Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-08-11, 14:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Vi vill skaffa oss nya upplevelser, platser och sevärdheter på våra utlandsresor. Det är nog inte vanligt med kyrkogårdsbesök. Jag har inte besökt Malime men monumentet i Viannos. Nu behöver jag inte resa ända till Maleme, efter att ha läst din utmärkta inlaga om krigskyrkogården, Netwolf! Min gode vän GH gjorde samma sak, när hans hustru i stället låg på stranden och stekte sig. I hans fall ledde upplevelsen till en genomläsning av all tillgänglig litteratur om fallskärmsinvasionen och en sammanställning och slutsatser kring denna. Hustrun blev brun, men inte så länge. Han blev insatt i ett helt nytt intresseområde, vilket tom ledde till att han hoppade fallskärm (tandem) som 80-åring.
Jag säger tack!
/ Jannis
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-08-12, 11:50
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Vi har også vært på den tyske kirkegården, og det som slo meg spesielt var alle 19-20 åringene som lå begravd der. Det er egentlig ufattelige antall mennesker det dreier seg om. Det får en til å tenke på krigs grusomheter, og hvor heldige vi er vi som er født etter krigen.
Kan anbefale turen med det lille toget som vi tok for å komme dit. Vi kjørte videre til Deres hvor vi tok en pause og på turen hadde vi en fantastisk guide, som kunne svare på alt vi lurte på og mere til. Han var gresk, oppvokst i Canada så han snakket flytende engelsk.
Ellers kan jeg nevne at jeg nå leser Jon Michelets bøker om krigsseilerne. Det er virkelig mennesker som fikk oppleve krig på sitt verste, og som heller ikke har fått den honnør de fortjener her i Norge. Dette var også unge mennesker som ble kastet ut i krig uten forberedelser og som ble merket for livet om de kom levende fra det.
Nok om krigen i denne omgang. Om 2 uker reiser vi 2 uker til Thassos.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-08-22, 09:57
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Tack för en mycket intressant läsning! Och jag väntar nu på att du ska plocka fram tidigare reseberättelser ur skrivbordslådan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT