Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-04-22, 11:24
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard En fråga om Retsina

Hej alla.

Jag hade tänkt att beställa en låda med Malamatina som jag vet fanns på systembolaget förra året. Men nu finns den inte kvar i sortimentet.


Hittade den här flaskan på 500ml "Kechribari". Någon som har druckit den? Och hur är den smakmässigt om man jämför den med Malamatinan eller Kourtrakin?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-22, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En fråga om Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Jag hade tänkt att beställa en låda med Malamatina som jag vet fanns på systembolaget förra året. Men nu finns den inte kvar i sortimentet.
Malamatinan försvann av någon anledning. Tyvärr.

Vi beställde en flaska Kechribari för att testa om den kunde ersätta Malamatina, men det kunde den inte. Vi tyckte inte alls om den. Kourtraki är mycket, mycket bättre. så köp den i stället.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-04-22, 15:00
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Malamatinan försvann av någon anledning. Tyvärr.

Vi beställde en flaska Kechribari för att testa om den kunde ersätta Malamatina, men det kunde den inte. Vi tyckte inte alls om den. Kourtraki är mycket, mycket bättre. så köp den i stället.
Tack för svar även om jag hoppats på ett toppbetyg. Fördelen med Malamatina och även Kechribari är ju att de finns i småflaskor. Kourtrakin kan bli lite för mycket när det bara är jag som vill dricka ett glas Retsina till maten.

Undrar just om man kan påverka systemet på något sätt så de tar in Malamatinan igen??
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-04-22, 21:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: En fråga om Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg

Undrar just om man kan påverka systemet på något sätt så de tar in Malamatinan igen??



Hej, svar på din fråga är nej. Anledningen är att Malamatina har funnits i beställningssortimentet och det betyder att Systembolaget endast "tillhandahåller" de produkterna att kunna beställas. De tar alltså inte ansvar för om en produkt finns att beställa eller ej, den importör som har Malamatina har av någon anledning valt att stoppa denna möjlighet för oss privatkonsumenter.


Jag tycker också att detta är trist, Malamatina har varit överlägsen i kvalitet och även pris. Jag tycker i så fall att "Retsina Cambas" som också finns att beställa är riktigt bra. Det är den som förut hette Boutari men bytte namn och etikett sedan. Den är frisk och ren i smaken, har bra balans med kådasmaken. Tyvärr dyr, 99 kronor och krav på hel låda vid beställning men gå ihop med kompisar vetja och ta hem en låda i alla fall.


/Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-04-22, 22:29
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: En fråga om Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg

Undrar just om man kan påverka systemet på något sätt så de tar in Malamatinan igen??



Jag ger ett ytterligare svar på denna fråga......


Man kan inte påverka Systembolaget på något sätt för att en viss produkt ska bli tillgänglig, eller på något annat sätt över huvud taget. De är ju ett statligt företag med uppdrag att förvisso sälja alkoholhaltiga (och mer och mer, EJ alkoholhaltiga) produkter MEN det är också kopplat till folkhälsoskäl i en del andra instanser (t.ex Folkhälsoinstitutet) så uppdraget är ju mångfacetterat, minst sagt.


Jag tar inte ställning i någon debatt eller diskussion om ovanstående är bra eller inte, det jag skriver ovan är ren och skär politik men som sagt hälsokopplat, vilket givetvis är av största vikt i och med alkoholens kända skador och följder (samt enorma kostnader mm.).


Det POSITIVA är att produktutbudet är i ABSOLUT VÄRLDSKLASS, både i det ordinarie sortimentet samt nämnda beställningssortiment. Just retsina intresserar som synes mig, det finns just nu hela 8 olika sorter att köpa, en i butik (Kourtaki) och 7 att beställa och detta har ALDRIG TIDIGARE funnits i Sverige. Det är i rätt mening en del i mångfalden, retsina anses inte vara gångbar att tillhandahålla i butiker men de finns ändå i min mening, i "överdriven mängd" att beställa. Jag har varit i kontakt med flera importörer av alkohol och alla har eller har haft retsina FÖRUT men inte längre. De anser inte att det finns anledning att ha kvar produkterna i butikerna. Men beställas kan de, tyvärr är de dyra vilket jag också tycker är trist. Men de FINNS och köper man tillräckligt många........


.........så kan statistiken visa Systembolaget att det finns ett intresse att lansera en viss produkt till butik. MEN.........då ska du köpa HUNDRATALS flaskor och det lär kosta "SKJORTAN".......


Så, tyvärr kan man som sagt inte påverka annat än att KÖPA........en ganska trist aspekt men jag tror inte att den är annat än att......typ.....FETHAJA.




/Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-04-23, 13:55
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Hej, svar på din fråga är nej. Anledningen är att Malamatina har funnits i beställningssortimentet och det betyder att Systembolaget endast "tillhandahåller" de produkterna att kunna beställas. De tar alltså inte ansvar för om en produkt finns att beställa eller ej, den importör som har Malamatina har av någon anledning valt att stoppa denna möjlighet för oss privatkonsumenter.


Jag tycker också att detta är trist, Malamatina har varit överlägsen i kvalitet och även pris. Jag tycker i så fall att "Retsina Cambas" som också finns att beställa är riktigt bra. Det är den som förut hette Boutari men bytte namn och etikett sedan. Den är frisk och ren i smaken, har bra balans med kådasmaken.


/Hasse
Ok. Tack för tipset på Cambas. Man får väl hoppas att Malamatinan kommer tillbaka igen genom importören eller en ny som vill importera den.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-04-23, 22:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: En fråga om Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Ok. Tack för tipset på Cambas. Man får väl hoppas att Malamatinan kommer tillbaka igen genom importören eller en ny som vill importera den.



Malamatina finns "dessbättre" i restaurangsortimentet så exempelvis en väl vald grekkrog någonstans i landet serverar den till en matbit. En annan importör än den som nu tar in den kommer det inte att bli, tyvärr.




/Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-05-02, 20:32
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Retsina

8/5 kommer Malamatina in igen till systemet 2 vanliga och en rosévariant

https://www.systembolaget.se/sok-dry...ery=malamatina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT