöka de restauranger du nämner...några extra luncher, drinkar och middagar blir det säkert på Three Dolphins... Verkar ju inte som att jag kommer att känna mig "ensam" där i Lefkos i alla fall Hur långt är det till Krinos från Tree Dolphins? Kommer alldeles säkert att sätta mig i vattenbrynet, i solnedgången, med en god Irish coffee också någon kväll...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-09, 18:53
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Hotell Krinos ligger strax innan man kommer fram till Lefkos by. Det tar max tio minuter att gå från Three Dolphins. Det finns även några tavernor på infarten till Lefkos innan Krinos. Ska du stanna två veckor kommer du ha gott om tid att hitta dina favoriter. Mitt emot Krinos ligger en liten minimarket med lägre priser än de som ligger i byn.

Lotta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-09, 19:37
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

[QUOTE=LottaB;361279]Hotell Krinos ligger strax innan man kommer fram till Lefkos by. Det tar max tio minuter att gå från Three Dolphins. Det finns även några tavernor på infarten till Lefkos innan Krinos. Ska du stanna två veckor kommer du ha gott om tid att hitta dina favoriter. Mitt emot Krinos ligger en liten minimarket med lägre priser än de som ligger i byn.

Aha Tack för dina tips LottaB!! Ja, jag har gott om tid att strosa runt och hitta mina favoriter ...fixar ju inte att "bara" ligga på stranden i 14 dagar ...lite "shopping", ett glas vin här och där och många trevliga luncher och middagar lär det allt bli... Åh vad jag ska njuta...


/ Maggy
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-10, 08:11
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Ja Dramountana är nästan ett måste! Spännande att gå in i köket och få höra om dagens färsks fångst och beställa utefter det
Ligger på udden mitt i mellan stränderna!
De har även en filial ett par meter innan udden, vid stranden. Nybyggt o fräsht, bra lunch! Och ägarna är helmysiga!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-10, 08:40
LottaBs avatar
LottaB LottaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Norra Småland
Inlägg: 48
Standard Sv: Re: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
De har även en filial ett par meter innan udden, vid stranden. Nybyggt o fräsht, bra lunch! Och ägarna är helmysiga!
Så Dramountanas nya ställe har öppnat? När vi var i Lefkos förra året i juni/juli fick vi veta att det skulle bli invigning vilken dag som helst. Dock blev allt fördröjt bland annat pga att den beställda ugnen inte gick att få in genom dörren. Lösningen blev till slut en kranbil som fick lyfta upp ugnen via terassen

Lotta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-10, 11:29
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

...har googlat lite och kollat videos nu på Karpathos Dramountana ser väldigt mysigt ut...ja, hela Lefkos såklart... ...jag är lite nyfiken... vad är det som gör att många blir helt förälskade i Karpathos? Det är tydligt att Karpathos har väldigt många återvändare...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-10, 11:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
vad är det som gör att många blir helt förälskade i Karpathos? Det är tydligt att Karpathos har väldigt många återvändare...
Människorna!

Ja, sen tillkommer ju den dramatiska naturen, de fantastiska stränderna, den goda maten, de mysiga små byarna ... Men framför allt människorna.

Karin
38 dagar kvar!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-10, 12:07
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Människorna!

Ja, sen tillkommer ju den dramatiska naturen, de fantastiska stränderna, den goda maten, de mysiga små byarna ... Men framför allt människorna.

Karin
38 dagar kvar!
Vad härligt hoppades just på det svaret Människorna naturligtvis allt det andra också
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-05-11, 13:05
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Sv: Re: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av LottaB Visa inlägg
Så Dramountanas nya ställe har öppnat? När vi var i Lefkos förra året i juni/juli fick vi veta att det skulle bli invigning vilken dag som helst. Dock blev allt fördröjt bland annat pga att den beställda ugnen inte gick att få in genom dörren. Lösningen blev till slut en kranbil som fick lyfta upp ugnen via terassen

Lotta
Ja det var nyöppnat när vi var där mot slutet av juli
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-01-17, 17:58
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Det blev inte Karpathos och Lefkos för mig förra året ...men...i år kommer det att bli... ...två veckor i september...och med tanke på alla positiva kommentarer angående Karpathos, och Lefkos, både här och på Kalimera på Facebook känns det helt rätt för mig att få komma till just Karpathos och Lefkos Tack, för alla synpunkter jag har fått!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-09-20, 17:32
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Mygg/getingar/ (stora) blomflugor på Karpathos

Hej på er Om fem dagar är jag i Lefkos och ska bo på Three Dolphins ..."nerbantat" till en vecka...men i alla fall bättre än ingenting alls... Tack igen för alla era tips!! De kommer jag att ha mycket väl nytta av ...ska verkligen bli så roligt att få upptäcka karpathos och lefkos, ytterligare en ny ö för mig!!


/Maggy
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT