Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Mat & Dryck (ej grekisk)

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-08, 18:14
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Äppelpaj

Idag på eftermiddagen har jag roat mig med att baka! En enormt god och enkel äppelpaj blev det så här i höstmörkret!

Skala och skiva 4 stora eller 5 små äpplen i tunna klyftor. Lägg i botten på pajformen. Strö över kanel efter tycke (jag vill ha massor) och 2-3 msk strösocker. Blanda 1 dl vetemjöl med 2 dl havregryn och fördela över formen. Hyvla slutligen över 75-100 gram smör. In i ugnen på 225 garder i 20 minuter. Pajen är klar när "locket" blivit lite knäckigt.

Servera med vaniljsås eller glass. Mums!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-09, 09:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Äppelpaj

Om det är något som kan få mig att längta till Sverige skulle det vara äpplena. Som jämtlänning uppskattade jag oerhört att ha en massa fruktträd på vår tomt i Östergötland.Tre sorters äpplen, päron, biggarråer, klarbär, tre sorters plommon....jag gjorde äppelkakor hela hösten, mmmummms. Det finns äpplen att köpa här med, men det är inte samma sak.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-09, 12:23
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Äppelpaj

Äpplen i trädgården hos Villa K är inte så tokiga att göra smulpaj på. Lite söta men men fullt okay. Mognar mycket tidigare än den svenska varianten, liknar golden delicius i färg och smak. Går däremot ej att göra mos på för det blir konstig smak. Katerina gillar mina smulisar med vaniljsås till och även pajtjuven Mr G som tar sig en bit och knackar på och undrar om jag inte har någon sås. Jag får nog skylla mig själv då jag bakar för jag ställer ut pajen och ett antal pappersassietter med tillhörande skedar. Paj på färska persikor är ytterligare en delikatess som är uppskattad men då passar det bäst med glass till. Vid ett tillfälle sa Katerina åt mig att skillnaden med mina bakver var att de inte är så söta utan man känner fruktsmaken. Jag kan returnera att samma sak gäller med hennes matlagning. Miltals från tavernamaten. Smuldeg är enkelt. 1, 2, 3 heter receptet 100 smör, 2dl socker (mindre söt råsocker), 3dl mjöl röres ihop i en bunke tills det antar smulor. Lägg valfri frukt i botten och strö över degen grädda i 175° tills den ser färdig ut.
Nu blev jag sugen.

Uffe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-09, 19:05
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Äppelpaj

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Skala och skiva 4 stora eller 5 små äpplen i tunna klyftor. Lägg i botten på pajformen. Strö över kanel efter tycke (jag vill ha massor) och 2-3 msk strösocker. Blanda 1 dl vetemjöl med 2 dl havregryn och fördela över formen. Hyvla slutligen över 75-100 gram smör. In i ugnen på 225 garder i 20 minuter. Pajen är klar när "locket" blivit lite knäckigt.
Det receptet har jag för mig att det fanns på havregrynspaketen förr. Vi gjorde den ofta på den tiden när jag jobbade på dagis. Lätt som en plätt att göra. Och jättegod.. alldeles FÖR god..
Tack för att du påminde mig om det..

//Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-11, 23:50
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Äppelpaj

Ända sen jag råkade få syn på den här tråden i början av veckan har jag då och då kommit på mig själv med att tänka på äppelpaj! Tänk vad det är gott!!! Jag hoppas att jag hinner göra det i helgen!

Gick förbi ett fik idag, och kände en härlig doft av kanel! Blev återigen påmind av äppelpaj!

Helena S
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-20, 18:57
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Äppelpaj

Ett tips till Ulf!(och ni andra) Ta 2 dl havregryn och 1 dl coccos, det blir jättegott! Passar till all frukt! Ingegerd
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-20, 19:34
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Äppelpaj

-Ingegerd?
-Istället för vad?
-Mjölet?
Kokos brukar jag använda i stället för ströbröd till mjuka kakor.
Detta tärvar en förklaring.

Uffe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-20, 19:38
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Äppelpaj

Eller, låt lika delar havregryn, grädde, sirap och vetemjöl samt socker puttra i hop, och lägg sedan över skivade äpplen som har lite kanel över sig, in i ugen i ca 20 min, avnjut med vaniljsås...

Camilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-20, 20:27
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Äppelpaj

Detta var nåt nytt Camilla. Måste testa i morgon.
Man gör alltså smeten i en kastrull och häller sedan över i pajform? Och tillsätter äpplen eller valfri frukt.

Uffe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-20, 20:33
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Äppelpaj

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Detta var nåt nytt Camilla. Måste testa i morgon.
Man gör alltså smeten i en kastrull och häller sedan över i pajform? Och tillsätter äpplen eller valfri frukt.

Uffe
Helt rätt Ulf, och en klick smör glöm inte!

Låt sjuda en stund blir lite som en knäcksmet..du häller över frukten och gräddar i 225 g. Super gott jag lovar!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-20, 23:09
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Äppelpaj

Till Uffe! Gör "smulorna" av 2 dl havregryn och 1 dl kokkos, inget vetemjöl, det blir en jättegod brytning.(+ smör och socker)Jättegott på äpplen och päron, men persikor går säkert också bra.Ingegerd
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-21, 09:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äppelpaj

Om äpplena är sura brukar jag pensla med lite grekisk honung och strör över lite farinsocker samt lite råsocker samt naturligtvis massor av kanel. Ett annat bra tips är att ta lite från en vaniljstång och blanda sockret med. Passar till både vanlig pajdeg och smulpajdeg.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT