Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-15, 23:14
lemoni lemoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 11
Standard Faliraki eller Kalithea

Finns det någon som kan tipsa vilken by som kan vara bäst att resa till med barn? Barnen är i åldrarna mellan 1 och 12 år. Vi har funderat på SunWing Kalithea eller Epsilon i Faliraki.
Vi vill gärna ha några lokala tavernor och lite shoping i närheten...

Tacksam för tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-15, 23:35
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Tjaaa.... Har dere mulighet til å velge noe i Lardos (el. nedover der) hadde jeg kanskje valgt det?
På Sunwing har du ikke lokale tavernaer el. shopping i nærheten og dere må inn til Rhodos by. Bussene er ofte fulle da de kommer til Kalithea..., men taxii er alikevel like greit om dere er 4 stk.
Strendene der mener jeg er ganske bra.

Faliraki har flere spisesteder (dog få kan kalles tavernaer) og mye shopping, Men slik jeg tror Epsilon ligger er det ikke noe særlig sjarmerende sted og jeg tror stranden er litt ymse..., rett meg noe om jeg tar feil!

Akkurat hjemkommet fra en nesten en uke i Faliraki sentrum. Fin strand, mye god shopping og en del ok spisesteder, men veldig masete og bråkete etter min smak. Veldig høy musikk fra mange barer om kvelden i "bargata"/gågata....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-16, 10:35
Christina74 Christina74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Där är ju mer barnvänligt i Kalithea men det är så hemskt varmt på den sidan av ön! Vi var i ixia på Forum Beach. Där finns gått om tavernor och shopping i Ixia dock är ej stranden barnvänlig men det fläktar så gudomligt skönt. VI var på faliraki och kalithea och där var det så varmt så vi kunde inte andas och inte en vindpust..
Där finns ett blue star som Fritidsresor har vid havet strax utanför Ixia. DÄr såg jättefint ut för barnen vid poolområdet. Annars rekommenderar jag Varmt Forum Beach där finns något för alla. Barn som vuxna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-19, 16:44
lemoni lemoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 11
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Citat:
Ursprungligen postat av Christina74 Visa inlägg
Där är ju mer barnvänligt i Kalithea men det är så hemskt varmt på den sidan av ön! Vi var i ixia på Forum Beach. Där finns gått om tavernor och shopping i Ixia dock är ej stranden barnvänlig men det fläktar så gudomligt skönt. VI var på faliraki och kalithea och där var det så varmt så vi kunde inte andas och inte en vindpust..
Där finns ett blue star som Fritidsresor har vid havet strax utanför Ixia. DÄr såg jättefint ut för barnen vid poolområdet. Annars rekommenderar jag Varmt Forum Beach där finns något för alla. Barn som vuxna.
Vi har faktiskt funderat på Ixia också men blev lite fundersam om det var så bra med tanke på att stränderna inte verkar så barnvänliga. Fast barnen vill ju ofta hellre bada i poolen. Men så har vi hört att det kan blåsa så väldigt där och är rädd att det ska kännas kallt i maj/juni skiftet..?
Kanske ska kolla in det där hotellet som fritidsresor har i Ixia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-19, 21:20
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Rhodos er ikke mitt favorittøy og vi reiste bare innom der i år forde min sønn så gjerne ville møte sin kompis der....
Om jeg ennå en gang skulle være "nødt" til å reise tilbake ville jeg alikevel ha valgt Falerakisiden.
Ja det kan blåse ganske mye.., noe som kan være deilig i Juli/august..., men i mai/juni kan det kanskje bli litt kjølige kvelder. Strendene er absolutt ikke barnevennlige for helt små barn!
Hva er det som gjør det at det er til Rhodos dere ønsker å reise?

Ia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-20, 08:53
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Det är varmt ute vid Kalithea om man har små barn o då tror jag lämpligaste tiden är o åka första veckan i september för då brukar det inte vara så varmt. Själv brukar jag åka så jag är en vecka i slutet av augusti o första veckan i september för då får man lite av varje.

Jag var för många år sedan på en utflygt till Faliraki för att bada där på sandtranden men gud vad sanden var varm så vi ¨håller oss i Rhodos stad o sen tar vi en utflykt till tassos beach över dagen.

Sunwing har ju allt för barnen o det har ju även Fritidsresor på Blue Star hotellen där är ju Bamseklubben.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-21, 09:54
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Tror nog att Kalitheasidan är bättre på fösrommaren, speciellt för mindre barn. Bättre strand och lugnare vatten. Det kan gå ganska stora vågor på västkusten. Men det är möjligt att shoppingen är bättre i Ixia. Faliraki har haft väldigt dåligt rykte på grund av festande engelsmän, men det kanske är bättre nu? Ja, det är inte lätt att välja, allt har ju för och nackdelar!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-21, 12:15
Monikaki Monikaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Skara
Inlägg: 11
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Jag skulle åka till Ixia, eller Treanda... Faliraki har bra strand men det är det enda.... Kalithea är FöR varmt, sen är det nog bättre att åka på en daxutflyckt dit i såfall... mitt tips till dej är Sea Melody i Treanda...

Citat:
Ursprungligen postat av lemoni Visa inlägg
Finns det någon som kan tipsa vilken by som kan vara bäst att resa till med barn? Barnen är i åldrarna mellan 1 och 12 år. Vi har funderat på SunWing Kalithea eller Epsilon i Faliraki.
Vi vill gärna ha några lokala tavernor och lite shoping i närheten...

Tacksam för tips!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-21, 16:24
Christina74 Christina74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Blåsigt, ja. Men inte så att det stör speciellt inte nu när det är så varmt! Och som du säger barnen är mest i poolen. Det går ju alltid att göra utflykter till Faliraki coh Kallithea om man vill testa någon dag. Men stranden är så het så det går inte att gå på den som vuxen nu på sommaren. Hur ska då ett barn fixa det? Det är härliga vindar så behövs när det är närmare 40grader varmt! Jag hade 3 barn med mig. 1 på 1,5 och 9 och 10 de tyckte det var perfekt! Och det gjorde även vi vuxna!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-21, 17:48
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Citat:
Ursprungligen postat av Christina74 Visa inlägg
Blåsigt, ja. Men inte så att det stör speciellt inte nu när det är så varmt! .... Men stranden är så het så det går inte att gå på den som vuxen nu på sommaren. Hur ska då ett barn fixa det?
Men lemoni ska åka i månadsskiftet maj/juni. Då är det inga problem att gå i sanden, och inte behöver man välja bort Kalithea på grund av värmen heller.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-21, 17:51
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Men Lemoni sier jo at han skal reise i månedskifte mai/juni.... , da er det ikke for varmt i Kalithea el. i Faliraki..., men derimot kan det bli kjølig med vinden om kveldene på Ixiasiden. Vannet er også varmere på østsiden og det kan jo være en fordel på den tiden av året....
Det er fortsatt en god del Engelskmenn (og andre) som fester i Faleraki, dog begynner de gjerne ikke før i 24-tiden..., men barene i gågaten/bargaten "spyr" ut høy musikk fra sånn 19-tiden og det kan være litt plagsomt og ikke helt ok for helt små barn.
Beveger man seg bort derifra er det dog ikke noe problem..., men genuint greskt er det IKKE !

Kalithea vil kanskje være det beste om man klarer å stå ut med at man er avhengig av buss/taxi for å spise på tavernaer eller vil gå å myse litt i butikker...

Eller som jeg nevnte tidligere så ville jeg kanskje heller ha valgt Pefkos el Lardos. Da får dere varmere luft, varmere sjøvann, sand/grus/rullesten-strender uten store bølger og små tavernaer og butikker i gangavstand fra der dere bor (dog ikke så enormt utvalg, dog alikevel større enn i Kalithea, og bare 5 km. inn til Lindos.) Man kan jo alltis leie en bil en dag el. to og ta turen inn til Rhodos for avveksling...
Apollo har flere hoteller med strandbeliggenhet...

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-07-21 klockan 18:13.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-21, 19:05
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Joppan här!

Hade klart valt Kalithea, vi var där -03 och bodde på Sunwing Kalithea och det var toppen för alla barn, där finns allt för dom. Våra barn och våra bekantas barn var mellan 7-14 år och alla tyckte det var skoj där. Inte vet jag om vi tyckte att det var olidligt hett där, varmt var det men det vill man ju ha men har man små barn så är det ju viktigt med en bra och långgrund strand tycker jag. Har bott där det var stenigt och blåsigt på Kreta en gång och det var jättejobbigt för barnen att bada så det blev mycket pool då.

/Joppan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-22, 09:27
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Helt klart Kalithea absolut inte Ixia.
Inte bara pga värme och vind, man störs en HEL DEL av alla flygplan i Ixia.
När det gäller barnvänlighet tycker jag Kalithea är ett mycket bättre alternativ. Visst det blir varmt men det innebär oxå att barnen söker skugga och inte behöver bränna sig. Vinden svalkar skönt på västkusten men den gör oxå att man inte känner exakt hur stark solen faktiskt är...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-22, 12:30
Christina74 Christina74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 22
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Citat:
Ursprungligen postat av Themis Visa inlägg
Men lemoni ska åka i månadsskiftet maj/juni. Då är det inga problem att gå i sanden, och inte behöver man välja bort Kalithea på grund av värmen heller.
Jag har inte sagt att hon ska välja bort utan bara gett mina tips. VI var där nu i mitten av juni. DÅ var det 45 grader i Faliraki utan vind...
Inte så roligt med små barn. DÅ tycker JAG att det är ett bättre alternativ med IXIA och ta utflykter dit istället! Vi har väl alla olika tips och jag delar av mig av mina, det är väl det detta forumet går ut på eller?? Sen är det ju upp till Lemoni och välja vart hon vill åka - eller??
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-22, 14:12
twiggy twiggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 95
Standard Sv: Faliraki eller Kalithea

Ving har ju en jättefin anläggning ute vid Kallithea som även SunGarden tillhör nu. Perfekt för barn, aktiviteter, stora pooler och en fin sandstrand. Sen är det ju inte så långt in till Rhodos stad som man lätt tar sej in till med buss eller taxi. Vi bodde på SunGarden som då tillhörde Always, tyckte det var mysigare än Sunwing. Shopping och matställe var det ju sämmre med, men på dagen är det ju sol och bad som gäller.
Det fanns ett större supermarket på gång avstånd och ett mindre på anläggningen.
Varmt är det väl överallt i Grekland på sommaren, fördelen med att det inte blåser för mycket är väl i så fall att det inte är så höga vågor i havet. Vilket kan vara lite otäckt om man har små barn med sig. Twiggy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT