Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-15, 15:05
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard solstolar

Hej
Ett rykte säger att solstolarna i Rhodos är utbytta mot nya och därmed högre priser. Någon som nyss varit inne i Rhodos och badat vid Eli beach eller blåsiga sidan som kan upplysa mig om detta fakta och även kommer i håg priset.
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-15, 17:02
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: solstolar

Jag har inte varit i Rhodos sedan ifjor men det är så här att dom som hyr ut solstolarna äger sina egna solstolar o parasoller. Sen har dom ett möte där dom bestämmer priset så det skall vara lika över hela ön o ifjor betalade fyra euro för stol o parasoll till han vi hyrde av på blåsiga sidan. Då har man stolen hela dagen man är där o solar o badar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-15, 18:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: solstolar

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Jag har inte varit i Rhodos sedan ifjor men det är så här att dom som hyr ut solstolarna äger sina egna solstolar o parasoller. Sen har dom ett möte där dom bestämmer priset så det skall vara lika över hela ön o ifjor betalade fyra euro för stol o parasoll till han vi hyrde av på blåsiga sidan. Då har man stolen hela dagen man är där o solar o badar.
Hm. Ett fall för EU- det luktar kartell
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-15, 19:56
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: solstolar

Det för alla skall ta lika o tänk dom kommer ner till stranden kl 06.00 o gör rent alla sina solbäddar o ställer dom i ordning o sen kör dom till ev sina andra jobb o sen åter till stranden kl 09.00 o sitter där hela dagen till kl 17.00 när dom fäller ihop solbäddarna o parasollerna o sen kör hem. Jag betalar gärna fyra euro till han som vi hyr stolar av för jag vet att han tittar till våra saker när vi går i o badar.

När jag var på Mallorca 2006 så var det olika priser ifrån dag till dag för det berodde på om han fick uthyrt många stolar den ena dagen. Första dagen vi kom ner så fick man bara hyra en stol om man ville dagen efter var man tvungen o hyra två fast man var ensam. Så då flyttade vi till andra sidan o hyrde av en jätte trevlig kille o där kunde man betala för en vecka så kunde ingen annan ta stolarna. Men den först uthyraren fick på näbben för polisen kom dit o tog bort både stolar o parasoller för han hade missköt sig...Skall bli kul o se hur det är på Mallis i år när vi kommer dit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-15, 20:07
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: solstolar

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Det för alla skall ta lika
Det är väl det som är vitsen med kartell
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-15, 20:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: solstolar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är väl det som är vitsen med kartell
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-16, 14:22
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: solstolar

Sitter här och läser om solstolar på Rhodos och känner mig lite undrande. Under alla år vi varit där och hyrt stolar så är det ju myndigheterna som har satt priserna. Vi har en hel del biljetter kvar från det vi hyrt stolar och på dem står det Municipality of Rhodes , nummer på biljetten , priset på stol och parasoll samt skatt, och till sist totalpriset. Nu är det något år sedan vi hyrde stolar på rhodos, vi tycker att det blir för dyrt med detta när man är ute under lång tid så vi har använt liggunderlag istället. Brukar även ha luftmadrass att ligga på och om man lägger den på ett ligerunderlag så är det ju inte någon risk att få punktering och skönt ligger man också. Vi var nere på Naxos i början av maj och då kostade stolarna där 6 euro på St George beach för 2 stolar och parasoll, men då var det ju lågsäsong och mycket få turister så jag kan tänka mig att under juli o augusti är det dyrare.

Margaretha
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-16, 16:38
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: solstolar

Hej

Man på och byter ut stolarna på Eli Beach, tror de flesta snart är utbytta. En del har även bytt ut parasollerna. Jag glömde titta hur det såg ut på Windy Beach i morse men jag tror det är de gamla stolarna där. Jag har inte hyrt någon stol ännu eftersom vi bara är där korta stunder i början på veckan. Men jag tror att priset är4€. För övrigt är det underbart väder, och bra badtemperatur.

Stusse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-16, 16:45
Ninnes avatar
Ninne Ninne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Helsingborg
Inlägg: 40
Standard Sv: solstolar

Jag var på Naxos 2004 och bodde i Ag. Prokopios. Vi hyrde solstolar av dom som hade Nikos taverna. Jag betalade 6 euro för två stolar, hade dom hela dan, som nog är ganska vanligt. Vi var där i augusti, kommer kag ihåg. V H Christina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-16, 17:25
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: solstolar

Var på Lesvos, Anaxos nu i maj. Ingen kostnad för solstolar, köp nåt hos oss så är det ok. Mycket trevligt ställe Hippocampus Bar, ligger nästan längst upp sett från Molyvos/Petra hållet. De var först med detta på stranden i Anaxos. Dessutom vaktas du av två trevliga "vakthundar": Aris och Elli.

Tycker den lösningen är mycket bra. På andra ställen så har jag också upplevt att om du reser ensam får du likväl betala för två solstolar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-16, 20:30
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: solstolar

Jodå,en stor del av stolarna på Ellisidan är utbytta till tämligen tunga trästolar med hjul.Inte helt lätta att släpa runt i sand. Inbyggd utskjutbar bricka på sidan dock,där man kan ställa t.ex en flaska eller burk
"Vår" uthyrare verkade inte helt nöjd med dessa nya stolar. Är det kanske så att besluten tas central,angående vilka förändringar som ska göras på stranden?
På den blåsiga sidan var åtminstone den 7/6 inga stolar utbytta.
Även kioskerna och duscharna på Ellisidan är nu i det närmaste utbytta eller under om/nybyggnad!
För övrigt låg samma turister(även vi) på samma solstolar som de senaste åren
Hälsningar Marouli
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-16, 22:04
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: solstolar

Vad bra att känna till, kommer ner nu på söndag o kommer väl att hyra solstolar någon dag ialla fall.
Vad kostar det att hyra solstolar? Vi är tre personer som kommer ner...

Irene
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-17, 08:29
finlandssvenskas avatar
finlandssvenska finlandssvenska är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Rhodos & Ingå, Finland
Inlägg: 55
Standard Sv: solstolar

Det kostar € 4 / person! Välkomna!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-06-21, 12:47
Hans Olav Hans Olav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: solstolar

Jeg var på Rhodos fra 24 til 31.mai i år. prisen for 2 solstoler og parasoll er 7 euro pr. dag. da har duden hele dagen fra 09:00 til 17:00. Jeg var også på Rhodos i fjor og da var prisen 6 euro. Det er mundighetene som fastsetter prisen og du må be om kvittering hvis du ikke får det. Ellers er grekerne et veldig rederlig og ærlig folkeslag. De lurer deg sjelden. Bra tips om hvor du kan spise enkel rimelig gresk mat. a turen bort fra turismen. Spør gjerne en greker hva han anbefaler. Ha en fin reise.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-06-21, 13:58
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: solstolar

Det är faktiskt lite olika med solstolspriserna på Rhodos...
Prist för de flesta stolar ligger som någon sa på 4 EUR. I Lindos kostar det emellertid 5 EUR av någon anledning.
Om man går till det nya strandcaféet i slutet av Elli beach betalar man ingenting för stolen, förutsatt att man köper något att dricka av servitören. Väldigt trevligt faktiskt, om man gillar musiken de spelar. Det gör man inte alla dagar tyvärr.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-06-22, 11:03
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: solstolar

Jag tycker de nya trästolarna känns miljövänliga och återvinningsbara, tillsammans med parasoller i naturmaterial. Eventuellt kan jag ha blivit lurad..?
Men det är ju långt ifrån alla stolar som är utbytta, så det borde inte vara anledningen till höjt pris?

I Faliraki och Kalithea kostar det fortfarande 3,5/dag.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-06-22, 20:54
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: solstolar

Alla stolarna på Elli beach är utbytta och man håller på att byta parasollerna. Som någon skrev så är de tunga och svåra att flytta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-06-22, 21:22
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: solstolar

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse Visa inlägg
Alla stolarna på Elli beach är utbytta och man håller på att byta parasollerna.
Mmm och ett jävla liv för de!! Jag hittade världens bästa stol precis nere vid vattnet för ett par veckor sedan. Det var snudd på vindstilla nere vid akvariet, söndag och få turister. Jag satt och läste världens bästa bok, hade en perfekt, iskall frappé i näven, och så kommer det en gubbe och gräver ner ett parasoll cirka en meter från min stol. KRAS KRAS KRAS.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-06-22, 21:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: solstolar

Vilken gubbeHur vågade han och störa dig så

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-06-22, 22:29
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: solstolar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vilken gubbeHur vågade han och störa dig så
Eller hur!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT