Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-07, 11:28
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Antalet katter

Ovanligt lite katter på Naxos, tyckte vi. Första veckan såg vi ett tiotal katter. Det var ungefär lika många som vi såg per dag på Samos förra sommaren och året innan. På Rhodos för många år sedan drällde det av brunsvarta magra katter kring muren, minns jag.

Är en del öar mer kattrika än andra? Finns det någon "kattpolicy", att man avlivar eller kastrerar katter? Mer katter på landet än i städer - eller tvärtom? Ökar antalet turister förekomsten av katter eller är det tvärtom?

Noterade tre katter med halsband!

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-07, 11:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Antalet katter

Ja du, vi ställde oss samma fråga i våras när vi kom till Naxos.
Svaret vi erhöll var att myndigheterna tröttnat på kattplågan och utfärdat ett dekret vari alla kattägarna på ön ombads hålla sina kattor inomhus, alternativt förse dem med ett rött halsband. Tre dagar i April.

Gift utlades och i förväg utsedda jägare fällde varje katt de såg samt dumpades alla de döda kattorna i stora containrar för vidare transport mot okänd destination.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-07, 11:41
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Antalet katter

Tack för snabbt svar, Arne. Då låg det någon i min misstanke att man avlivar katter.

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-07, 12:15
Marion Marion är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 17
Standard Sv: Antalet katter

Jeg syns det var mye mindre både katter og løshunder på Kreta i år også. I fjor var det 2 - 3 "faste" katter på hotellet og 1 hund, i år så jeg ingen... Syns også det var færre hunder inne i Chania.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-07, 12:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Antalet katter

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Svaret vi erhöll var att myndigheterna tröttnat på kattplågan och utfärdat ett dekret vari alla kattägarna på ön ombads hålla sina kattor inomhus, alternativt förse dem med ett rött halsband.
Gift utlades och i förväg utsedda jägare fällde varje katt de såg
Arne
Det bästa för den som ville behålla sina katter måste då varit att hålla dem inomhus, för inte hjälper ett rött halsband mot utlagt gift

Bra initiativ av myndigheterna på Naxos tycker jag, noterade att det var färre katter- vilket jag upplvde som positivt.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-07, 19:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Antalet katter

Jag har raderat några inlägg i den här tråden - och stängt av en medlem. Fortsätt gärna diskutera ämnet, men kommentarer om de raderade inläggen, eller den avstängda medlemmen, undanbedes.

Janne /Admin / Kalimera
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-07, 20:09
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Antalet katter

På Karpathos fanns det "normalmycket" katter. Många kattungar i olika storlekar. Katterna hade mutat in olika tavernor där de höll till och tiggde vid borden. Det är klart att man föll för sötnosarna!
På hotellet hade de en tjock kastrerad hankatt, det har jag aldrig sett förut!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-08, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 683
Standard Sv: Antalet katter

I Kat(t)apola märkte jag ingen större skillnad. Där var lika mycket katter som förr.
Men visst är det svårt när de tigger vid borden. Den här gynnaren (visserligen ingen katt, men ändå) satt troget vid vårt bord hela middan. Jorå, han fick sig en och annan smakbit



/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-08, 08:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Antalet katter

Jag har ingenting emot katter över lag, men är det någonting jag inte gillar vid måltiderna i Grekland, så är det när katterna flockas runt bordet och stryker sig mot väskor och ben.
Jag tycker helt enkelt att de gör sig bäst på avstånd
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-08, 16:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Antalet katter

Det förekommer på flera öar att frivilliga organisationer försöker och få ordning på kattsituationen. Såg på Karpathos en dam som gick runt med en bärbar bur och samlade ihop katter för sterilisering.

Måste bara visa den här vovven också
Han kom varje kväll till Pelagos (kanske gör fortfarande)
Satte sig tyst och fint vid borden och tittade med sina stora vädjande ögon på oss som åt. Fick han inget så flyttade han sig till nästa bord.
Jag frågade vems hunden var och fick svaret att han kommer från Seven Eleven, en taverna några hundra meter bort
han tyckte väl att maten i hemmatavernan var bra nog
Han var väldigt rund, så han hade tydligt ingen brist på mat



Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-08, 17:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Antalet katter

Riitta roligtatt du nämner Seven Eleven när jag var på Karpathos för rätt många år sen var det en riktigt, riktigt bra taverna med underbar traditionell mat och familjen som ägde stället hade en fantastisk kryddodling.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-15, 13:33
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Antalet katter

Jag älskar katter och djur. Vi har själva två öronmärkta huskatter som går ute och lever livets glada dagar. Jag har inget emot att träffa katter i Grekland eller katter på restauranger som tigger mat. Däremot funderar man ju på hur dessa katter har det under lågsäsong när restaurangerna stänger, turisterna som kanske adopterat en katt för några dagar eller veckor försvinner...

Visst är det grymt att avliva katter, men jag har förståelse för att myndigheterna gör det. Bättre med färre katter som lever ett hyfsat liv än tusen svältande magra stackare.

All heder också till djurskyddsföreningar som kastrerar katter, men deras ideella resurser räcker nog inte. Förhoppningsvis blir djurhållningen bättre med tiden.

Aina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-15, 13:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Antalet katter

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag frågade vems hunden var och fick svaret att han kommer från Seven Eleven, en taverna några hundra meter bort


Haha, ja denna vovven känner vi igen från Seven Eleven. Det är tantens lilla älskling. Men där tigger han inte vid borden, sånt går han tydligen till andra och gör...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-15, 15:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Antalet katter

Det man inte tänker på är vilket "arbete" katterna utför i Grekland! Stanken från soptunnorna,diken m m skulle vara olidlig (speciellt under den varmaste årstiden) om inte katterna fanns och åt upp matrester, slaktavfall och djurkadaver! Vad råttor det skulle finnas!
Att de är slanka är inte = svält, de har sitt ursprung i de orientaliskaraserna och är slankare.Fast mask har de ju alla,det kan man ju lugnt räkna med och kräver därmed mer föda.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-16, 21:32
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Antalet katter

Ja, det har du rätt i Agda, att katterna gör nytta. Vi är så glada över att våra egna katter håller undan mössen (men inte lika glada när de tar småfågel, men för katterna själva är det ingen skillnad förstås). Jag förmodar att kattpolitiken ser olika ut från ö till ö, från stad till stad i Grekland.

Helt klart att det är orientaliska katter i Grekland, ett helt annat huvud, höga ben. I sällsynta fall har jag sett nordeuropeiska katter och då ser man det direkt.

Tidigare när vi varit i Grekland har vi undrat om våra egna katter vuxit när vi kommit hem. De har sett abnormt stora ut i jämförelse med grekiska katter. Så inte i år. Förmodligen för att vi inte alls såg så många katter.

Aina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-16, 22:12
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Antalet katter

När vi var i Rethymnon förra sommaren träffade vi denna mannen i Stadsparken. Han hade mat och vatten med sig till de hemlösa katterna där. Han berättade att han gick dit varje dag och matade "sina" katter. En vänlig och väldigt trevlig man.

Jo det behövs nog en del katter som "städar"upp bland sopor och möss. Men.. det behövs förmodligen en upprensning också ibland. Precis som här hemma i Sverige faktiskt.

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT