Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-28, 16:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Funderar allvarligt på Karpathos...

Hej alla kalimeror...

Efter att ha läst flera års resbrev och lusläst katalogerna, så lutar det nu åt Karpathos-hållet. Då vi brukar vara ett sällskap på fyra vuxna och två barn och alla har olika önskemål, så funderar jag på Amopi. Där skulle barnen, farfar+pappsen kunna snorkla, nära till stranden, A/C etc. Buss går till Pigadia, så att man kan komma ut på restaurang på kvällarna, men återstår en fråga... Svärmor gillar ju att shoppa. Keramik, handarbeten, läder, badkläder etc. Kan hon finna detta i Pigadia eller kommer hon att suckta efter tidigare års resmål? Hur står och livlig är Pigadia - nu menar jag inte nattliv, men just lite shopping och strosa runt, hitta trevliga restauranger där de inte lurar en med hutlösa priser...

Det är svårt när alla har olika behov...

Hoppas Micke/Karinfp/någon anna som har besökt Karpathos kan ge en liten fingervisning av detta!

Hälsningar
Gita
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-28, 16:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Ni gör helt rätt som funderar på Karpathos. Vi fastnade för ön också som alla andra .Pigadia tycker jag är en lagom stor stad med härliga gränder att strosa i. Finns gott om affärer och härliga restauranger. Det var lagom med turister också. Inte för mycket.
Amopi var en härlig strand (eller ,flera stränder),fast vi besökte bara en.
Härligt vatten att snorkla i.
Jag tyckte det var lite glest med bussturer mellan Pigadia och Amopi.
Vi åkte från Pigadia vid 9 tiden(tror jag) och bussen hem från Amopi gick först vid 16 tiden.
För mig skulle Amopi kännas lite avlägset att bo i.
Nästa gång väljer jag helst boende lite utanför centrun nära stadsstranden. Det tar bara 10 minuter att gå till stan och till favorittavernan Pelagos mara några minuter

Läs gärna förra sommarens resebrev från Karpathos så får du mera tips och erfarenheter av oss alla som var där

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-28, 16:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Efter att ha läst flera års resbrev och lusläst katalogerna, så lutar det nu åt Karpathos-hållet. Då vi brukar vara ett sällskap på fyra vuxna och två barn och alla har olika önskemål, så funderar jag på Amopi. Där skulle barnen, farfar+pappsen kunna snorkla, nära till stranden, A/C etc. Buss går till Pigadia, så att man kan komma ut på restaurang på kvällarna, men återstår en fråga... Svärmor gillar ju att shoppa. Keramik, handarbeten, läder, badkläder etc. Kan hon finna detta i Pigadia eller kommer hon att suckta efter tidigare års resmål? Hur står och livlig är Pigadia - nu menar jag inte nattliv, men just lite shopping och strosa runt, hitta trevliga restauranger där de inte lurar en med hutlösa priser.
Smaken är ju som baken och andra har säkert en annan uppfattning om saken. Men jag skulle ju inte välja Amopi. Visst är det fint där, och det är absolut värt ett besök, men det finns en del som talar emot att bo där.

Först och främst när det gäller busstrafiken så är den minst sagt sparsam. Räkna till exempel inte med att kunna åka buss tillbaka från Pigadia på kvällarna.

Sen finns det VÄLDIGT många andra fina bad- och snorkelställen runt ön, och Pigadia är ett bättre utgångsläge för bussar och utflyktsbåtar.

Vad gäller shopping så visst finns det butiker! Och att strosa runt och hitta tavernor är inte heller något problem. Men Pigadia är inte en så kallad "mysig, typiskt grekisk stad" (förstå mig rätt), utan en vardagsnära stad där man som turist befinner sig mitt i ett vanligt grekiskt småstadsliv, där verkstäder, frisörer, snickare med mera samsas med juvelerare, biluthyrare, tavernor och ouzerior. De renodlade butik- och tavernastråken är ganska få och små.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-28, 17:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Instämmer helt med föregående talare! Dvs Amopi är nog trevligt att spendera någon dag på, men det finns inget att göra där förutom att bada. Där finns några hotell, ett par tavernor och en liten supermarket, det är allt. Tar ni bussen in till Pigadia på kvällen, måste ni dessutom ta taxi tillbaka hem igen. Bo hellre i Pigadia och åk ut till de olika stränderna när ni vill ta en heldag. Stranden i Pigadia är inte dum alls, det går både att bada och snorkla där. Och så kan man ta buss eller taxi till Amopi eller Lefkos. Det finns även badbåtar som tar en till de små, läckra stränderna längs östkusten.

Pigadia är en perfekt stad att strosa runt i. Det finns många affärer av olika slag och mängder av restauranger, tavernor, kafeer och barer med mycket rimliga priser. Vi själva föredrar att bo "mitt i smeten", eftersom vi just strosar runt flera gånger om dagen. Men ni skulle kanske - som Riitta föreslår - trivas bättre litet längre bort från själva centrum av staden, där stranden är litet bättre och man slipper trafiken. Det är ju inga enorma avstånd det är fråga om, direkt, man går lätt in till centrum på tio minuter, som sagt, och det ligger restauranger och affärer utmed hela vägen. Själva nattlivet kan vi inte säga så mycket om, eftersom det inte börjar förrän vi är hemma och i säng. Vi brukar ta kvällspromenaden sådär runt midnatt, och då är det visserligen ganska mycket folk ute och promenerar, men det kändes ändå rätt lugnt.

Ni kommer säkert att bli helnöjda med ert val! Själva åker vi ner den 15 juli och blir där i två veckor. Vi kanske ses?

Karin
108 dagar kvar...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-28, 17:16
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Hej!
Som konsul hafver jag icket att tillägga, bara instemma med ofvanstående.....Jag blir SÅ glad och förnöjd när jag ser mina extra-konsuler skriva så gott om öa..... Välkomna!!!
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-29, 10:20
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

OK, blev lite deppig, då Amoopi såg så bra ut - just för barnen, att snorkla. Och Aegean village har enhetspris för barn. Men hittade nu Zephyros Village, vore det kanske bättre för oss? Hur är stranden där, finns det något att se för snorklarna?

Funderade nästan på Kreta, Platanias igen, men där kan det vara så strömt och vattnet var inte populart bland våra killar, inget att se eftersom det är så strömt så det inte är klart i vattnet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-29, 10:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
OK, blev lite deppig, då Amoopi såg så bra ut - just för barnen, att snorkla. Och Aegean village har enhetspris för barn. Men hittade nu Zephyros Village, vore det kanske bättre för oss? Hur är stranden där, finns det något att se för snorklarna?

Funderade nästan på Kreta, Platanias igen, men där kan det vara så strömt och vattnet var inte populart bland våra killar, inget att se eftersom det är så strömt så det inte är klart i vattnet.
Amopi är fint och många barnfamiljer skulle säkert uppskatta att bo där med flera härliga badvikar, bra tavernor och lugn och ro. Beror på vilken ålder era killar är i och vad som egentligen passar för just er är det svårt att säga för någon annan. Resan mellan Amopi och stan med taxi tar inte många minuter och om ni åker under högsäsong går det fler bussar än under låg och mellansäsong. Kanske upplevs staden som tråkig för mindre och halvstora barn och stranden är inte heller särskilt bra där. Jag har bara besökt Karpathos i augusti månad men tillbringade då tre veckor där och tycker absolut att ni ska ge ön en chans.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-29, 10:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Men hittade nu Zephyros Village, vore det kanske bättre för oss? Hur är stranden där, finns det något att se för snorklarna?
Bra val. Bra, lång strand. Den varierar mellan stenig och sandstrand, så man kan välja. Lugnt, skyddat vatten inne i viken. Nära till centrum för svärmor Ännu närmare till Pelagos! Och, som sagt, lätt att ta sig därifrån till alla de andra stränderna som finns runt ön!

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-29, 12:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Ja här är en till som tillfullo håller med i alla lovorden !!!!! Jag tror oxå på Zehpyros för er.Amopi är som sagt ett härligt ställe att bada på ,men inget annat.Badutflykterna med båt är såååå härliga. Cia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-29, 12:12
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Detta kräver lite fundering... men vad säger ni - är Pigadia tråkigt för en 11-åring och en 14-åring som gillar att snorkla/bada i havet + poolen/ lyssna på musik/äta god mat/handla lite krafs, t-shirts, kepsar etc?

Vi vill inte ha disco/fulla ungdomar/hård trafik men mysig kvällspromenad o god mat med några små affärer...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-29, 12:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
är Pigadia tråkigt för en 11-åring och en 14-åring som gillar att snorkla/bada i havet + poolen/ lyssna på musik/äta god mat/handla lite krafs, t-shirts, kepsar etc?
Inte alls. Allt detta går att göra i Pigadia. Både T-shirtar och kepsar finns att inhandla, och några riktiga krafsbutiker ligger till och med längs promenaden in till stan från hotellet i fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Vi vill inte ha disco/fulla ungdomar/hård trafik men mysig kvällspromenad o god mat med några små affärer...
Låter precis som Pigadia... På kvällarna stänger man dessutom av hamnpromenaden och kvarteren runt för biltrafik, så man kan promenera i lugn och ro och titta på folk. Fulla människor såg vi inte alls till. Möjligen dyker de upp senare på natten, det vet vi inget om, för då sover vi.

Karin
partisk???
nej, snarare förälskad! (saknar en lämplig smiley här!!!)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-03-29, 19:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Inte en full människa såg vi heller och inget störande nattliv från ungdomarna
Barnbarnet (8 år förra sommaren) stortrivdes i Pigadia.
Spelade minigolf med morfar på väg mot stranden.
Zephyros skulle vi gärna bo. Andreas och Maria tar väl hand om sina gäster

Riitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-03-29, 20:22
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Om dine barn vil trives i Pigadia? Det tror jeg helt sikkert.... Der er det mer variert enn i Amopi, mer å finne på.
Vi var første gang på Karpathos (Pigadia) i 2000, da var våre gutter 9 og 12 år. Etter dette har det vært flere besøk på øya, og guttene kan ikke tenke seg å dra noe annet sted i Hellas, enda de oxo har vært på Kreta (Platanias) og Samos.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-03-29, 23:08
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Hei!

Her kommer en litt annen mening enn de andre. Vi har vært på Karpathos 3 ganger, reiser ned for fjerde gang i juni. Første gang bodde vi i Pigadia, neste gang valgte vi Amopi, Aegean Village. Og vi forelsket oss fullstendig i Amopi. Bodde der 14 dager forrige sommer også, da på Argo. Veldig fint der og, men der hadde de ikke svømmebasseng. For meg spiller det ingen rolle, men vi har to barn på 11 og 13 år, som syns det er deilig med basseng. Så i år blir det Aegean igjen. Ungene elsker også dette stedet. Det er dessuten fullt mulig å finne en koselig taverna om kvelden og ha det riktig så koselig også i Amopi. Golden Beach og Four Seasons er faktisk to av mine yndlings-restauranter på hele Karpathos. Og betjeningen på disse stedene er utrolig hyggelige og gjestfrie! For å komme oss litt rundt på øya, har vi leid biler av en som heter Manolis nede ved Votsalakia hotell, også en svært trivelig kar! I sommer hadde han forøvrig et par nydelige hunde-valper som ungene lekte en masse med. Måtte hilse på hver dag. Selvsagt er det stille i Amopi sammenlignet med Pigadia. Så vi reiser ofte inn dit på kveldene. Drosje har det aldri vært noe problem å få tak i, og det er bare noen minutters reisevei. For ungene er Pigadia en herlig by, som oppleves som veldig trygg. Og da blir det selvfølgelig mye mer avslappende for oss også. Men selv om Pigadia er super, vil vi bo i Amopi. Det er noe med atmosfæren der, spesielt på dagtid, som jeg liker så godt. Og stranden der! Den er nydelig. Nei, for meg er absolutt Amopi stedet å bo, og Pigadia stedet å reise til for å nyte kvelden. Ikke bare for meg forresten, men hele familien er enige i det. Vi hadde det flott den gangen vi bodde i Pigadia også, ingen tvil om det, men da vi først oppdaget Amopi, var vi solgt...

Reisefeber-hilsener fra Nora (75 dager igjen...)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-03-30, 10:17
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Hei Nora,

Det låter så som vi hade det på Rhodos, när vi bodde i Kalithea, vi åkte in till stan nästan varje kväll. Och det var trevligt, men det är ju ett extra besvär. Jag kan inte riktigt bestämma mig än, eftersom det hörs så många positiva röster från båda lägren! Vi får ha ett familjemöte om detta . Jag hade också bestämt mig för Aegean Village, men slängde in frågan om Amopi hit till Forumet, och nu har jag myror i huvet...

En sak:


Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Selvsagt er det stille i Amopi sammenlignet med Pigadia. Så vi reiser ofte inn dit på kveldene. Drosje har det aldri vært noe problem å få tak i, og det er bare noen minutters reisevei.
Kommer du ihåg hur mycket en taxi kostade, enkel resa? Vi är 6 personer, så vi får räkna med två bilar, och skall man in varje kväll, så måste man räkna med det i budgeten.

Jag vill också tacka er alla för era tips och tid/energi ni lagt ner på detta (speciellt Karin o Mikke), min "gubbe" var alldeles greklandsjuk igårkväll och ville åka på en gång. Till Zephyros... Och "tyvärr" blir det Finland denna sommar för släktens skull, men absolut Grekland sommaren 2006. Och absolut Karpathos...

Gita
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-03-30, 20:23
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Hei.
Vi reiser også til Karpathos i år,24.Juli,2 uker.Har aldri vært der før,men vi har lest så mye fint om øyen her på Kalimera at vi fikk lyst å prøve.Palagia by virket fristende med litt liv og røre og Amopi lokket med sine fine strender.Dette løste vi med å være 1uke på hvert sted.Apollo ordnet det,litt dyrere ble det,men pytt sann.Vi er 2 voksne som har reist mye i Hellas og elsker landet.Vi skal 2uker til Kreta i Mai også,våren der er helt fantastisk.Gleder oss veldig til begge turene.

ANNE
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-04-01, 22:46
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Det syns jeg hørtes veldig smart ut! Det er hyggelig å bo i Pigadia, men Amopi er stedet i mitt hjerte. Hvilket hotell skal dere bo på?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-04-01, 23:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Hej!
Strax ovanför Amopi finns ett område som kallas Lakki.Från denna plats ser man ut över Amopi-bukten som en örn.......Där byggs det lite stugor/stavlos som så småningom kommer att kunna hyras av intresserade.Har varit där och spanat lite, men än så länge krävs nog en offroadhoj eller jeep för att ta sig fram.Dock smids planer på att fixa till en avfart från södra huvudvägen, d.v.s den som går till flygplatsen och Afiarti..Om så händer blir det mkt lättare att komma dit....just nu väntar "dom" på lite elektricitet.....siga, siga.....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-04-02, 11:01
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Det virker som om det blir bygget en del i Amopi. Aegean Village var helt nytt og hadde bare hatt åpent en uke da vi var der i 2003. Da hadde de akkurat påbegynt Votsalakia, ved siden av Argo. I fjor sto Votsalakia nesten ferdig da vi var der. Men vet du om det har blitt noe svømmebasseng der, Mikke? Det var planer om det, men vi gikk og kikket litt der, og lurte igrunn på hvor de isåfall skulle plassere det. Kunne godt tenke meg å bo på Votsalakia neste gang, det ligger veldig bra til, syns jeg. Men vi vil helst ha svømmebasseng. Amopi Bay rett oppe i gata der har svømmebasseng, tror jeg?

Nora
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-04-02, 13:04
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Funderar allvarligt på Karpathos...

Hej !!
Tyvärr har jag nog har rätt dålig koll på Amopi, är sällan där......Men man borde kanske ta en sväng dit och se hur det utvecklar sig med vägar och pooler.......
Mvh.
Mikke
(KfK)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT