Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-22, 22:17
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Usch vad jag känner mig tjatig! Här sitter jag och knåpar och läser allt möjligt för att kunna få ett hum vart jag ska bo på Kreta! Känns som jag ska vara borta ett halvår! Men när jag nu för första gången sätter min fot på Kreta, vill jag helst hamna "rätt"!
Så hjälp mig, snälla! Vart ska jag åka? Giorgiopolis? Agia marina? eller vad finns det mer? Tar flyget till Chania och tar bussen till byn som du föreslår?? Åker troligtvis 22-30 sep, alltså ganska sent? Är allt öppet? Vill sola, bada, shoppa lite och äta. Har frågat er förr, men tar gärna mot fler svar! (Tack snälla Joppan för all info om Giorgiopolis!!)
Från en idag väldigt velig Ioslina
  #2  
Gammal 2006-08-22, 23:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Jag skulle välja Rethymnon. Enligt min smak är den staden klart bäst för det ni vill ha och göra! Och där är det ingen risk att "allt" är stängt även om det är sent på säsongen.
  #3  
Gammal 2006-08-23, 09:03
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag skulle välja Rethymnon. Enligt min smak är den staden klart bäst för det ni vill ha och göra! Och där är det ingen risk att "allt" är stängt även om det är sent på säsongen.
Håller med, skulle också valt Rethymno.
  #4  
Gammal 2006-08-23, 11:20
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Paleochora om du gillar FINA BAD och ändå lagom "liv och kiv".
Även Georgiopolis är prima i det avseendet.
Jag har aldrig bott i Agia Marina,bara rest igenom.Men för min smak verkar det alldeles för tingligt och tangligt.Säger detta, eftersom du ju gillar Ios.
1987 letade jag efter ett Ios-alternativ och fann då just Paleochora på södra Kreta.Var där ytterligare 5-6 ggr.
Trevliga människor, god mat,lagom stor by/stad.Mycket vackra omgivningar.
Nära till underbara stränder som är alldeles öde,om man vill.Båtutflykter till Elafonissi-stranden eller ravinen och underbara vandringar!
  #5  
Gammal 2006-08-23, 11:40
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Hej Ioslina! Har skickat ett privat meddelande till dig.
  #6  
Gammal 2006-08-23, 13:56
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Joppan här!

Tycker personligen att Paleochora (ursäkta stavingen) ligger lite off på nåt sätt, har kört dit och stannade och badade och käkade några timmar men det kändes som att det låg så långt från allt, men vi tycker ju olika.

Du vet ju vad jag tycker, men Rethymnon är det ju mer puls och shopping i förståss för det är ju större.

Jag säger bara: "Jag trivs bättre i G-polis under mitt eucalyptusträd och luktar på, tja inte vet jag men här trivs jag iaf"
  #7  
Gammal 2006-08-24, 18:24
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Hej,

mmm, jag hade inte valt Rethymnon. Jag väljer hellre västra delarna.

Bra Strand = Ag Marina
Mycket bra Strand = Falassarna
bra mat= Leventis i Pano Stalos
bra mat= Diktinia i Kolymbari
bra mat = Droussia 4 km inåt landet från Platanias

Bra boende med mindre antal tourister Maleme, Kolymbari & Kissamos
Ag Marina är helt ok, 10 min in till stan (ca 9€ med taxi 1 vecka sedan)
20 min med taxi från Flygplatsen

Om du skall in till Chania, ta taxi till Hotel Porto Venezio i gamla hamnen, ta tavernor i närheten av hotellet = inga turistfällor

/Nico
  #8  
Gammal 2006-08-24, 22:04
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Har en kollega som hamnade i Maleme en gång och det var tråkigt tyckte dom, för mig personligen så är Chaniakusten bara en stoor väg med mycket trafik och lite omysigt, många hotell och så och det har till och med greker tyckt till om till mig. Hamnade själv i Agio Apostoli en gång och det var inte vad jag kommer att återvända till måste jag säga.

Men som sagt vi tycker ju så olika och tur är väl det för annars var ju alla på samma ställe eller ?!

Har en bekant som åker till Kato Stalos var och vartannat år och hon trivs där så det är ju olika vad man vill ha och vad man är ute efter.

Joppan
  #9  
Gammal 2006-08-25, 14:51
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Joppan,

jag håller helt m,ed dig. Jag är halv-grek och trivs definitiv INTE med alla turister, men jag har hittad mina "diamanter" på västra sidan.

Sedan har jag faktiskt en lite favorit mellan Rethymnon - Heraklion
Panormo

När det gäller Maleme så tycker ja att det är bra utgångspunkt för utflykter till västra delen.

Men helt klart finns det många olika smaker och många olika ställen att åka till som tillfredställer all.

Nico
  #10  
Gammal 2006-08-26, 23:40
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Naturligtvis Anissaras eller Analipsi! Kanske inte Greklands bästa stränder men små söta byar och perfekt om man vill åka runt med t ex bil! Lassithi, Elounda, Iraepetra bl a
  #11  
Gammal 2006-08-27, 10:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Träffade några som besökte Analipsi för en tid sedan och de beskrev en ganska trist ort med alldeles för mycket turister.

Eva
  #12  
Gammal 2006-08-27, 10:40
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Om jag en gång reser till Kreta (5 gånger räcker kanske) så väljer jag absolut östra Kreta. Kreta är ingen favorit för mig...

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-27 klockan 12:38. Anledning: för långt citat
  #13  
Gammal 2006-08-31, 09:33
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Träffade några som besökte Analipsi för en tid sedan och de beskrev en ganska trist ort med alldeles för mycket turister.

Eva
Ja, smaken är som baken! Vi var där 2003 och trivdes utmärkt! Då var det väldigt få turister! Vi upptäckte mycket i Analipsi som vi gillade. Hittade en restaurang där vi var ensamma gäster, men vilken mat! Hemlagad mat av mycket hög kvalitet och desstuom billigt! Stelios och hans fru gjorde allt för att vi skulle trivas. Han bjöd på raki, frukt och nötter varje kväll. Dessutom spelade han och sjöng. När vi åkte hem fick vi med oss varsin stor flaska hemgjord olivolja!
För mig är möten med vissa människor oförglömligt, Stelios och hans fru glömmer vi aldrig! Kanske därför östra Kreta är speciellt för oss, pga möten med människor som ger bestående intryck! Jag är en positiv person som har svårt att se något negativt på mina semesterresor. Har aldrig vantrivts, men vissa ställen tycker man ju mer om än andra! Går man en bit bort från turiststråken och är nyfiken så kan vad som helst hända! För mig är det en stor del av mina resor, alla dessa möten

/Ulrika
  #14  
Gammal 2006-08-31, 12:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas
För mig är möten med vissa människor oförglömligt, (...) Går man en bit bort från turiststråken och är nyfiken så kan vad som helst hända! För mig är det en stor del av mina resor, alla dessa möten

Så godt sagt, Ulrika!
  #15  
Gammal 2007-01-28, 09:06
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Hej! Jag minns när jag var i Analipsi för ca 6 år sedan, lärde känna en bonde vi lagade hans bevattningspump, vi drack rake och var där och åt lunch. Vi kunde ibland prata med varandra med hjälp av hans barnbarn
Det är en höjdare på semestern när man kommer nära livet
Jörgen
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas Visa inlägg
Ja, smaken är som baken! Vi var där 2003 och trivdes utmärkt! Då var det väldigt få turister! Vi upptäckte mycket i Analipsi som vi gillade.

Senast redigerad av Zanét den 2007-01-28 klockan 10:56. Anledning: För långt citat
  #16  
Gammal 2007-01-28, 10:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Familjen jag pratat med gjorde många upptäcksfärder i området så svaret om Analipsi har inget att göra med deras semesterupplevelser i övrigt utan bara deras korta beskrivning av Analipsi som sedan en tid tillbaka har en ganska stor mängd charterturister under högsäsong. Trevligt för många men för utslätat för en del. Det måste väl ändå gå att ge någons uppfattning om ett ställe eller sin egen med för den delen utan att någon behöver komma med pekpinnar om hur semestern bör levas.

Eva Svaret med anledning av Ulrikas citat från mitt inlägg. Det är ju några år sedan du var där så något har kanske hänt de senaste tre åren.
  #17  
Gammal 2007-01-28, 13:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Agia Marina, Giorgiopolis eller andra byar????

Tråden är gammal och resan överspelad, därför låser jag den.

inkfish/moderator
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT