Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-07-25, 10:53
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Digitalkamera

Jag har ingen exakt koll på vad där är för skillnad mellan Ixus och Powershot, men den förstnämnda klassas som "ultrakompakt" och den senare "kompakt". Den ultrakompakta är dyrare i och med att den är lite mindre, men bildkvalitén är ungefär den samma. Glöm heller inte att det inte är megapixel-antalet som avgör bildernas kvalité. Bilderna bli alltså inte alls bättre ju fler MP kameran har. Snarare tvärtom.

För övrigt är jag fortfarande nöjd med min Powershot! Videofunktionen är överraskande bra och bilderna blir mer än bra. Ända nackdelen är väl som sagt att man behöver en lite större kameraväska pga. grepphandtaget = större plats i väskan. Å andra sidan är det en baggis att fota med en hand på grund av det och man blir dessutom stadigare på handen när man får ett bra grepp. Och då blir bilderna skarpare!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-07-25, 11:29
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag har ingen exakt koll på vad där är för skillnad mellan Ixus och Powershot, men den förstnämnda klassas som "ultrakompakt" och den senare "kompakt". Den ultrakompakta är dyrare i och med att den är lite mindre, men bildkvalitén är ungefär den samma. Glöm heller inte att det inte är megapixel-antalet som avgör bildernas kvalité. Bilderna bli alltså inte alls bättre ju fler MP kameran har. Snarare tvärtom.

För övrigt är jag fortfarande nöjd med min Powershot! Videofunktionen är överraskande bra och bilderna blir mer än bra. Ända nackdelen är väl som sagt att man behöver en lite större kameraväska pga. grepphandtaget = större plats i väskan. Å andra sidan är det en baggis att fota med en hand på grund av det och man blir dessutom stadigare på handen när man får ett bra grepp. Och då blir bilderna skarpare!
Om JAG tolkar det hela rätt med Ixus alla generationer ända sedan APS-kamerans tid till i dag så är Ixus just en ultrakompakt, lite lyxig kamera som ska vara lättanvänd. Jag tror powershoten är mer passande för den som har lite mer fotoambitioner. Givetvis är det också så om utrymme ska sparas till varje pris så är det på beskostnad av annat. Av två sk likvärdiga optik så är den fysiskt större optiken rekommendera.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-07-25, 11:34
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Om JAG tolkar det hela rätt med Ixus alla generationer ända sedan APS-kamerans tid till i dag så är Ixus just en ultrakompakt, lite lyxig kamera som ska vara lättanvänd. Jag tror powershoten är mer passande för den som har lite mer fotoambitioner. Givetvis är det också så om utrymme ska sparas till varje pris så är det på beskostnad av annat. Av två sk likvärdiga optik så är den fysiskt större optiken rekommendera.
Ja, precis så menade jag. Men Ixus har ju också mindre plats. Inte skiljer det många centimeter, men vid Ixus går i alla fall min gräns vad jag stoppar i fickan. PowerShoten har sin hedersplats i väskan.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-07-25, 11:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Panasonic interesserer meg også fordi jeg har fått vite at Leicaoptikken er veldig bra, og det jeg har lest i denne tråden styrker meg i troen på et TZ kamera
- men TZ5 finner jeg ikke på norske nettsteder, men TZ7 - litt dyrere, men verdt pengene kanskje?
Er det et enkelt kamera å finne ut av?
Andre anbefalinger? Jeg er takknemmelig for innspill/hjelp

Kari
Jag har en mycket tidig Lumix med Leicaoptik. Liten display och redan föråldrad teknik. Men jag har så svårt att släppa denna kamera.
Jag hade digital systemkamera som hette Nikon D80 som jag inte var nöjd med, provade tre olika optik. Sedan så har jag en Canon G7 som ligger i skiktet mellan system och kompakt kan man säga. Denna är jag ganska nöjd med. MEN den gamla lumixen tar bilder som slår alla andra kameror när automatiken lyckas göra en optimal inställning.

Jag är en stor fan av Lumix och kommer att byta min G7:a mot en LX3:a eller dess efterföljare!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-07-25, 19:09
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Digitalkamera

Jag handlar alltid på Cyberphoto. Jobbar som fotolärare på ett gymnasie, och maken till service har jag aldrig varit med om. JAg har handlat hos dem i snart tio år, och det är bara det bästa.

Mina privata kameror äro:
en Canon IXUS 70 - kameran som tål allt, inklusive sand, vatten, is & snö. Lagom att ha i fickan på stadspromenaden. Går utmärkt att filma med.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ixus70

En Olympus 7070Wz - suverän "mellankamera" med extremt macro och vridbar bakskärm. Bästa promenadkameran. vidvinkel och zoom. metallhus, och tål att dråsa i stengolv (jag har provat) Inte så tung, men går att fota RAW med (fotonördterm). Går också utmärkt att filma med, samt har TVÅ kortplatser, ett CF och ett XD. Har den oftast hängande runt halsen, med bakskärmen utfälld, som en gammal rolleiflex. mycket diskret att fota med.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=c7070

En Canon 30D system. Tung som ett as, Objektiv Canon 17-55/2,8 och Tamron 70-200/2,8. Har jag mest med mej i bilen på semestern.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=30D

Samosbilderna är tagna med alla tre kamerorna. (se min profil för länk)

Jag har ett ganska tungt handbagage när jag reser, men alla kamerorna fyller sina syften.


Om jag skulle vara tvungen att välja, så blir det IXUS:en som får följa med. Funkar alltid. Manuell inställning, och ändra ISO-talet när det blir mörkt. Annars kör jag alltid ISO 80.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-07-25, 23:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Digitalkamera

Takk for råd og innspill, Siri A, Ricky og Maran

- men dette er ikke enkelt gitt, i dag har jeg sjekket og sammenlignet aktuelle kameratyper til øynene er blitt store og tørre

Har også vært innom de forretningene som selger fotoprodukter i her i byen. t r o r jeg har kommet til at følgende 4 kamera kan være aktuelle for meg:

Casio Exilim EX-H10

Canon Ixus 870 IS

Canon Powershot SX 200 IS

Panasonic DMC - TZ7 ( evt LX3 )

Når det gjeder Canon, Ricky hadde en definisjon på forskjellen på IXUS og Powershot, og jeg h a r fotoambisjoner - men de går ut på å kunne ta b e s t mulige bilder e n k l e s t mulig , dvs uten å benytte manuelle innstillinger

Casiokameraet så jeg i en av forretningene i dag, det f r i s t e r meg, tror jeg får m y e gratis av automatikken

Så er det Panasonic og Leicaoptikken da - noe dyrere er de, men det jeg er usikker på om de har vanskeligere menyer ? - dessuten skrev Elisabet i et tidlig innlegg i denne tråden om sitt TZ3 at man lett kunne komme til å endre valgt innstilling uønsket ( om jeg forsto riktig)....
SÅ.....om det gjelder alle TZ kameraene...

- jeg får sove på det og sjekke her igjen om det kommer noen svar / anbefalinger til meg
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-07-25, 23:32
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Digitalkamera

DPreview har bra tester.

http://www.dpreview.com/reviews/spec...nic_dmclx3.asp

menyerna:
http://www.dpreview.com/reviews/Pana...CLX3/page2.asp

Även cyber testar, men inte menyerna, tyvärr..
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX3
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-07-26, 12:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Digitalkamera

Min första digitalkamera var en Canon Power Shot. Jag var väldigt nöjd med den tills den pajade efter 4-5 år. Köpte då en Canon Ixus 55 som jag också är väldigt nöjd med, men jag har det som Kari, fotar helst helt automatisk utan krångliga inställningar.

Maken har en Canon Ixus 75, den har 3" bildskärm som jag tycker är läckert jämfört med min som bara har 2,5".

Nu efter ytterligare 4-5 år tycker jag att min bildskärm verkar sliten, kan vara svår att se på i stark sol, därför överväger jag en ny, men bara därför, kameran fungerar fortfarande perfekt.

Har tittat på Ixus-modellerna 990 IS, 870 IS och 110 IS som alla har 3" bildskärm. Någon större skillnad på modellerna, någon som vet?

Kari, den största skillnad jag upplevde på Power Shot och Ixus var storleken på kamera. En liten modell passar mitt behov bäst.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-07-26, 14:41
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Digitalkamera

990 verkar vara toppmodellen. Dock lite snål på vidvinkel, men lång zoom.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ixus990

110 är nog ganska lik din mans 75:a, min paps har en sån. Iallafall vad jag kan utläsa av funktioner. bättre vidvinkel än 990
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ixus110silver

870 är utgången, så den ska inte kosta mer än de båda andra, iallafall.
Mittemellan 110 och 990. Lagom zoom, med bra vidvinkel.
Annars är de tre modellerna bra köp om man är van vid Canon.

Nästan det enda som skiljer 110 (Motsvarande 28-112 mm på 35mm kamera) och 990 (Motsvarande 37-185 mm på 35mm kamera) är zoomomfånget. Vill man ha mer vidvinkel eller mer zoom?
Jag personligen skulle nog prioritera vidvinkeln. 38mm(990:an) är för snålt. hade det varit 28mm hade jag nog tagit 990. Å andra sidan har din mans kamera liknande specar som 110:an, (Ixus 75 =Motsvarande 35-105mm på 35mm kamera)så du kan ju komplettera uppåt i zoom med 990:an.

Maen det är efter var och ens smak.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-07-26, 14:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Så er det Panasonic og Leicaoptikken da - noe dyrere er de, men det jeg er usikker på om de har vanskeligere menyer ? - dessuten skrev Elisabet i et tidlig innlegg i denne tråden om sitt TZ3 at man lett kunne komme til å endre valgt innstilling uønsket ( om jeg forsto riktig)....
SÅ.....om det gjelder alle TZ kameraene...
Ja, ratten rörs lätt, till exempel när jag lägger ner eller tar upp den ur kameraväskan och det har hänt många gånger att den varit inställd på något helt annat än "normal" och då har det inte blivit några bilder.

Jag köpte TZ3:an bland annat efter tips här i forumet, men jag har ångrat det köpet många gånger. Färgåtergivningen blir ofta inte bra - men ibland blir den det, och jag vet inte varför. Den verkar lynnig helt enkelt.

Jag fotar i jobbet med en annan Panasonic (DMC-fz50) och den är ofantligt mycket bättre, så det är inte Panasonic i sig jag inte kommer överens med, utan TZ-modellerna.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-07-26, 16:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Digitalkamera

Tack för ditt svar, Marans. Jag prioriterar också vidvinkeln, tror jag, så intill vidare satsar jag nog på en 870, men om jag förstår dig rätt så ska man kanske vara snabb om man fortfarande ska få tag på den modellen?

Jag är ju van vid Canon och tycker om det software som följer med också.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-07-26, 16:12
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Digitalkamera

Jag köpte en TZ5 alldeles innan vi reste till Tilos i juni, så alla bilderna i mitt resebrev är tagna med den. Eftersom jag köpte den så nära inpå så hann jag inte lära mig den ordentligt då vad gäller de manuella inställningarna, utan körde helt och hållet på automatik.
Nu håller jag på och lär mig den och jag måste säga att jag är väldigt nöjd, enkla menyer och framförallt en riktigt bra zoom med bra skärpa.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-07-26, 21:14
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Digitalkamera

Ja, om du ska ha en utgången modell så får man lita på att någon handlare har den kvar i lager och kanske rear ut den, om man nämner att " ja, den är ju utgången...." eller att det är ju en gammal modell...
Öm inte annat kan man se till att få ett 4Gb kort, väska och ett extra batteri "på köpet"
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-07-26, 22:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Min första digitalkamera var en Canon Power Shot. Jag var väldigt nöjd med den tills den pajade efter 4-5 år. Köpte då en Canon Ixus 55 som jag också är väldigt nöjd med, men jag har det som Kari, fotar helst helt automatisk utan krångliga inställningar.

Maken har en Canon Ixus 75, den har 3" bildskärm som jag tycker är läckert jämfört med min som bara har 2,5".

Nu efter ytterligare 4-5 år tycker jag att min bildskärm verkar sliten, kan vara svår att se på i stark sol, därför överväger jag en ny, men bara därför, kameran fungerar fortfarande perfekt.

Har tittat på Ixus-modellerna 990 IS, 870 IS och 110 IS som alla har 3" bildskärm. Någon större skillnad på modellerna, någon som vet?

Kari, den största skillnad jag upplevde på Power Shot och Ixus var storleken på kamera. En liten modell passar mitt behov bäst.
Ja, det er helt klart best mulig automatiske innstillinger jeg er ute etter !!!

- og 3" skjerm skal det være

Om du ikke merket noen annen forskjell på Powershot og Ixus bør jo IXUS være et klart valg!

Nyttig å få vite, Marianne Takk skal du ha
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-07-26, 22:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ja, ratten rörs lätt, till exempel när jag lägger ner eller tar upp den ur kameraväskan och det har hänt många gånger att den varit inställd på något helt annat än "normal" och då har det inte blivit några bilder.

Jag köpte TZ3:an bland annat efter tips här i forumet, men jag har ångrat det köpet många gånger. Färgåtergivningen blir ofta inte bra - men ibland blir den det, och jag vet inte varför. Den verkar lynnig helt enkelt.

Jag fotar i jobbet med en annan Panasonic (DMC-fz50) och den är ofantligt mycket bättre, så det är inte Panasonic i sig jag inte kommer överens med, utan TZ-modellerna.
Etter det du skriver virker det ikke som TZ passer meg heller, dessuten har jeg funnet ut at TZ7 koster mer enn jeg har lyst å bruke!

Takk for nyttig info, Elisabet
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-07-26, 22:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av marans Visa inlägg
990 verkar vara toppmodellen. Dock lite snål på vidvinkel, men lång zoom.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ixus990

110 är nog ganska lik din mans 75:a, min paps har en sån. Iallafall vad jag kan utläsa av funktioner. bättre vidvinkel än 990
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ixus110silver

870 är utgången, så den ska inte kosta mer än de båda andra, iallafall.
Mittemellan 110 och 990. Lagom zoom, med bra vidvinkel.

Annars är de tre modellerna bra köp om man är van vid Canon.

Nästan det enda som skiljer 110 (Motsvarande 28-112 mm på 35mm kamera) och 990 (Motsvarande 37-185 mm på 35mm kamera) är zoomomfånget. Vill man ha mer vidvinkel eller mer zoom?
Jag personligen skulle nog prioritera vidvinkeln. 38mm(990:an) är för snålt. hade det varit 28mm hade jag nog tagit 990. Å andra sidan har din mans kamera liknande specar som 110:an, (Ixus 75 =Motsvarande 35-105mm på 35mm kamera)så du kan ju komplettera uppåt i zoom med 990:an.

Maen det är efter var och ens smak.
- er det spesielt vanskelig å venne seg til Canon, marans

Selv har jeg ikke hatt Canon før, hvilket Canonkamera bør jeg d a velge?
- eller bør jeg holde meg unna Canon

Dette blir jo "verre og verre"
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-07-26, 22:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Jag köpte en TZ5 alldeles innan vi reste till Tilos i juni, så alla bilderna i mitt resebrev är tagna med den. Eftersom jag köpte den så nära inpå så hann jag inte lära mig den ordentligt då vad gäller de manuella inställningarna, utan körde helt och hållet på automatik.
Nu håller jag på och lär mig den och jag måste säga att jag är väldigt nöjd, enkla menyer och framförallt en riktigt bra zoom med bra skärpa.

Ann-Kristin
Det er virkelig flotte bilder i reisebrevet ditt,Annki
Utrolig at du har blitt så godt kjent med ditt nye kamera på så kort tid.

Vi reiser på ferie om 4 uker, jeg håååper jeg får bestemt meg i ganske fort, men det er litt av en "jungel" å orientere seg i.
Var du bevisst på at det v a r et TZ5 du skulle ha?

Senast redigerad av kari den 2009-07-26 klockan 22:56.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-07-26, 23:33
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: Digitalkamera

Haha...nä, Kari, det är lätt att vänja sig vid Canons menyer. Det följer med bra programvara också...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-07-28, 22:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Digitalkamera

Citat:
Ursprungligen postat av marans Visa inlägg
Haha...nä, Kari, det är lätt att vänja sig vid Canons menyer. Det följer med bra programvara också...
Det var godt å høre

- nå har jeg vært opptatt med barnebarn et par dager
Kameravalget er enda ikke gjort
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-07-29, 10:17
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Digitalkamera

Några bekanta var här för ett par dagar sedan och vi bytte bilder från en resa. De fotade bl.a. med en Ixus 870. Kanonfina bilder!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT