Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-13, 12:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Taxi på Lesvos

Har en fråga till er som varit på Lesbos.
Jag blir nog tvungen att åka taxi från Mytilini (flygplatsen) till Skala Kalloni en sen kväll i maj pga krångel med ändrade inrikesflyg.

Vad kan en sådan resa tänkas kosta ?
Hur lång är den i tid räknat ?
Går det att hitta busstidtabell någonstans på nätet ?

Lars
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-13, 13:22
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Här finns en busstidtabell (hur pass giltig den är kan jag inte garantera):

http://www.lesvosisland.com/Bus+sche...8/default.ecms

En taxi till Kalloni gissar jag går på runt 30 euro.

/Thomas
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-13, 13:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Taxi på Lesvos

...och bussen tar väl en knapp timme, taxi en dryg halvtimme, om jag får våga mej på en gissning
/Thomas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-14, 19:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Tack för svaret Thomas.
Det låter bra, både lägre pris och kortare resväg (i tid) än vad jag har befarat.

Lars
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-14, 21:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Jag har bara åkt taxi mellan flygplatsen och Agios Isidoros och det kostade 40euro för två år sedan och tog minst en timme.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-14, 21:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har bara åkt taxi mellan flygplatsen och Agios Isidoros och det kostade 40euro för två år sedan och tog minst en timme.
Hmmm , dit är det nog närmare om man ser på fågelvägen på kartan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-14, 22:41
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Jag hyr alltid bil och har därför dålig koll på både busstider och taxipriser. Vägsträckan mellan Mytilini stad och Skala Kallonis är cirka 5 mil. Vägen är bitvis kurvig. Personligen skulle jag nog inte vilja åka sträckan i hög hastighet med en ständigt gasande och bromsande chaufför. Räkna med nästan en timmes restid om du vill känna dig någorlunda trygg i den grekiska natten
(F ö tror jag vi avhandlat det här ämnet i en tidigare tråd, startad av Eva L för ungefär två år sedan. Jag har inte kollat, kanske finns det mer info där.)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-15, 09:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Vår taxischaufför körde exemplariskt lugnt både från och till flyget. Han hade nog vissa förhållningsorder av vår hyresvärdinna och sen med monterad barnstol och en liten i bilen. Tror han pratade en del barnsäkerhet med min dotter och han hade själv en liten där hemma. Jag betalade 5 euro i dricks per sträcka och har aldrig uppskattat en taxiresa så mycket förr.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-15, 09:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Till Vatera kostade det 40 euro för tre år sen och tog max en timme och dit är det är klart längre. Och SÅ farligt kurvig tycker jag inte vägen från Mytilini till Kalloni är. Jag skulle nog (om jag inte ändå tänker hyra bil, då är ju det alternativet givet) välja taxialternativet. Visserligen kanske man kan spara några kronor med bussalternativet, men dels "måste" man ändå ta en taxi in till busstationen och dels är ju tid pengar ibland, som klyschan säjer. Men det är ju jag det...
/Thomas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-15, 09:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Och så tillkommer förstås taxi sista biten från busshållplatsen i Kalloni ner till Skalan (fast det funkar att gå också, jag har gjort det, med mindre rullhjulsresväska).
Enligt Lonely Planet kostar bussen 3.90 euro. Och enligt Via Michelin är det 38 km mellan flygplatsen och Kalloni centrum och tar 47 minuter för en lekman. En Lesbostaxi pressar säkert ner den tiden till under 40 minuter...
/Thomas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-15, 10:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Taxi på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag skulle nog (om jag inte ändå tänker hyra bil, då är ju det alternativet givet) välja taxialternativet. Visserligen kanske man kan spara några kronor med bussalternativet, men dels "måste" man ändå ta en taxi in till busstationen och dels är ju tid pengar ibland, som klyschan säjer.
/Thomas
Vårt sällskap ska ha hyrbil, problemet är att vi anländer till Grekland med olika flyg (tack vare City airlines inställda Aten-linje). Från Aten har Olympic air sedan gjort en rokad med flygtiderna som innebär att jag kommer till Lesbos långt efter övriga och sent på kvällen.

Buss är säkert uteslutet iom den sena tiden.

Hursomhelst, jag utgår ifrån att en taxiresa kostar 30-50 euro. Bra att veta nivån om chaffisarna försöker hugga upp sig.

Tack ska ni ha för infon.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT