Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-04, 17:32
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Frågor om Antiparos

Eftersom vi tänkte åka till Paros kan vi ju passa på att ta några dagar på Antiparos om ön passar oss så att säga.

Jag har lite frågor om ön som jag hoppas på att få besvarade här

Kan man hyra moppe på Antiparos eller ska man göra det på Paros och ta med den över?

Spelar det någon roll var på ön man bor? Hur är standarden generellt sett på boendena? Kan någon rekomendera något bra boende? ( Vi vill ha rent och fräscht, balkong eller terrass gärna med fin utsikt, studio eller dubbelrum, kylskap, ev AC, centralt beläget med närhet till supermarket, bakery osv.

Är det fina bad på ön? när jag tittar på bilderna så verkar stränderna inte vara så jättebra över lag...


Hur är byn annars? den ser trevlig ut på bilderna på kalimera.

Och slutligen bör man förboka boende, vi kommer att besöka ön någon gång under juni månad.

/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-04, 18:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Frågor om Antiparos

I Juni finnes ingen anledning att förboka rum på Antiparos. Rumsraggare vänta i täta led vid såväl badbåtens som bilfärjans ankomst!!!

Var bor man? Trevligast är att taga sig boende i Antiparos By, för övrigt den enda byn på hela ön.

Tips på boende: Med den standard du eftersöka föreslås "Lillys Island" just beläget i Antiparos By. Pool, fina en- och tvårumsstudios med all utrustning. Egen hemsida.

Hyra bil och moped. Finnes fyra uthyrare på ön. Vi kunna rekommendera uthyraren som håller till uppe vid Windmill, väderkvarnen strax utanför Antiparos By.

Stränder: Men icke är det att anmärka på de fina stränderna på Antiparos!!

Utmärkt strand uppe vid campingplatsen, samma vid långa stranden efter bilfärjeläget. Zoros-stranden gå heller ej av för hackor....

Tavernor finnes i mängd längs huvudgatan i byn. Taverna 5 F, torgtavernan med flera. Alla servera god och prisvärd mat. Så har du därtill tre-fyra strandtavernor nere i hamnområdet. Bara att välja och vraka.


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-04, 21:11
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Frågor om Antiparos

Hej Alexandra!
Ni behöver absolut inte förboka, det finns gott om boende att välja bland.
Redan vid färjeläget på Paros så börjar erbjudanden om boende på Antiparos att dyka upp. Vi har vid flera tillfällen fått erbjudanden under färjeresan ockå!

När Arne skriver om 5F så vattnas det i munnen, de har övärldens bästa gyros!!
Om 75 dagar har jag just en sådan gyros i min hand!!!

Kicki
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-04, 22:16
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Frågor om Antiparos

Vad bra att man inte behöver förboka då Vet ju inte ens hur länge man vill stanna eller någonting.

Lillys Island verkar vara bra, och 5F får man tydligen inte missa

En annan fråga, kan man ta sig till de olika stränderna med moppe, kan man åka ända fram eller måste man gå? Går det att hitta små vikar eller stränder där det inte är så mycket folk?

/Alexandra som tycker att Antiparos verkar mysigt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-07, 13:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Frågor om Antiparos

Citat:
En annan fråga, kan man ta sig till de olika stränderna med moppe, kan man åka ända fram eller måste man gå?
Ni behöver inte på många meter.
Citat:
Går det att hitta små vikar eller stränder där det inte är så mycket folk?
Det beror på när ni är där, prova Agios Georgios i norr, det är en fin liten strand med inte så mycket folk.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-07, 15:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Frågor om Antiparos

Om du åker till Agios Georgios stranden (Fanstastiskt vackert), så bör du inte missa att inta lunch på någon av tavernorna vid stranden. Där serveras det en speciell sorts getost till greksalladen. Och det kan jag säga. Den är inte av denna världen! Djuren betar förresten på den obebodda ön tvärs över, Despotiko. Går att åka båt dit med.

Som sagt. Missa inte denna greksalladen. Ett minne för livet!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-13, 20:25
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Frågor om Antiparos

Tackar för tipsen! Ska inte heller glömma att prova salladen med osten På Amorgos i Egiali fick jag en sallad med nån speciell inhemsk ost till som var jättegod!

Hoppas att Antiparos blir bra, alla verkar bara ha gott att säga om ön och byn verkar jättemysig...

/Alexandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT