Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-28, 00:08
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Hej.
Har funderingar på att skaffa mig en mini-lap som jag kan ha med mig på resor o.dyl. Nu har jag hittat denna lilla (10.1") Asus som jag fastnade för. Jag fattar inget när det gäller prestanda osv. jag vill att det bara ska vara till att plugga i kontakten o köra, den ska tydligen väga bara strax över kilot så den passar ju att ha i handbagaget på flyget.
Är det någon som har testat den o har nått att säga om den?'

Irene
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-28, 08:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Har inte testat den och känner heller inte till den. Rent generellt så kan jag väl säga att mini-pc är passé. Jag har en som ligger och skräpar. Har haft med den på resor, men en pc är alldeles för oanvändbar, helt enkelt. Dessutom måste du släpa på en stor o tung ackumulator, då batteritiden med tiden tenderar bli kort.

Själv har jag numera iPad och jag bara fullkomligt älskar den. Den startar på ett kick och batteritiden är lång. Lätt att ta med sig i ryggan och det bästa av allt. Man behöver ingen instruktionsbok, då allt är så smart upplagt att man fattar direkt, hur det fungerar.
Mitt råd är alltså. Köp en iPad. OBS! Köper du däremot en Android Surfplatta, så är en instruktionsbok nödvändig.

/iWolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-28, 09:55
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Jag tycker det är en utmärkt produkt eftersom jag själv har en tidigare modell och tar den med mig när jag arbetar utanför kontoret.
Fördelen är att den har datorns alla möjligheter och blir en reserv till den dator man förmodligen använder på arbetet eller hemma. Idag kan man köpa den för något över 2000 kr.
Det är sant att många anser att produkten är passé, ibland kanske för att hip- faktorn är för låg.
Denna modell har en snabbstarts funktion för Internet.
Glöm dock inte att den behöver kompletteras med en extern DVD- läsare för c.a. 400kr om man vill köra skivor för program eller liknande.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-28, 09:57
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
OBS! Köper du däremot en Android Surfplatta, så är en instruktionsbok nödvändig.

/iWolf
Utan att överhuvudtaget ge mig in i polemik mellan iPad vs Android, så förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. Det är kanske en vanesak men jag har aldrig använt instruktionsbok för mina andoider! Inte ens till den första...

Med det vill jag ha sagt att ASUS har en ny Android med otroligt fina specifikationer. Har dock inte sett den än, den är alldeles ny. ASUS Transformer Prime heter den.
Bara drygt 8mm tunn.
Går att köpa till tangentbord som man dockar och ser då ut som en mini-PC. Batteritiden går då också från mycket bra till extremt bra
Bara som ett litet tips.
Förväxla den dock inte med den tidigare Transformer, utan "Prime"!!


/Sven
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-28, 10:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Jag och Hustrun har varsin ASUS tiotums laptop. Vi har haft dem i tre år och är väldigt nöjda. Batteritiden var klen med originalbatteriet på ynka 2200 Mah, men vi hittade snabbt ett kraftfullare batteri på hela 8500 Mah.

Därmet utökades drifttiden från 2,5 timmar till tio. Kostnaden inkl frakt stannade på 590 Sek.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-28, 10:16
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Jag använder Samsung tab 10.1 (android). Funkar jättebra utan instruktionsbok.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-01-28, 11:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Hehe, ja man har ju olika preferenser. Visste att jag skulle få mothugg. Android-plattorna är säkert bra, men ligger efter iPad vad gäller användbarhet. Det är min uppfattning. Jag har under flera år burit omking på en iPhone och en Android och jämför man dem, så vinner iPhone i 10/10. Bara att avinstallaera en app i Android är en hel vetenskap.
Men men. Frågan gällde ju mini-pc. Jag har hört om Arne o Birgittas kraftfulla batterier (som de verkar ha införskaffat från nån skrotad rysk atomubåt? ). Kanske är ASUS bästa valet vad gäller mini-pc? Såg förresten att Asus Eee Top ET2410INTS fick bäst itest (M3), när de jämförde stora allt-i-ett-datorer.
Själv har jag en Packard Bell Dot och jag är inte nöjd. Skärmen är för liten (går heller inte att vinkla etc som på en platta). Vill man ha större text får man scrolla halvt ihjäl sig. Batteritiden är skitkass. Det var den redan från början (har haft den inne för detta). Den har iofs riktig hårddisk, men batteritiden suger ändå.
Väljer man pc för att man vill ha riktigt tangentbord, så går det alldeles utmärkt att ha det till en platta med. Finns för både Android (som Zappas exempel) och iPad.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-28, 11:33
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visste att jag skulle få mothugg.
/Netwolf
Hur många högupplösta semesterbilder får plats i en Ipåd? Måste man ha fickan full av flashminnen?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-28, 11:44
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
... iPhone och en Android och jämför man dem, så vinner iPhone i 10/10. Bara att avinstallaera en app i Android är en hel vetenskap.

/Netwolf
Som sagt, jag tänker inte gå i polemik...
/Z
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-01-28, 12:16
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Hej.
Har funderingar på att skaffa mig en mini-lap som jag kan ha med mig på resor o.dyl. Nu har jag hittat denna lilla (10.1") Asus som jag fastnade för. Jag fattar inget när det gäller prestanda osv. jag vill att det bara ska vara till att plugga i kontakten o köra, den ska tydligen väga bara strax över kilot så den passar ju att ha i handbagaget på flyget.
Är det någon som har testat den o har nått att säga om den?'

Irene
Nu var det ju inte Ipaddan vs Androiden som jag frågade om (måste bara få säga: Har en SE Experia mini som jag inte har behövt en instruktionsbok till, inte någon av mina andra androidér heller...
Hade jag velat tagit med en surfplatta så hade jag lånat makens Samsung Galaxy Tab, (utan istruktionsbok har jag fått igång den o lekt lite med den)
Som nån skrev: Det är inte hippt längre med mini laptop, då kanske jag få ha den kvar, om någon klåfingrad person är i krokarna, tror att plattorna är mer stöldbegärliga. TROR att pc´n är bättre i solljuset då skärmen kan vinklas+ att man ser tangenterna sämre på en pekskärm i solen.

Har beställt den nu, den gick på 2 200 (tror inte man kan få tag i en platta till samma pris), men fortsätt gärna skriva pos. vs neg. om den
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-01-28, 19:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Hur många högupplösta semesterbilder får plats i en Ipåd? Måste man ha fickan full av flashminnen?
Beror ju på vilken size du väljer. Jag har en 16GB och det räcker gott. Jag för över bilder från systemkameran under resan, utan problem.


Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Som sagt, jag tänker inte gå i polemik...
/Z
Hehe, nä anytime

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Nu var det ju inte Ipaddan vs Androiden som jag frågade om (måste bara få säga: Har en SE Experia mini som jag inte har behövt en instruktionsbok till, inte någon av mina andra androidér heller...
Hade jag velat tagit med en surfplatta så hade jag lånat makens Samsung Galaxy Tab, (utan istruktionsbok har jag fått igång den o lekt lite med den)
Som nån skrev: Det är inte hippt längre med mini laptop, då kanske jag få ha den kvar, om någon klåfingrad person är i krokarna, tror att plattorna är mer stöldbegärliga. TROR att pc´n är bättre i solljuset då skärmen kan vinklas+ att man ser tangenterna sämre på en pekskärm i solen.

Har beställt den nu, den gick på 2 200 (tror inte man kan få tag i en platta till samma pris), men fortsätt gärna skriva pos. vs neg. om den
Gött! Grattis till valet!

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-01-28, 20:32
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Tack, TROR jag gjort ett bra köp. När den kommer så ska jag lägga in hotmail o skype i den + lite musik, så är jag "it for fight" åsså slipper jag dyra hotell-lån av datorer. Förra året så tog Hotell Esperia 7€ för en timme, medans Hotell Annapolis tog 3€ för samma tid. Hotell Carina som jag ska ligga på nu har fritt trådlöst,gratis i "allmänna utrymmen", så står det i hotell beskrivningen ialla fall.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-01-28, 23:18
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Ja, lycka till, låter som ett väldigt bra pris.
Lägg gärna in lite kommentarer om den när du använt den lite?!


/Z
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-19, 12:11
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Hej igen
Har nu använt min lilla "söta" mini-pc ett tag, kan bara hålla med om att batteritiden är kass, ska nog införskaffa ett kraftigare, det behövs märker jag.
Efter en "evighet" med uppdateringar som skulle göras så är den perfekt för det jag ska ha den till. Har kollat på film o lyssnat på musik utan problem. Surfat runt o är även nöjd med detta. Summa summarum, jag är väldigt nöjd med den, liten o kompakt, det vart ett bra köp

Irene
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-19, 17:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Asus 1011px-blk122s (mini-laptop)

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Hej igen
Har nu använt min lilla "söta" mini-pc ett tag, kan bara hålla med om att batteritiden är kass, ska nog införskaffa ett kraftigare, det behövs märker jag.
Din pc har ju en mekanisk hårddisk och den drar ju mer ström, än den mordernare flashdisken. Det går inte att göra ngt åt.
Vad du däremot kan göra är att stänga av WiFi, bluetooth, program som ligger i bakgrunden och kör, dra ned ljuset på skärmen, sänka inaktivitetstiden, öka RAM-minnet (arbetsminnet) mm. Men det viktigaste är dock. Motionera ditt batteri. Dvs, kör slut på det istället för ständig laddning. Låt heller inte lapen ligga oanvänd för länge, utan ladda den då och då.

Följer du dessa enkla tips, så får du en dator med hyfsad lång batteritid, utan att behöva ladda i tid och otid.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT