Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-02, 21:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Jeg skal kjøpe ny mobil, og føler meg ganske så "blond" (vel, jeg er blond) når det gjelder dette.

Det viktigste først: Jeg trenger en telefon som jeg kan gjøre tre ting med: ringe, tekste og ta bilder.
Jeg trenger ikke nettilgang, det har jeg mac og iPad til, og fordi jeg har doble utgifter allerede, både til mobiltelefon og nett (i Hellas og Norge), blir nettabonnement til telefonen i begge land for mye å betale for kommunikasjon.

Altså vil jeg ha en gammeldags telefon. Jeg har sett på*
Samsung S5610*http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=779813

Har noen erfaringer med den telefonen? Andre forslag? Er det tåpelig å ikke kjøpe smarttelefon?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-02, 22:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Om du har ett abonnemang på en smartphone så kan du "dela ut" åtkomst till internet till din iPad ifrån mobilen. Så du behöver inte två abonnemang. Jag skulle nog välja en smartphone, med alla dess möjligheter, istället för en vanlig mobil. Men kanske inte en iPhone - det finns andra alternativ.

Jag skulle dock aldrig köpa en Samsung av etiska skäl. Jag köper ingenting ifrån Syd Korea p.g.a. deras förhållningssätt till hundar. Dom äter hundar, kokar dom levande. Eller så slår dom halvt ihjäl dom och sedan bränner av pälsen (när hunden fortfarande är levande) för att sedan stycka dom.
Köpt inget ifrån Syd Korea - och låt dom veta varför!
https://www.google.se/search?q=south+korea+eating+dogs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=nWd1Uum8IoSE4ASEwYDABg&ved=0CF4QsAQ&biw=966&bih=496

http://www.change.org/petitions/south-korea-don-t-eat-dogs-and-cats-boycott-seoul-food-and-hotel-2014-exhibition
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-03, 00:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Om du har ett abonnemang på en smartphone så kan du "dela ut" åtkomst till internet till din iPad ifrån mobilen. Så du behöver inte två abonnemang.
Takk for svar, men jeg er fremdeles veldig blond

For hvordan gjør man det? "Delar ut", altså.
I Norge har jeg nettilgang via sim-kort plassert i iPad'en. Det er den rimeligste varianten jeg har funnet i Norge.

I Hellas har jeg trådløs nettilgang (wi-fi) via en fasttelefon-linje supplert av OTE. Det er den eneste muligheten for raskt nett i Hellas, men den er dyr. (og beklager om jeg ikke kan beskrive dette med faguttrykk, jeg er som sagt idiot når det handler om dette.)

Jeg har også to mobiltelefoner. Jeg bytter Sim-card mellom dem, den nyeste brukes i det landet jeg oppholder meg i, så jeg må ha samme type Sim-card i begge.

Det betyr (som du allerede skjønner) at jeg har to telefonabonnementer, henholdsvis via mitt greske og norske mobiltelefon-Sim-card. Om du vet om en måte å kombinere noe av dette, er jeg svært takknemlig for svar,

Så kan vi heller ta den etiske debatten etterpå

Senast redigerad av Admirala den 2013-11-03 klockan 00:34.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-03, 09:18
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Om du skall köpa en ny mobil, varför inte köpa en där du har två simkort? De finns i Grekland, jag har själv en Sony och jag har kontantkort både svenskt och grekiskt. Man växlar lätt mellan korten när man skall ringa och för att svara behöver du inget ändra.
Naturligtvis kan du ha vilket abonnemang som helst men för mig funkar kontantkort bra.
Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-03, 23:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Jo, Dettis, en sånn dual-sim hadde nok vært en løsning, i forhold til at jeg nå bruker to telefoner.
Men finnes de i den gammeldagse versjonen? Smarttlefoner har en masse funksjoner jeg ikke bruker, og dermed heller ikke gidder betale for. Det er der problemet ligger
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-02, 20:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Hej !!
Ta å kika in på ebay.co.uk och sen skriv in "dual sim phone" i sökrutan, så får du (förutom en del smartphones) många vanliga, d.v.s med tangentbord, telefoner att välja mellan.....T.ex denna: Alcatel One 217D Dual Sim för ca 18 GBP+ frakt ca 8 GBP....
Fast du måste ju förstås bli medlem, men det tar ju inte lång tid. Passa på att skaffa ett PayPal-konto också, sen går det fint att köpa med några klick...
Lycka till !!
Mvh,
Mikke
(som oxo skrotat sin smartphone och återgått till de "gamle med tangenter"....;-)

Senast redigerad av Mikke den 2013-12-02 klockan 20:43.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-02, 21:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

...jag fortsatte av bara farten att kolla på dual sim telefoner och här hittade jag en goding :
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Unlock...item53ffc303b9

...är en liten,go tuffing som (måhända) klarar hård behandling....;-)

Eller denna Nokia : http://www.ebay.co.uk/itm/Nokia-Orig...item3f22aeb8ee

Mvh,
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2013-12-02 klockan 21:06.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-02, 21:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

[quote=Admirala
Smarttlefoner har en masse funksjoner jeg ikke bruker, og dermed heller ikke gidder betale for. Det er der problemet ligger [/quote]

Just det!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-03, 08:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

God ide, Mikke!

Dette løste seg ved en lykkelig tilfeldighet. En bekjent solgte sin måned gamle dual sim (ja, en smart phone ) for halv pris (600 kr) fordi han fikk iPhone gjennom jobben.

Jeg bruker den kun som telefon og kamera, selv om den er full av nett-apper
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-03, 23:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hjelp! Jeg vil ikke ha smarttelefon

Hejsan Admirala !!
Så bra att det fixade sej så galant !! Dock,ta en kik på Ebay.co.uk, där finns mkt trevligt till bra priser....;-)
Lycka till med dual sim-telefonen!!
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT