Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-01, 12:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Visst är det så. Men på nåt sätt måste dom få chansen att börja om. Antingen genom kraftiga skuldnedskrivningar eller också genom en egen valuta. Det blir självklart skitjobbigt vilket som. Men ska det fortsätta som nu, med återkommande nya förhandlingar om nya lån/låneutbetalningar för att klara av tidigare lån, blir det ju bara ett utdraget och försvårat lidande. Grekland kommer ALDRIG att kunna betala av de lån de har nu. Även om man får fart på ekonomin. Och hur man ska få fart på ekonomin är mycket en politisk fråga och ett politiskt val. Finns inga naturlagar som gäller detta.
Jag har haft P1 på i bilen under förmiddagen och lyssnat på rapportering från Grekland. Det väger tydligen jämnt mellan Ja och Nej i en folkomröstning. Intervjuade som tänker rösta nej motivererar med att "det kan ändå inte bli sämre, det måste till något nytt", men de vill ändå ha kvar euron. För ja-röstarna handlar det om mer än ekonomi. De är rädda för kaos, för sin civilisation och demokrati. De vill vara européer, inte nån isolerad bananrepublik i utkanten.

Givetvis kommer de inte under en överskådlig framtid att kunna betala tillbaks, men det vet säkert alla inblandade. Vad det egentligen handlar om är om räntekostnader kan hållas på en hanterbar nivå. Kan den det så verkar tiden för Grekerna. Med ordentlig tillväxt så sjunker statsskulden i procent av BNP och det är ju egentligen det man bedömer.

Senast redigerad av laero den 2015-07-01 klockan 13:49.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-01, 14:39
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

...det ser inte ut som att det blir någon folkomröstning på söndag...

http://www.theguardian.com/business/...f-default-live
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-01, 15:04
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Ju mer jag tänker på proffessornissen som tycker att man inte ska resa till vårat älskade Grekland desto argare blir jag...hur ska man ha råd att lösa ekonomin om man inte får några utifrån kommande pengar
Den viktigaste delen för dem är väl turismen ändå?Med turisternas hjälp så
kan det rulla på.
VÄXLA I SVERIGE O RES DIT..BRÄNN PENGARNA SÅ DET KOMMER LANDET TILL NYTTA!!
HASSE
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-07-01, 16:03
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag är ju inget större fan av Vägvalet precis (snarare tvärtom, faktiskt), men jag tycker Theo fått till det riktigt bra på SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article3068098.svt
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-07-01, 16:33
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag är ju inget större fan av Vägvalet precis (snarare tvärtom, faktiskt), men jag tycker Theo fått till det riktigt bra på SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article3068098.svt


Åh så bra!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-07-01, 16:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

I tv-talet som pågår just nu fortsätter Tsipras propagera för att rösta nej på söndag. Till villkoren som han själv förklarade sig villig att gå med på igår kväll.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-07-01, 16:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag är ju inget större fan av Vägvalet precis (snarare tvärtom, faktiskt), men jag tycker Theo fått till det riktigt bra på SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article3068098.svt
Här är väl en till som är inne på ditt spår?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2...overger-euron-
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-07-01, 16:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

The Guardian ställer en klok fråga: but, which package are Greeks voting on? The one that died last night, or the one that’s not been accepted yet?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-07-01, 17:08
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här är väl en till som är inne på ditt spår?
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2...overger-euron-
Absolut. Fler och fler inser väl det absurda och omöjliga i att strypa sej till en ekonomisk tillväxt.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-07-01, 17:43
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I tv-talet som pågår just nu fortsätter Tsipras propagera för att rösta nej på söndag. Till villkoren som han själv förklarade sig villig att gå med på igår kväll.
Vi älskar greker och Grekland men hur mycket jag försöker så kan jag aldrig lära mej hur en grek tänker!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-07-01, 17:47
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...det ser inte ut som att det blir någon folkomröstning på söndag...

http://www.theguardian.com/business/...f-default-live
Jo då det blir det han är aldelses för inskränkt i huvudet för att avstyra det Mr Tzipras!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-07-01, 18:09
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

"You never stand alone"
Karibisk ö mer illa ute än Grekland.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/1/k...e-an-grekland/

Varför är det ingen som startar en "Bail out fund" för Puerto Rico ? Eller andra länder som lever under fattighetsgränsen i världen ? Vad är det som gör att det är så viktigt för oss att "rädda Grekland" till varje pris ?

Tja... för egen del oroar jag mig för mina surt sparade pensionspengar som varit placerade i diverse fonder, vilka gått lite skakigt på den senaste tiden. Så det är ju det där med den egna välfärden i vårat europa.

Det är för mig den största anledningen till att jag oroar mig för hur Greklands framtid artar sig, med eller utan fortsatt "ekonomiskt bistånd" från allt vad de nu heter, alltså kan man säga att jag har rent egoistiska skäl. Men såklart önskar jag allt gott åt det grekiska folket, men just nu ser det lite knepigt ut för deras del, minst sagt. Fast från mig får de inte ett enda frivilligt öre, jag behöver varenda krona jag kan avvara för att hjälpa min frus son i Albanien att hålla sig på fötter. Situationen för unga där är ungefär som den är i Grekland, man kan snacka om nationer som förlorat en eller ett par generationer av arbetskraft och ungdomligt nytänkande. Och det är för j-ligt var än i Världen det nu än handlar om.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-07-01, 18:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
"You never stand alone"
Karibisk ö mer illa ute än Grekland.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/1/k...e-an-grekland/

Varför är det ingen som startar en "Bail out fund" för Puerto Rico ? Eller andra länder som lever under fattighetsgränsen i världen ? Vad är det som gör att det är så viktigt för oss att "rädda Grekland" till varje pris ?

Tja... för egen del oroar jag mig för mina surt sparade pensionspengar som varit placerade i diverse fonder, vilka gått lite skakigt på den senaste tiden. Så det är ju det där med den egna välfärden i vårat europa.

Det är för mig den största anledningen till att jag oroar mig för hur Greklands framtid artar sig, med eller utan fortsatt "ekonomiskt bistånd" från allt vad de nu heter, alltså kan man säga att jag har rent egoistiska skäl. Men såklart önskar jag allt gott åt det grekiska folket, men just nu ser det lite knepigt ut för deras del, minst sagt. Fast från mig får de inte ett enda frivilligt öre, jag behöver varenda krona jag kan avvara för att hjälpa min frus son i Albanien att hålla sig på fötter. Situationen för unga där är ungefär som den är i Grekland, man kan snacka om nationer som förlorat en eller ett par generationer av arbetskraft och ungdomligt nytänkande. Och det är för j-ligt var än i Världen det nu än handlar om.
Det är förfärligt på många platser i världen. Men dels är detta ett Greklandsforum där, först och främst, Grekland diskuteras. Många av oss har vänner i Grekland som kanske drabbats på ett eller annat sätt. Flera av dem som skriver här bor där själva osv.
Sen är det klart att om man har rest till ett land många gånger och kan kulturen väl, älskar landet osv så är det klart man blir väldigt bekymrad och orolig.
Samtidigt kan man önska att man reagerade på samma sätt över situationen i Albanien eller Afrika. Det håller jag med dig om. Och det ena utesluter inte det andra. Många av oss är säkert ekonomiska faddrar eller bidrar på annat sätt. Och å andra sidan så tror jag man som människa reagerar starkast över det som ligger en närmast hjärtat. Oavsett var eller vad det nu vara månde.
Det är en mänsklig faktor som jag inte tror går att göra så mycket åt.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-07-01, 19:00
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Det är förfärligt på många platser i världen. Men dels är detta ett Greklandsforum där, först och främst, Grekland diskuteras. Många av oss har vänner i Grekland som kanske drabbats på ett eller annat sätt. Flera av dem som skriver här bor där själva osv.
Sen är det klart att om man har rest till ett land många gånger och kan kulturen väl, älskar landet osv så är det klart man blir väldigt bekymrad och orolig.
Samtidigt kan man önska att man reagerade på samma sätt över situationen i Albanien eller Afrika. Det håller jag med dig om. Och det ena utesluter inte det andra. Många av oss är säkert ekonomiska faddrar eller bidrar på annat sätt. Och å andra sidan så tror jag man som människa reagerar starkast över det som ligger en närmast hjärtat. Oavsett var eller vad det nu vara månde.
Det är en mänsklig faktor som jag inte tror går att göra så mycket åt.
Jo jag vet att det här är ett forum där man är mest intresserad av vad som angår Grekland, så klart ! Fast du får ursäkta att jag försökte vidga perspektiven lite. För det är inte bara här Grekland är i fokus just nu, det diskuteras och spekuleras rätt flitigt överallt i media nu. Men vad jag framför allt undrar över är vilka tankar som finns hos den person som startat en personlig Bail out fund för Grekland, där är det ingen fadderverksamhet vi snackar om !! Jag ville bara lyfta diskussionen och spekulera lite kring vad grunderna är för denna så kallade "Bail out Fund" och varför det är så viktigt att "rädda Grekland" genom detta som ju inte har så mycket att göra med detta forum egentligen.

Rent egoistiska skäl, eller rent av altruistiska ....... ????
I övrigt bedrivar jag ingen fadderverksamhet, det är mest en familjeangelägenhet och kanske jag inte skulle nämnt det här?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-07-01, 19:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Jo jag vet att det här är ett forum där man är mest intresserad av vad som angår Grekland, så klart ! Fast du får ursäkta att jag försökte vidga perspektiven lite. För det är inte bara här Grekland är i fokus just nu, det diskuteras och spekuleras rätt flitigt överallt i media nu. Men vad jag framför allt undrar över är vilka tankar som finns hos den person som startat en personlig Bail out fund för Grekland, där är det ingen fadderverksamhet vi snackar om !! Jag ville bara lyfta diskussionen och spekulera lite kring vad grunderna är för denna så kallade "Bail out Fund" och varför det är så viktigt att "rädda Grekland" genom detta som ju inte har så mycket att göra med detta forum egentligen.

Rent egoistiska skäl, eller rent av altruistiska ....... ????
I övrigt bedrivar jag ingen fadderverksamhet, det är mest en familjeangelägenhet och kanske jag inte skulle nämnt det här?
Jag förstod att det var en familjeangelägenhet så klart. Du skrev ju det. Men tänkte att det säkert är flera här på Forumet som engagerar sig även för andra ändamål och är faddrar el. liknande.
Ok, jag tänkte att du undrade över varför just vi här på Forumet engagerade oss så mycket i Greklands situation och inte i andra länders.
Europa har ju ett egenintresse i Grekland då Grekland är medlemsstat i EU och i Eurozonen. Själv tycker jag det är bra att media rapporterar så mycket eftersom grekernas situation framkommer nu på ett helt annat sätt än vad det gjorde innan helgen. Många har inte riktigt känt till hur illa det faktiskt är tror jag, trots då att man vetat om att det är kris. Dessutom är ju detta i högsta grad viktiga nyheter för alla EU:s medlemsländer.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-07-01, 19:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Folk må få bry seg om og evt. gi penger til hva de vil. Det har vel med hjertesak å gjøre. Noen støtter Hellas, andre hjerte- og lungesyke, noen støtter Redd Barna, andre Redningsskøytene. Osv, osv. osv. At det er mange på et greskforum som støtter Hellas er jo ikke rart, og det kan jo godt hende de støtter andre saker også, som det ikke føles naturlig å skrive om i dette forumet.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-07-01, 19:24
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Folk må få bry seg om og evt. gi penger til hva de vil. Det har vel med hjertesak å gjøre. Noen støtter Hellas, andre hjerte- og lungesyke, noen støtter Redd Barna, andre Redningsskøytene. Osv, osv. osv. At det er mange på et greskforum som støtter Hellas er jo ikke rart, og det kan jo godt hende de støtter andre saker også, som det ikke føles naturlig å skrive om i dette forumet.
Självklart Men jag menade ikke att det är konstigt att folk här på forumet vill stödja Grekland ekonomiskt eller på andra sätt. Jag menade bara att det är lite underligt att någon i England startar en s.k. bail out fund för att så att säga rädda Grekland. Fast jag förstår nu att jag ikke skulle ha skickat ut denna undran på detta forumet Oki
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-07-01, 19:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Självklart Men jag menade ikke att det är konstigt att folk här på forumet vill stödja Grekland ekonomiskt eller på andra sätt. Jag menade bara att det är lite underligt att någon i England startar en s.k. bail out fund för att så att säga rädda Grekland. Fast jag förstår nu att jag ikke skulle ha skickat ut denna undran på detta forumet Oki
Här förklarar han själv: http://www.theguardian.com/world/201...bt-thom-feeney

Eftersom han säger att han ska betala tillbaka om han inte får ihop till IMF-skulden på sju dagar så tror jag att han lite grand mest ville kolla om det gick. Crowdfunding är ju en lite av en innegrej.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-07-01, 19:42
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här förklarar han själv: http://www.theguardian.com/world/201...bt-thom-feeney

Eftersom han säger att han ska betala tillbaka om han inte får ihop till IMF-skulden på sju dagar så tror jag att han lite grand mest ville kolla om det gick. Crowdfunding är ju en lite av en innegrej.
Aha
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-07-01, 20:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nu (verkar) det var helt klart att det inte blir några fler samtal mellan parterna förrän efter folkomröstningen. Så tidigast på måndag kan nya förhandlingar starta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT