Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-09, 22:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Backup av HD

Hej!
Med anledning av en annan tråd här så ska jag ge ett litet tips om ett bra backupprogram som är gratis och funkar bra sedan man lyckats konfigurera det.
Programmet heter Synctoy och är utgivet av Microsoft till de som har en riktig licens på Windows XP, läs mera på http://www.microsoft.com/windowsxp/u...o/synctoy.mspx
Detta program fungerar bra för att ta backup mellan olika hårddiskar som sitter i samma dator, det funkar naturligtvis också om man har flera partitioner men då blir det lite dumt om den enda hårddisken kraschar.
Man gör instruktioner för programmet så att det helt enkelt kopierar valda mappar till den andra hårddisken, sedan kan man göra detta som en schemalagd aktivitet så att det görs t.ex. en gång per dygn med hjälp av schemaläggaren som redan finns i Windows.
Nackdelen med programmet är att det inte går att skicka backupen till en ftp-server, sökvägen kan nämligen inte innehålla "\"-tecknet, detta går att komma runt om man "mountar" en enhet från en annan dator så att man får en enhetsbokstav för den men då blir det genast lite jobbigare.
Själv använder jag programmet Webdrive för att kunna mounta in en ftp-server så att den får en enhetsbokstav, då fungerar det också på bästa sätt men man måste naturligtvis ha igång båda datorerna, programmet Webdrive kostar dessutom en liten slant.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-10, 07:34
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Backup av HD

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Hej! Programmet heter Synctoy och är utgivet av Microsoft till de som har en riktig licens på Windows XP, läs mera på [URL="http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx"] Mvh Janérik
Hur ställer sid detta alternativ till en extern hårddisk?

Lefteris
skakad
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-10, 07:56
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Backup av HD

Hej
Föreslår en separat hårddisk. Skaffade i fjol en på 200 GB som är separat kopplad till datorn. Slås endast på då jag tar backup på mina bilder som jag för säkerhets skull även bränner på CD.
Eftersom jag tar bilderna i RAW och sedan konverterar de jag ska ha till bildspel och webben till JPEG blir det stora mängder utrymme som går åt. Råkade själv ut för en hårddiskkrasccccchhhhhhh för några år sedan. Som tur var hade jag det mesta på CD. Tyvärr tror vi för det mesta att sådana saker inte drabbar oss men det är alltid bäst att ta det osäkra för det säkra.
Jag skulle rekommendera en separat hårddisk.
Häls/Chras
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-10, 21:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Backup av HD

Ur kraschningssynpunkt kan jag ju inte se någon skillnad mellan en extern extra hd och en andra hd inne i datorn, ska vara att man kan råka tappa den externa i golvet lättare då.
Synctoy märker ingen skillnad på om hd:n är intern eller extern, huvudsaken är att den får en enhetsbokstav. Har man en extern måste man naturligtvis se till att den är inkopplad om man har schemalagt backupen, annars kan man köra programmet manuellt vid valbart tillfälle och då kan man ju se till så att den externa hd:n är inkopplad.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-10, 22:06
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Backup av HD

Instämmer med Janérik, dessutom får Du mer GB för pengarna med en intern HD som dessutom är avsevärt snabbare än en extern.
Men en extern är ju å andra sidan bärbar och kan därmed förvaras på en annan adress vilket gör en jäkla skillnad om adressen brinner ned..
Jag skulle satsa på en intern HD och extra CD-backup där cd´n:a förvaras "annorstädes"

//PO
-hängslen & svångrem!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-10, 22:06
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Backup av HD

Hej
Eftersom jag endast kör den separata vid behov är det lättare att ha kontroll över den. Vid ett datahaveri är det för det mesta så att det som finns på den separata ej berörs. har man den internt kan det vara så olyckligt att haveriet inträffar kanske en timme innan backuppen. En annan fördel med en separat är att man kan ta den med sig. eftersom jag även har en bärbar för bildspelsvisning är det lättare att tanka över mellan datorerna. Att det tar en stund gör därför inget. Sedan kan det vara en smaksak hur man vill ha det.
Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT