Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-21, 15:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Bahnhof

Jag har HSB:s bolina och har tills nu varit tvingad att ha Felia som leverantör. Men från årsskiftet har det släpps in andra IP:s, däribland Bahnhof. De kostar nästan 1/3-del av vad Felia tar för samma hastighet...!

Är det någon här som har Bahnhof eller känner till något om deras tillförlitlighet osv?

Peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-21, 17:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Bahnhof

Läs och begrunda!!!

Razzia mot Internetföretag

I dag gjorde kronofogdemyndigheten ett tillslag mot internetföretaget Banhof, efter en begäran från Antipiratbyrån, och beslagtog vissa datorer. Banhof Internet är skäligen misstänkt för intrång i upphovsrätt.[LIST][*]Tipsa en vän[*]Skriv ut[*]Kommentera[/list]Tipsa en vän om artikeln:

Mottagarens namn:
Mottagarens e-postadress:
Ditt namn:
Din e-postadress:
Meddelande:

Banhof Internet är ett företag som bland annat hyr ut servrar åt internetsajter. Anledningen till tillslaget var en anmälan om att några av dessa sajter använder serverutrymme för att lägga upp upphovsrättsskyddat material, vilket är olagligt.

Efter ett beslut av Stockholms tingsrätt startades en utredning. I morse gjordes en civil husrannsakan hos Banhof och personalen förbjöds att använda sina datorer. Efter att konofogden tagit med datorer där misstänkt material hittats fick personalen arbeta vidare som vanligt.

Henrik Pontén är jurist på Antipiratbyrån. Han uppger i ett pressmeddelande att det handlar om stora arkiv som innehåller över 5000 datorprogram och filmtitlar, 1800 filmtitlar och "så mycket musik att om man vill lyssna på det skulle det ta 7,5 år".

–Vi har haft dem under uppsikt under ett halvår och det här rör sig om ett av de största piratarkiven i Europa, säger han i pressmeddelandet.

Banhof Internets vd, Jon Karlung hävdar att anmälan gäller fyra filmer och åtta musiktitlar. Han medger att det är olagligt att tillhandahålla upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse, men menar att det framgår i alla kundkontrakt att olaglig verksamhet på hyrda servrar inte tillåts. Så fort Banhof får indikationer på att sådant förekommer undersöker de saken, och om det visar sig stämma plockar de bort sajten.

– Det är så en internetoperatör fungerar. Vi får hela tiden höra om olagligheter hos olika kunder, och då tar vi direkt bort det. Men att åtala oss för det, utan att ge oss en chans att ta bort det, är som att åtala posten för att folk skickar olagligt material i brev, säger Karlung till SvD.se.

Banhof Internet har cirka 20 000 kunder som hyr servrar. Antipiratbyrån är en sammanslagning av olika branschorganisationer mot piratkopiering.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-21, 17:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bahnhof

Det där var ju för två år sedan!!! Jag följde inte händelsen särskilt ingående men så vitt jag kan minnas dömdes de inte. Dessutom är Antipiratbyrån en av deras kunder...

Bahnhof är en etablerad internetleverantör, jag har en släkting som är kund hos dem sedan flera år och jag har inte hört annat än att han är nöjd, både med driften och servicen privat och till företaget.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-23, 16:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bahnhof

Inga fler bud? Då slår jag nog till i alla fall. 94:- i månaden för 10 Mbit både upp och ner, i s f 259:- hos Felia. Jag har jobbat både för och med Felia under lång tid och jag är SÅÅÅÅ trött på dem. Fast det finns bra sidor hos dem också. Men tyvärr så märker man som kund väldigt sällan av dem...

Bahnhof kör tydligen egen optisk lina från sina servrar till Bolina, vilket gör att de kan hålla dessa låga priser. Det bör även innebära att förbindelsen ska vara tämligen stabil. Om inte någon bonde kommer och gräver av den förstås...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Läs och begrunda!!!
Jag följde det där med rätt stort intresse. (Jag har lite pirattendenser själv... Enbart på det mentala planet dock. Inte i verkliga världen.) Jag har svårt att se hur Bahnhof kan bli ansvarigt för det som lagras på deras servrar om man inte direkt uppmanar "pirater" att lagra hos dem. Det blev aldrig något av det hela och jag har för mig att både Bahnhof och flera av deras kunder fick skadestånd! Och jag undrar hur mycket "skit" man hade hittat om man kollat Felias servrar. Olagliga filer med film och musik och märkliga hemliga chattrum...

Det är fullkomligt omöjligt för den som erbjuder lagringsutrymme att hålla koll på allt som lagras! Det är ju just därför man skriver i avtalen att den som hyr är ansvarig för det som lagras.

Men tack för artikeln.

Är det till att se fram mot pensioneringen?

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT