Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-28, 10:22
deleelsia deleelsia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 24
Standard Karpathos i maj

Jag och min sambo funderar på att åka nånstan i Grekland
sista veckan i maj...men vart?
Jag är inne på Karpathos, men när jag läst resebreven så
skriver alla om att det blåser en del...och i maj är det väl
inte så varma vindar kanske? Är det nån som har vart där vid
den tidpunkten som kan berätta?
Elller har ni några andra förslag?

- Jennie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-28, 11:32
deleelsia deleelsia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 24
Standard Sv: Karpathos i maj

...undrar även om alla balkonger har havsutsikt på Zephyros Village.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-28, 11:58
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Karpathos i maj

Citat:
Ursprungligen postat av deleelsia
...undrar även om alla balkonger har havsutsikt på Zephyros Village.
Framgår ej av deras hemsida ,men havet ligger så nära så det knappt behövs.Väldigt fint hotell,har varit där o kollat i höstas. Cia

Senast redigerad av Kalimera den 2005-05-04 klockan 09:35. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-28, 12:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karpathos i maj

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Framgår ej av deras hemsida ,men havet ligger så nära så det knappt behövs. Väldigt fint hotell, har varit där o kollat i höstas
Som jag minns det så ligger några av byggnaderna i vägen för de andras havsutsikt, så att säga, så jag tror inte att man ser havet från alla balkonger samt att man nog bara ser en liten strimma hav från vissa. OM det var havsutsikt från alla balkonger så skulle de med all sannolikhet skriva det på hemsidan... Men som Cia säger så är det bara 50 meter till stranden, så nog finns det möjligheter att se havet ändå

När Mikke loggar in nästa gång kan han svara - han håller ju på att slita ihjäl sig med målerijobb där exakt just nu
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-28, 18:10
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Karpathos i maj

Jeg har vært på Karpathos et par ganger i mai. Det har blåst endel der ja, men det har ikke vært kalde vinder. Det begynner jo å bli godt og varmt der nede, sjekk for eksempel Weather online. Der har de en veldig bra værmelding og du kan også se hvordan temperaturen har vært de siste årene til forskjellige tider. Været varierer jo litt, og man kan jo selvsagt aldri være sikker på noe som helst. Vi hadde en dag i forfjor, i mai, da det kom et helt vanvittig uvær innover land, det var som en svart vegg. Det regnet vannrett, havet var i fullstendig opprør, og grekerne sto bare og ristet på hodet. Akkurat da uværet kom, satt vi på en taverna i Amopi, og innehaverne på denne tavernaen kjørte oss faktisk hjem til hotellet, de tok ikke sjansen på å la oss gå. Kanskje vi hadde fått flygende parasoller i hodet.. He, he. Vel, dagen etter skinte solen igjen, havet var helt stille, og vinden var borte. Det var imidlertid solsengene og parasollene også. De lå på bunnen utover i sjøen, så det ble en del dykking for å få samlet dem sammen igjen. Dette været er virkelig en sjeldenhet så sent i mai, og jeg tror nok ikke dere kommer til å få sånt vær. Mest sannsynlig får dere det godt og varmt, med ganske varme vinder.

Vennlig hilsen Nora
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-28, 22:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos i maj

Hej! Haer kommer det en direktrapport fran Karpathos bl.a fran Zephyros....Jag bor i rum nr 1, d.v.s direkt pa backen, sa jag ser inte havet, men mar bra aenda....for jag vet var det aer.... Man ser havet fran alla balkongerna, atminstone fran dom rum jag varit i.....Just nu aer det hektiskt, ety de forsta danska gaesterna kommer imorrn.Som tur aer aer det endast 12 pers och tre rum som gar at forst....Det mesta aer malat, nu ska vi ta kaellar-muren imorrn.Poolen aer fylld, det tog tva dar och borden aer linoljade.... ....Vad betraeffar blasten, sa aer den huvudsakligen fran sydvest, vilket gor att Pigadia ligger i lae.Det blaser ljumma vindar och himlen aer bla......Idag skickade Aeolus lite fran norr.....som omvaexling....det var uppfriskande. Det fejas och donas,asfalt tas bort och sten kommer istaellet, nya tavernor och rent av en ny bathamn halls det peau med.....Kom hit&kolla !!!Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-29, 09:33
deleelsia deleelsia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 24
Standard Sv: Karpathos i maj

Tack för alla svar!
Nu börjar jag få en lite klarare bild om allt.
"...ljumma vindar och himlen aer bla..." Åhhh längtar ner.
Nu ska jag bara övertyga sambon att Karpathos är det
rätta stället...men det lät nog inte bli så svårt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-29, 17:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos i maj

Hej!
Idag,fredag aer det kanonvaeder.Har letat mig upp till Hotel Amarilis, daer jag inte varit forut.Inget maleri idag, utan lite ledig, sa jag moppar runt lite peau mafa, s.a.s.....Amarilis ligger lite snett ovanfor Mertonas och verkar fraesht och fint.Yannis, aegaren, kom stormande uppfor backen har visat mej runt och beraettar om framtida foraendringar.
Solen skiner,ca 26+ och ikvell ska det visst bli epitafios, d.v.s man tar ut helgonen och baer dem runt stan.Imorron sen brakar det loss da man tar fram bomberna och smaeller av dom utanfor kyrkan.Jag brukar geau dit fast med oronpropparna djupt instoppade.....

En gang for flera ar sen naer jag satt pa Caf'e Scala nere vid hamnen sa small det utav attan ute i vattnet....nan kastade en dynamitpatron fran en bil......ujuj!!!!Fast det har visst lugnat ner sig lite med aren det daer med smaelleriet.....som tur aer.....Nu ska jag dra mig mot Zephyros, det kom 12 pers fran Holland idag och poolen klarnade sou smaningom naer vattnet fick filtreras som tur var.....
Klart slut fran Karpathos, Pigadia for idag....kanske....
Vi hors,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-29, 17:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Karpathos i maj

Ha det så trevlig påsk där nere.

Hoppas du blir bjuden på mycket god påskmat
Låter skönt att du åker runt med moppen och inte jobbar hela tiden

Önska Glad Påsk till alla vännerna där nere

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-03, 23:23
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos i maj

Hej peau Er!Paskfirandet var litet men trevligt! Tog moppen for till Vroutsas,daer Mor Irni och Far Michailis har en stuga, byggd 45 med stooor ugn som rymmer visst 7-8 lamm peau aluminium-fat.....Daer var hela slaekten Panaretos och det kaekades friskt och kastades lite bomber, men inte vid bordet....
Nu aer aentligen Pasken over och den vanliga aktiviteten har kommit igang.Idag var Xroni och jag till Pelagos och kollade over det hela.Jag har idag hyvlat av trae-racket som vetter mot gatan.Det var gammalt och sprucket, men meningen aer att det ska bli det mest hand-och smekvaenliga raecket pa Karpathos, hihi......Nu har jag hyvlat klart, imorrn ska det slipas av och oljas med linolja, haha......Jag forsoker infora linoljan varhelst jag kan.....Ni far vael beraetta om jag lyckats med det om i kommer dit, ok?? Naer Pelagos kommer igang aer skrivet i stjaernorna, men jag tippar kanske till kommande lordag?? Har inte hort Pelagos-cd:n aen, men ska ta med mig x antal cd hem till Karlstad for den som aer intresserad.Dom har visst lagt peau staemmor och grejer minsann.....

Vaedret har varit so-so, ganska mycket vind, men det finns alltid att gora, bl.a har Andreas och jag donat med avlopps-pumpen igen, den vilar i fem manader och kanske daerfor fallerar den, vad vet jag....Nu funkar den iallafall och Andreas aer ute peau Natet igen, det var en trevlig snubbe daer idag och grejade det.Nu ska jag drulla hemat i den grekiska natten, vi hors!!Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-04, 10:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Karpathos i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Har inte hort Pelagos-cd:n aen, men ska ta med mig x antal cd hem till Karlstad for den som aer intresserad.Dom har visst lagt peau staemmor och grejer minsann.....
Den kommer att införskaffas på plats i slutet av juli.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
bl.a har Andreas och jag donat med avlopps-pumpen igen, den vilar i fem manader och kanske daerfor fallerar den, vad vet jag....Nu funkar den iallafall och Andreas aer ute peau Natet igen
Eh....... avloppsnätet???

Karin
bara LITE avundsjuk...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-05, 13:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos i maj

...hehe....avloppspump....den fina grejen som pumpar latrinet vidare....Den maste funka, annars blir det inte kul..... N u funkar den.....
Allt vael, nu till Pelagos, startdatum skall visst bestaemmas idag.....Aterkommer med besked.
Adieu for now,
Mikke

(KfK) ps.idag varmt och relativt lugnt....pust.....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-05, 14:35
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Karpathos i maj

"det kom 12 pers fran Holland idag och poolen klarnade sou smaningom naer vattnet fick filtreras som tur var....."

Och jag som trodde holländare var ett renligt släkte

//PO
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-05-05, 22:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos i maj

.....hehe....du missforstar mig(medvetet), latrinet gar INTE ut i poolen......hehe......Det vore vael forskraekligt.....
Allt vael, sitter just nu hos Yannis pa Amarillis Hotel och anvaender hans fraescha keyboard, till skillnad fran cafeernas....Idag har det varit VARMT, och milda vindar, nu aer sommarn haer!!! Imorrn ska jag till tandlaekarn Dimitrios Spanos, det ska bli intressant!! Aterkommer med mer rapporter.....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT